Moto Guzzi
Bekijk alle Moto Guzzi modellen Bekijk al het Moto Guzzi nieuws
De Società Anonima Moto Guzzi werd in 1921 opgericht. Aangezien twee van de oprichters – Carlo Guzzi en Giogrio Parodi – in de Italiaanse luchtmacht hadden gezeten, kozen ze de gevleugelde arend als bedrijfslogo. De eerste Moto Guzzi was de 8 HP Normale. De fabrikant oogstte meteen – vanaf de prestigieuze Targa Florio in 1921 – racesuccessen. Toen Moto Guzzi zich in 1957 terugtrok uit de racerij, had het een indrukwekkend palmares opgebouwd, met onder meer veertien GP-wereldtitels en elf Tourist Trophies. In 1950 nam Moto Guzzi een moderne windtunnel in gebruik. Het was daarmee de eerste motorfietsenfabrikant die dat deed. Eind jaren zestig presenteerde Moto Guzzi de 90° V-twin die het symbool werd voor het merk. Eind 2004 werd Moto Guzzi onderdeel van de Piaggio Group. Opmerkelijk feitje: in 2008 leverde Moto Guzzi 35 motoren aan de politie van Berlijn en ook twintig aan de Reggimento Corazzieri, de Italiaanse Presidentiële Garde en onderdeel van de Carabienieri. De gloednieuwe 1.400 cc V-twin van de California 1400, die Moto Guzzi in de lente van 2013 in Amerika introduceerde, was destijds de grootste motor van zijn soort die in Europa werd geproduceerd.