Motortest – Qooder, een 4-wielige motorscooter (2020)
Ook met autorijbewijs te rijden
Ooit gehoord van Qooder? Het is een Zwitsers motorscootermerk dat hard aan de weg timmert in Europa. Ook in Nederland. Het merk levert hier onder meer de QV3 met drie wielen, vergelijkbaar met de Piaggio MP3 en Peugeot Metropolis. Maar Qooder heeft ook een versie met vier wielen. Alle Qooders mag je rijden met een autorijbewijs. Is deze 4-wieler dan de perfecte motorscooter?
Autorijbewijs
Goed, dat rijbewijs dus. Er zit wel een addertje onder het gras. De Qooder is te rijden met een autorijbewijs, mits je dit autorijbewijs voor 19 januari 2013 hebt gehaald. Mensen die het B-rijbewijs na deze datum hebben gehaald, hebben pech helaas. Die moeten alsnog een motorrijbewijs halen. Toch zal een groot deel van de autorijbewijsbezitters zo kunnen opstappen op de Qooder.
“Zodra je alles onder de knie hebt, kun je aardig gummen met een Qooder”
QOODER: 4-wielige motorscooter geschikt voor autorijbewijs (2020) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV
Even wennen
Stap je als motorrijder voor het eerst op deze vierwielige Qooder, dan moet je in het begin vooral heel erg wennen. Want je rijdt hem toch net even anders dan een motor. De evenwichtsprincipes zijn totaal anders en ook het sturen vergt in het begin wat oefening. Maar zodra je alles onder de knie hebt, dan kun je aardig gummen met een Qooder en zijn de gripniveaus indrukwekkend.
Attractie
Rotondes zijn een attractie in een pretpark. Rechts, links, hangen en hup weer naar rechts. Je kunt je uitstekend vermaken op de Qooder. Mensen die van een auto overstappen op de Qooder, zullen snel gewend raken aan de besturing. Gewoon even oefenen en aanvoelen. De rest volgt vanzelf.
“Je glipt overal tussendoor.”
Zo simpel te rijden
Om het rijden op de Qooder extra makkelijk te maken, zit er zelfs een rempedaal aan de rechterkant in de ‘voetenbak’. Die gebruik je in de praktijk nauwelijks. Remmen doe je met de linker- en rechterremhendel. Links is de achterrem, rechts is de voorrem. De gashendel zit rechts en voor je neus heb je uitzicht op een instrumentarium dat in een auto niet zou misstaan. We zien een analoge toerenteller en een snelheidsmeter met km/u- en mph-indicatie.
De aandrijflijn
Qooder rust deze vierwieler uit met een 399 cc grote eencilinder met een vermogen van 32,5 pk. Dat levert een topsnelheid op van 130 km/u. Bij een snelheid van 100 km/u draait het blokje ongeveer 6.000 toeren per minuut. De ‘redline’ ligt bij ongeveer 9.000 toeren per minuut. Het blokje is soepel en reageert alert op de gasinput. Hoe meer toeren, hoe lekkerder hij loopt. Het geluid is niet heel bijzonder, hij klinkt als een motorscooter.
Gewicht
De Qooder met vier wielen weegt 281 kilogram en is 2.200 mm lang versus 220 kilogram voor de Qooder QV3. De breedte van deze 4-wielige versie is met 840 mm best beperkt waardoor manoeuvreren door smalle straatjes geen enkel probleem is. De Qooder blinkt vooral uit in de stad, want de draaicirkel is bijzonder klein. Je glipt overal tussendoor. Maar cruisen op de snelweg is ook kinderspel.
Stabilisatie
Voor een stoplicht hoeven de beentjes niet aan de grond. Want door de voor- en achterrem in te drukken, blijft de Qooder netjes stabiel staan. Wie de Qooder parkeert, gebruikt de stabilisatie. Deze is te activeren met de rode hendel links naast het multifunctionele contactslot. Met ingeschakelde stabilisatie is er geen beweging in de Qooder te krijgen. Je kan staan en dansen op deze machine, zonder dat hij omvalt. De machine geeft een heel solide indruk. Om weg te rijden haal je de Qooder van zijn stabilisatie af. Pas dan kan het voertuig in potentie omvallen. In geparkeerde toestand kun je ook nog de handrem activeren met de hendel aan de rechterkant. Deze is te activeren met het contact.
