KTM
Bekijk alle KTM modellen Bekijk al het KTM nieuws
In 1934 startte de Oostenrijker Hans Trunkenpolz een garagebedrijf onder de naam Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen. Na de Tweede Wereldoorlog begon het bedrijf met de verkoop van DKW-motorfietsen en auto’s van Opel. In 1951 bouwde Trunkenpolz een prototype van een motorfiets, de R100, die vanaf 1953 in productie ging. De Rotax-motoren kocht Trunkenpolz van fabrikant Fichtel & Sachs. In de loop der jaren produceerde KTM, zoals het bedrijf sinds 1953 heet, ook fietsen, brommers en scooters – en zelfs radiators voor de auto-industrie. KTM werd ook actief in de motorsport, vooral op het gebied van cross en trials. In 1974 won KTM zijn eerste wereldtitel motorcross en het merk ontwikkelde zich tot het succesvolste merk in de motorsport. In de jaren tachtig nam de vraag naar brommers en scooters sterk af en in 1988 werd de productie ervan gestopt. KTM zat diep in de financiële problemen en pogingen om het bedrijf te redden hadden geen succes. In 1991 kwam KTM in handen van de kredietverlenende banken en werd het bedrijf in vieren gesplitst. De motorfietsenfabricage ging in 1992 verder onder de nieuwe naam KTM Sportmotorcycle GmbH. Na diverse overnames, fusies en herstructureringen in korte tijd kwam KTM in handen van de familie Pierer, die later ook Husqvarna overnam. En drie van de vier delen waarin het bedrijf in 1991 werd gesplitst, zijn weer samen. De fietsenfabrikant KTM kwam in Chinese handen.