RIDE 4 – Gamereview
Voltreffer
Over RIDE 3 waren we dik tevreden. We schreven niet voor niets dat deze game met recht dé motorracegame van 2018 was. Nu is er RIDE 4: een game die het vorige deel uit deze populaire motorracegamereeks moet overtreffen. Is dat gelukt?
Beleving in RIDE 4
Motorrijden is beleving. Je bent een met de machine, zit vol of deels in de wind, hoort cilinders die tot ver boven de 10.000 toeren per minuut draaien en geniet van een roffelende uitlaat. En niet te vergeten: je voelt je vrij. Probeer die aspecten maar eens te vangen in een game. Welnu: de maker van RIDE 4 – te weten Milestone – komt akelig dicht in de buurt. RIDE 4 is met recht de beste motorracegame die we ooit hebben kunnen spelen.
WIN: RIDE 4 voor de PlayStation 4
Groot compliment
Meer dan ooit is RIDE 4 uitgegroeid tot de Gran Turismo onder de motorracegames. Een groter compliment kunnen we deze titel niet geven, aangezien Gran Turismo wereldwijd wordt geliefd. RIDE 4 verdient hetzelfde. Wie in de markt is voor een motorgame, moet RIDE 4 in huis halen. Maar waarom?
Nieuwe generatie consoles
Allereerst moet je weten dat Milestone alles uit de kast heeft gehaald om deze game klaar te maken voor de nieuwe generatie consoles. De uitgaves voor de PS5 en Xbox Series X moeten nog verschijnen, maar zelfs op een PlayStation 4 – waarop wij RIDE 4 hebben getest – maakt deze game indruk met zijn graphics.
Nauwkeurig nagemaakt
Alle modellen in de game zijn van de grond af aan gemaakt met behulp van de meest geavanceerde technologieën en de originele CAD en 3D scans van de echte modellen. Zelfs de meest zeldzame en bijzondere modellen zijn dankzij deze technologieën tot in detail nagemaakt. Het valt op dat elk detail van de motoren zorgvuldig is uitgewerkt en zo dicht mogelijk bij het origineel gebracht.
Details!
Wie gaat inzoomen in bijvoorbeeld de uitgebreide Photo Mode – die je tijdens een race kunt activeren – ziet pas echt het oog voor detail. De toerentellernaald komt haarscherp in beeld. Knap werk. En zelfs het oliereservoir trilt mee met de bewegingen van de motor. Hopelijk kunnen de ontwerpers na dit monnikenwerk even genieten van een welverdiende vakantie. Indrukwekkend is het sowieso.
Veel motoren in RIDE 4
En die details zijn dus bij elke motor gereproduceerd. Bij alle dik 160 motorfietsen dus. In de toekomst komt er nog downloadbare content (DLC) beschikbaar voor RIDE 4 waarmee het aanbod motoren en tracks ongetwijfeld wordt uitgebreid.
Diverse circuits
Over circuits gesproken: je hebt keuze uit dertig tracks, waaronder Laguna Seca, Nürburgring Nordschleife en Tsubaka. Vooral de Nürburgring is prachtig nagemaakt. Een genot om op te rijden. Jammer genoeg ontbreken circuits als TT Circuit Assen, Circuit Park Zandvoort en Circuit Zolder. Die hadden er wat ons betreft best in mogen zitten. We blijven hopen. Alle circuits zien er geweldig uit. Dat is onder meer bereikt door toepassing van laser- en drone-scanning waardoor de circuits en nauwkeuriger uitzien.
Dat geluid!
Waar RIDE 4 vooral in uitblinkt, is de soundtrack van alle machines. Oef, de speakers zetten we automatisch wat harder. En elke motor klinkt anders. Een V4 van een Aprilia klinkt zoals een V4 moet klinken en een Honda CBR 1000RR Fireblade doet precies wat die moet doen: luidkeels zingen tot ver boven de 14.000 toeren per minuut.
Veel content
Aan content is geen gebrek. RIDE 4 zit er vol mee. Je hebt onder meer een uitgebreide carrièremodus, een Time Trial en een Endurance-modus om langere races te rijden. Deze nieuwe gamemodus gaf Milestone de mogelijkheid om het realisme en de authenticiteit van de belichting, weersomstandigheden en pitstops voor banden en brandstof naar een hoger niveau te tillen.
Gameplaytrailer RIDE 4
Customizen
De mogelijkheden voor het customizen van motoren, helmen en pakken gaan verder dan ooit. Alle designs kunnen online worden gedeeld en door vrienden en de online community gebruikt worden in races. Dat is dan wel weer een toffe toevoeging.
