Triumph
Bekijk alle Triumph modellen Bekijk al het Triumph nieuws
In 1886 begon de Duitser Siegfried Bettmann in Londen fietsen te verkopen onder de naam Triumph. Vanaf 1902 bouwde het bedrijf motorfietsen. De Roadster van 1910-1913 had als noviteit een naafkoppeling, waarmee de motor kon worden ontkoppeld, zodat stoppen zonder afslaan mogelijk was. En in 1913-1914 was het model C uitgerust met een Sturmey-Archer-versnellingsnaaf. In de jaren twintig waren de Triumphs P en R voorzien van een 500 cc kopklepmotor met vier kleppen. In 1936 werd de motorfietsentak van Triumph overgenomen door het motorenmerk Ariel. Onder het nieuwe bewind werd de 5T Speed Twin geïntroduceerd. Die werd een succes en de motor ervan vormde de basis van alle Triumph-blokken tot in de jaren tachtig. In 1951 fuseerde Triumph met BSA en in de jaren zeventig kwamen de merken in financiële problemen, door ouderwetse productiemethoden en slechte kwaliteit. Eind 1972 ging BSA-Triumph op in de groep Norton-Villiers-Triumph, met de Britse regering als aandeelhouder. In 1974 maakte die bekend dat de Triumph-fabriek gesloten zou worden, waarna de werknemers de zaak twee jaar bezet hielden. In 1977 kocht een werknemerscoöperatie met overheidssteun de merknaam en productiemiddelen en maakte een doorstart met tweecilindermodellen. Het bedrijf maakte een prima start, maar uiteindelijk ging Triumph Motrorcycles in 1983 ondanks talrijke reddingspogingen failliet. Ondernemer John Bloor kocht de naam en liet uit restpartijen onderdelen nieuwe motorfietsen produceren en bracht Triumph Motorcycles weer op gang. Ondanks grote kwaliteitsproblemen overleefde Triumph. In de jaren negentig verschenen weer nieuwe modellen. Triumph werd weer succesvol en opende zelfs een fabriek in Thailand.