achtergrondafbeelding

Monster Energy Supercross – The Official Videogame 4 – Gamereview

Vooral in de breedte verbeteringen

29 mrt 2021, 15:05  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Als de basis staat als een huis, dan moet je het zoeken in de breedte. Precies dat gevoel krijgen we een beetje van Monster Energy Supercross – The Official Videogame 4. De basis van deel 3 van deze motorcrossgame was in principe al oké, daarom vind je in deel 4 vooral extra’s die de game op langere termijn interessanter moeten houden. Maar is dat ook gelukt?

Lastig genre

Het is een beetje een lastig genre: dat motorcrossen. Het is vooral een niche, een wereld waarover je niet heel veel hoort. Toch bestaan er grote kampioenschappen, waarvan het Monster Energy AMA Supercross er een is. Monster Energy Supercross – The Official Videogame 4 is zoals de naam al doet vermoeden de officiële videogame van dit kampioenschap. Milestone maakt al enkele jaren zo’n game en op een gegeven moment lijkt de piek wat betreft realisme bereikt.

Moeilijkheidsgraad

Gevoelsmatig biedt Supercross 4 wat besturing betreft niet heel nieuws. De machines voelen nog steeds goed aan, maar het is overduidelijk dat de onervaren game-motorcrosser flink wat uren moet besteden om de besturing goed onder de knie te krijgen. Gelukkig kun je wel de moeilijkheidsgraad zelf bepalen, dus dat heeft een positief effect op de laagdrempeligheid van deze game. Verwacht geen kinderlijk eenvoudige besturing, je moet er echt even de tijd voor nemen. En nog veel belangrijker: je moet alle tracks leren kennen.

Ritme van jumps

Pure snelheid is niet heel belangrijk tijdens motorcross: behendigheid wel. Ook gevoel voor ritme speelt mee. Niet zozeer het ritme van de muziek, maar het ritme van de jumps. Met welke snelheid kan ik de komende vijf heuvels het snelst nemen? Dat soort vragen spoken er tijdens het spelen van deze game door je hoofd. Tijdens een wedstrijd heb je daar eigenlijk nauwelijks tijd voor, omdat de concurrentie op het veld moordend is. Winnen is een hele opgave, helemaal als je de moeilijkheidsgraad wat hoger hebt staan. Maar ook hier geldt: oefening baart kunst.

Career Mode

Het grootste nieuws van Supercross 4 is de structuur van de gloednieuwe Career Mode. Voor het eerst in de geschiedenis van de franchise kunnen fans dit jaar hun droombestaan als coureur op nieuwe manieren beleven, zowel wat betreft de klassementen als het aanpassen van de ervaring. Spelers beginnen als Supercross Futures, om vanuit die positie de beste coureur ter wereld te worden.

Skill tree-systeem

Dit houdt in dat spelers niet alleen de top moeten bereiken, maar onderweg daarnaartoe ook hun vaardigheden moeten ontwikkelen via het nieuwe skill tree-systeem. Door deelname aan races, speciale evenementen, training en Journal-activiteiten verdienen spelers punten waarmee ze diverse statistieken kunnen verhogen om de prestaties van hun coureurs te verbeteren.

Lang leve de Compound

Gelukkig is er ook ruimte voor ontspanning, want de geliefde Compound – een open omgeving die alle ruimte biedt om op verkenningstocht te gaan of tegen vrienden te racen – heeft een flinke upgrade gehad. De Compound is gesitueerd op een eiland dat is geïnspireerd door de Maine Islands en biedt een toffe omgeving om je skills te verbeteren en de grenzen van je machine te leren kennen. Het is vooral een locatie waar de prestatiedruk van een race compleet afwezig is. Gebruik die Compound dus vooral om je skills te verbeteren en vooral om plezier te beleven aan de crossmotoren, want dat blijven indrukwekkende machines. Om er maximaal van te genieten zet je de achtergrondmuziek gewoon uit. Wij luisteren liever naar een hoogtoerige viertakt dan onrustige rockmuziek.

Track Editor

Kijk ook vooral even naar de editors, want daarom kunnen spelers hun coureur en motorfiets aanpassen met een schat aan content. Monster Energy Supercross – The Official Videogame 4 biedt 110 officiële merken voor zowel cosmetische als prestatiegerichte aanpassingen. Naast een cosmetische editor is er ook een Track Editor waarmee je je eigen tracks kunt ontwikkelen. Hier zijn geen grenzen, dus net als in Rollercoaster Tycoon – wie is er niet mee opgegroeid – kun je soms ook lekker gevaarlijke situaties creëren.

Conclusie

Voor de echte fans is ook het volgende noemenswaardig: voor de allereerste keer kun je deelnemen aan het officiële esport Monster Energy Supercross-kampioen en bewijzen dat jij de beste bent! Maar goed: dit is dan alleen voor de echte pro’s. Wie als leek deze game koopt en het zo nu en dan speelt om een lekker alle frustraties eruit te crossen, zal vooral plezier beleven aan het springen, rondcrossen en customizen van motoren en rijders. Dus ja, ook voor beginners is het een leuk spel, maar alleen de echte pro’s zullen er het maximale uithalen. Wellicht is RIDE 4 voor de beginner een betere keuze.

Monster Energy Supercross – The Official Videogame 4 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One, Windows PC/STEAM en Google Stadia.

Gametrailer Monster Energy Supercross 4