Kunstmatige intelligentie
De concurrentie in RIDE 4 is heftig. Je moet flink je best doen om als eerste over de eindstreep te komen. Dat komt door toevoeging van A.N.N.A, een acroniem voor Artificial Neural Network Agent. Deze vorm van Artificial Intelligence is gebaseerd op neurale netwerken die een ongelofelijk uitdagend niveau mogelijk maakt met slimmere en snellere tegenstanders. De moeilijkheidsgraad bepaal je zelf. Onze tip: zet hem niet al te hoog, want anders word je langs alle kanten ingehaald.
Korte laadtijden
De menu’s zijn overzichtelijk en de laadtijden zijn plezierig kort. Bovendien kun je tijdens de laadsessies tips lezen waar je daadwerkelijk wat aan hebt. In een game met zoveel functionaliteiten is het soms een verrassing wat de game nog meer te bieden heeft.
Conclusie
De boodschap is duidelijk: RIDE 4 is oprecht de beste motorracegame tot nu toe. Het aanbod motoren is top, je hebt keuze uit geweldige circuits, de cameraposities op de motoren zijn uitstekend voor elkaar en de bijbehorende soundtracks uit de uitlaten klinken geweldig. Wij zijn nog geregeld op het circuit te vinden voor een hotlap.
“Meer dan ooit is RIDE 4 uitgegroeid tot de Gran Turismo onder de motorracegames. Een groter compliment kunnen we deze titel niet geven.”
Diverse platforms
RIDE 4 is vanaf vandaag verkrijgbaar voor PlayStation®4, Xbox One en Windows PC/STEAM.
Platforms
RIDE 4 is vanaf nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en Windows PC/STEAM. RIDE 4 wordt ook klaargemaakt voor de next-gen-consoles en is op 21 januari 2021 beschikbaar voor PlayStation 5 en Xbox Series X. Spelers die de game voor de PlayStation 4 aanschaffen kunnen de game tot 30 april 2021 kosteloos upgraden naar de PS5-versie, inclusief alle aangeschafte DLCs. De spelers in het bezit van de Xbox One-versie kunnen de Xbox Series X-versie automatisch downloaden zonder extra kosten dankzij Smart Delivery.
De circuits in RIDE 4
WeatherTech Raceway Laguna Seca (USA)
Okayama International Circuit (Japan)
Imatra (Finland)
Oulton Park Circuit (UK)
Donington Park Circuit (UK)
Autodromo Enzo e Dino Ferrari Imola (Italy)
Brands Hatch Circuit (UK)
Cadwell Park Circuit (UK)
Autódromo Internacional do Algarve (Portugal)
French Riviera (France)
Macau (Macau)
Southern 100 (Isle of Man)
Tsukuba (Japan)
Suzuka (Japan)
Nürburgring GP-Strecke (Germany)
Nurburgring Nordschleife (Germany)
Sportland Sugo (Japan)
Northwest 200 (Northern Ireland)
Mugello (Italy)
Autodromo Nazionale Di Monza (Italy)
Phillip Island (Australia)
Canadian Tyre Motorsport Park (Canada)
Road America (USA)
Virginia International Raceway (USA)
Interlagos (Brazil)
Kanto (Japan)
Utah International (USA)
Snetterton (UK)
Circuit De Nevers Magny-Cours (France)
Road Atlanta (USA)
Alle motoren in RIDE 4
Aprilia | RSV4 Factory 1100 | 2019 |
Aprilia | RSV4 Factory 1100 – Racing Modified | 2019 |
Aprilia | RSV4 R | 2010 |
Aprilia | Tuono V4 1100 Factory | 2019 |
Aprilia | Tuono V4 1100 Factory – Racing Modified | 2019 |
Aprilia | RSV4 Factory 1100 – Endurance Modified | 2019 |
BMW | S 1000 RR | 2019 |
BMW | S 1000 RR – Racing Modified | 2019 |
BMW | S 1000 RR – Endurance Modified | 2019 |