“De machine geeft een heel solide indruk.”
Gemiddeld verbruik: geen idee
De tankinhoud van de Qooder komt uit op 14 liter. Het gemiddelde verbruik is gissen, omdat de Qooder geen verbruiksmeter en actieradiusmeter heeft. Een gemiste kans, maar wellicht voegt Qooder die bij de toekomstige Qooder wel toe. Zo op het gevoel moet 250 kilometer afleggen op een volle tank mogelijk zijn. Wij hadden na 130 kilometer nog een halve tank over. Wel een belangrijke kanttekening: Qooder adviseert om E5 te tanken, want er zitten kunststof componenten in de brandstoftoevoer. E10-benzine kan zodoende op termijn voor schade zorgen. E5 tanken dus, met een lagere concentratie ethanol. Door het hogere octaangetal van E5 loopt het blokje bovendien ook beter. De klopvastheid wordt er beter van.
Onafhankelijk geveerd
Uniek aan de Qooder is de wielophanging. Bij deze vierwieler is die voor en achter onafhankelijk geveerd. Dat betekent dat je met de ene kant van de wielen op de stoep kunt rijden en met de andere wielen op de weg, terwijl het voertuig gewoon stabiel blijft. Een bijzondere gewaarwording als je erop rijdt. En bovendien een heel mooi systeem. Qooder noemt dit hydro-pneumatische systeem HTS. Dit systeem garandeert een gelijktijdige kanteling van alle wielen met behoud van hechting aan de grond. Dat geeft vertrouwen, ook in bochten of als je in de regen rijdt. Want als wij op de Qooder vertrekken, komt het met bakken uit de lucht.
“Uniek aan de Qooder is de wielophanging”
Goed zitten
Zit je dan wel een beetje uit de wind? Toch wel, want het windscherm zorgt ervoor dat de meeste regen over je heen gaat. Onder droge omstandigheden is het heerlijk rijden op de Qooder. Je zit redelijk uit de wind en het zadel is heerlijk comfortabel om het uren uit te houden op deze machine. Veel meenemen zit er bij deze variant niet in, want de bagageruimte onder het zadel is beperkt. Er past wel een helm in of wat kleine boodschappen. Maar wie meer wilt meenemen is aangewezen op een topkoffer.
De vanafprijs
Dat brengt ons bij de prijzen en opties. De prijs van de Qooder bedraagt in Nederland 11.999 euro, daar waar een Qooder QV3 – de versie met drie wielen – een vanafprijs heeft van 7.999 euro. Daarnaast zijn er nog wat opties, zoals een hoog transparant windscherm met navigatiebeugel (239 euro), carbon handbeschermers (129 euro), beenbescherming (113 euro), topkofferondersteuning (99 euro), een topkoffer (vanaf 199 euro), een alarm (149 euro) en een extra stuurslot (139 euro).
“Of je hem mooi vindt, mag je helemaal zelf bepalen. Leuk is ie wel”
Steinbock
Qooder levert ook een zogeheten Steinbock pakket. Dit pakket is met 1.300 euro verreweg de duurste optie. Met dit pakket krijg je verschillende items om je Qooder een extra ruige uitstraling te geven, zoals stickers, beschermende componenten, beugels rondom de koplampen en meer. Qooder levert het model in de kleuren wit, grijs, matzwart, rood of matblauw.
Conclusie
Een zeer interessant voertuig, deze Qooder. Om te zien is het een uniek apparaat. Of je hem mooi vindt, mag je helemaal zelf bepalen. Bijzonder is ie zeker. Dat vinden ook omstanders die met regelmaat oogcontact met deze Qooder maken. ‘Wat is dat?’, horen we de mensen denken. Welnu: een Qooder dus. Een motorscooter uit Zwitserland die zijn voertuigen produceert in Taiwan. Een leuke nieuwe speler in het motorscootersegment. Maar moet je wel voor deze vierwieler gaan? Als je de techniek geweldig vindt – en dat is het! – dan moet je dat zeker doen. Het rijdt gewoon heel prettig. Al denken wij dat je met 7.999 euro net zo goed af bent met de Qooder QV3. Scheelt toch 4.000 euro en je krijgt een grotere bagageruimte en meer motorgevoel. Aan jou de keuze.