Ducati | 748 | 1998 |
Ducati | 916 | 1994 |
Ducati | 1098R | 2008 |
Ducati | 1098R – Endurance Modified | 2008 |
Ducati | 1299 Panigale S | 2017 |
Ducati | 1299 Panigale S – Racing Modified | 2017 |
Ducati | 998R | 2002 |
Ducati | 998R – Racing Modified | 2002 |
Ducati | 999R | 2006 |
Ducati | 999R – Racing Modified | 2006 |
Ducati | Desmosedici RR | 2006 |
Ducati | Monster 1200 S | 2019 |
Ducati | Monster 1200 S – Racing Modified | 2019 |
Ducati | Monster 696 | 2014 |
Ducati | Panigale V4 | 2018 |
Ducati | Panigale V4 R | 2019 |
Ducati | Panigale V4 R – Endurance Modified | 2019 |
Ducati | Panigale V4 R – Racing Modified | 2019 |
Ducati | V4 S Naked | 2020 |
Harley Davidson | Livewire | 2019 |
Harley Davidson | VR1000R | 1994 |
Harley Davidson | XG750A Street Rod | 2019 |
Honda | CB600F – Hornet | 2006 |
Honda | CBR 1000RR Fireblade | 2005 |
Honda | CBR 1000RR Fireblade | 2008 |
Honda | CBR 1000RR Fireblade – Endurance Modified | 2008 |
Honda | CBR 1000RR Fireblade – Racing Modified | 2005 |
Honda | CBR 1000RR Fireblade SP | 2019 |
Honda | CBR 1000RR Fireblade SP – Endurance Modified | 2019 |
Honda | CBR 1000RR Fireblade SP – Racing Modified | 2019 |
Honda | CBR 600RR | 2005 |
Honda | CBR 600RR – Racing Modified | 2005 |
Honda | CBR900RR Fireblade | 1992 |
Honda | NR750 | 1992 |
Honda | NS 400R | 1985 |
Honda | NS 400R – Racing Modified | 1985 |
Honda | NSR 250R | 1995 |
Honda | NSR 250R – Racing Modified | 1995 |
Honda | RC181 (Hailwood) | 1966 |
Honda | RVF750 RC45 | 1994 |
Honda | VFR750R RC30 | 1988 |
Honda | VFR750R RC30 – Endurance Modified | 1988 |
Honda | VFR750R RC30 – Racing Modified | 1988 |
Honda | VTR1000 SP1 | 2001 |
Honda | VTR1000 SP1 – Endurance Modified | 2001 |
Honda | VTR1000 SP1 – Racing Modified | 2001 |
Husqvarna | 701 Supermoto | 2018 |
Husqvarna | FS 450 | 2017 |
Kawasaki | KX450 Supermoto | 2019 |
Kawasaki | Ninja H2 | 2019 |
Kawasaki | Ninja H2R | 2019 |
Kawasaki | Ninja ZX-10R | 2008 |
Kawasaki | Ninja ZX-10R – Endurance Modified | 2008 |
Kawasaki | Ninja ZX-10R 30th Anniversary | 2015 |
Kawasaki | Ninja ZX-10RR – Endurance Modified | 2019 |
Kawasaki | Ninja ZX-6R | 2005 |
Kawasaki | Ninja ZX-6R 636 | 2019 |
Kawasaki | Ninja ZX-6R 636 – Racing Modified | 2019 |
Kawasaki | Ninja ZX-7RR | 1996 |
Kawasaki | Ninja ZX-7RR – Endurance Modified | 1996 |
Kawasaki | Ninja ZX-7RR – Racing Modified | 1996 |
Kawasaki | Zephyr 1100 – Racing Modified | 1992 |
Kawasaki | ZRX1200 R | 2006 |
Kawasaki | ZRX1200 R – Racing Modified | 2006 |
Kawasaki | ZX-10R SE | 2019 |
Kawasaki | ZXR750 | 1989 |
Kawasaki | ZXR750 – Endurance Modified | 1989 |
Kawasaki | ZXR750 – Racing Modified | 1989 |
Kawasaki | ZZR 1400 | 2018 |
Kawasaki | ZZR 1400 – Racing Modified | 2018 |
Kawasaki | Ninja ZX-10RR | 2019 |
Kawasaki | Ninja ZX-10RR – Racing Modified | 2019 |
Kawasaki | Zephyr 1100 | 1992 |
KTM | 1190 RC8R | 2014 |
KTM | 1190 RC8R – Racing Modified | 2014 |
KTM | 1290 Super Duke R | 2019 |
KTM | 1290 Super Duke R – Racing Modified | 2019 |
KTM | 390 R | 2019 |
KTM | 390 R – Racing Modified | 2019 |
KTM | Duke 790 | 2018 |
MV Agusta | 500cc Three (Agostini) | 1969 |
MV Agusta | Brutale 1000 Serie Oro | 2019 |
MV Agusta | Brutale 1090 RR | 2016 |
MV Agusta | Brutale 1090 RR – Racing Modified | 2016 |
MV Agusta | Brutale 800 | 2019 |
MV Agusta | Brutale 800 RR | 2019 |
MV Agusta | F3 675 | 2019 |
MV Agusta | F3 800 | 2019 |
MV Agusta | F4 | 2019 |
MV Agusta | F4 – Endurance Modified | 2019 |
MV Agusta | F4 – Racing Modified | 2019 |
MV Agusta | F4 1000S | 2006 |
MV Agusta | F4 750 | 1998 |
MV Agusta | F4 Mamba | 2006 |
MV Agusta | F4 RR | 2019 |
MV Agusta | F4 RR 312 1078 | 2009 |
MV Agusta | F4 Tamburini | 2006 |
MV Agusta | RVS #1 | 2018 |
Paton | S1-R Lightweight Race Edition | 2019 |
Suter | 500 mmx | 2017 |
Suzuki | GSX1100S Katana | 1981 |
Suzuki | GSX-R 1000 | 2014 |
Suzuki | GSX-R 1000 | 2019 |
Suzuki | GSX-R 1000 | 2003 |
Suzuki | GSX-R 1000 | 2007 |
Suzuki | GSX-R 1000 – Endurance Modified | 2007 |
Suzuki | GSX-R 1000 – Racing Modified | 2007 |
Suzuki | GSX-R 1000R – Endurance Modified | 2019 |
Suzuki | GSX-R 600 | 2005 |
Suzuki | GSX-R 600 | 2017 |
Suzuki | GSX-R 600 – Racing Modified | 2005 |
Suzuki | GSX-R 600 – Racing Modified | 2017 |
Suzuki | GSX-R 750 | 1985 |
Suzuki | GSX-R 750 – Endurance Modified | 1985 |
Suzuki | GSX-R 750 SRAD | 1998 |
Suzuki | GSX-R 750 SRAD – Racing Modified | 1998 |
Suzuki | GSX-R 750RR LE | 1989 |
Suzuki | GSX-S 750 ABS | 2019 |
Suzuki | Hayabusa | 2015 |
Suzuki | Hayabusa – Racing Modified | 2015 |
Suzuki | Katana | 2019 |
Suzuki | RG 500 | 1987 |
Suzuki | RG 500 – Racing – Racing Modified | 1987 |
Suzuki | RGV 250 | 1991 |
Suzuki | RGV 250 – Racing Modified | 1991 |
Suzuki | GSX-R 1000R | 2019 |
Suzuki | GSX-R 1000R – Racing Modified | 2019 |
Tamburini Massimo | T12 Massimo | 2016 |
TM | SMX Supermotard Competizione | 2015 |
Triumph | Daytona 675R | 2017 |
Triumph | Daytona 675R – Racing Modified | 2017 |
Triumph | Speed Triple 955i | 2004 |
Triumph | Speed Triple S | 2020 |
Triumph | Speed Triple S – Racing Modified | 2020 |
Triumph | Street Triple R | 2014 |
Triumph | Street Triple RS | 2020 |
Vyrus | 986 M2 Stradale | 2017 |
Yamaha | FZ -1 N | 2009 |
Yamaha | FZ 750 | 1986 |
Yamaha | FZR 750 R OW 01 | 1989 |
Yamaha | FZR 750 R OW 01 – Endurance Modified | 1989 |
Yamaha | FZR 750 R OW 01 – Racing Modified | 1989 |
Yamaha | MT-10 ABS | 2020 |
Yamaha | MT-10 ABS – Racing Modified | 2020 |
Yamaha | MT-125 | 2020 |
Yamaha | R3 | 2019 |
Yamaha | R3 – Racing Modified | 2019 |
Yamaha | RD 500LC | 1985 |
Yamaha | RD 500LC – Racing Modified | 1985 |
Yamaha | TZR 250 R | 1994 |
Yamaha | TZR 250 R – Racing Modified | 1994 |
Yamaha | XJR1300 | 2006 |
Yamaha | XJR1300 – Racing Modified | 2006 |
Yamaha | YZF 450 Supermoto | 2015 |
Yamaha | YZF-R1 | 1998 |
Yamaha | YZF-R1 | 2008 |
Yamaha | YZF-R1 | 2014 |
Yamaha | YZF-R1 | 2019 |
Yamaha | YZF-R1 | 2020 |
Yamaha | YZF-R1 – Endurance Modified | 2008 |
Yamaha | YZF-R1M | 2019 |
Yamaha | YZF-R1M – Endurance Modified | 2019 |
Yamaha | YZF-R1M – Racing Modified | 2019 |
Yamaha | YZF-R6 | 2002 |
Yamaha | YZF-R6 | 2015 |
Yamaha | YZF-R6 | 2019 |
Yamaha | YZF-R6 – Racing Modified | 2002 |
Yamaha | YZF-R6 – Racing Modified | 2019 |
Yamaha | YZF-R7 | 1998 |
Yamaha | YZF-R7 – Endurance Modified | 1998 |
Yamaha | YZF-R7 – Racing Modified | 1998 |