achtergrondafbeelding
Monster Energy Supercross 2 – Gamereview

Springen, crossen en aanmodderen op de mooiste tracks

7 feb 2019, 9:26  •  Nieuws
Door Niels van den Berg.

Zoek je een leuke racegame met auto’s? Dan is de lijst haast oneindig lang. Wil je echter racen met motorfietsen? Dan wordt de lijst al iets korter. Liefhebbers van het MotoGP-kampioenschap kunnen al jaren hun hart ophalen aan de gelijknamige racegames en voor wie liever gaat toeren, is er de game RIDE 3. Duik je toch liever de modder in met je motorfiets? Dan is Monster Energy Supercross 2 misschien wel de game waar je naar uitkeek. Hangt de game aan elkaar als droog zand? Of is dit een waardige concurrent voor MXGP Pro?

Onbekend fenomeen

Waar je in MXGP als nationale held Jeffrey Herlings over de crosspaden kan scheuren, focust Monster Energy Supercross 2 zich op de Amerikaanse supercross. Voor ons een onbekend fenomeen, maar in Amerika zijn bij elke race de stadions tot de nok gevuld. Omringd door vuurwerk en harde muziek vliegen de coureurs over de piste. De jumps lijken niet te stoppen en al met al is het een waar spektakel om naar te kijken. Ontwikkelaar Milestone kreeg het ook bij deze editie voor elkaar om alle officiële licenties van het wereldkampioenschap te verkrijgen. De game zit dus vol met echte coureurs en motoren. Lukt het Milestone ook om het echte spektakel naar een videogame te vertalen?

Monster Energy Supercross – The Official Videogame 2 | Launch Trailer

Veel customization

Bij het starten van de game komt het vuurwerk en de groene gloed van hoofdsponsor Monster Energy je tegemoet. Deze game heeft duidelijk een compleet andere insteek dan zijn evenknie MXGP. Na een kleine laadtijd komen we op het startscherm terecht waar je redelijk wat mogelijkheden hebt. Je kan gelijk beginnen met een wedstrijd, maar je kan ook op een compound oefenen, je eigen coureur customizen en zelfs je eigen parcours bouwen. De zogenoemde ‘Track Editor’ kreeg in deel één al veel lovende reacties, maar werkte niet altijd supergoed. De laadtijden en mogelijkheden zijn iets verbeterd, maar nog niet optimaal. Toch biedt de Track Editor het nodige vermaak. Het is gewoon leuk om eindeloos met verschillende bochten en jumps te spelen.

Eerst een oefenronde

Naast het rijden op de compounds is natuurlijk het wedstrijdelement (oftewel show) het belangrijkste onderdeel van Monster Energy Supercross 2. Na het kiezen van een coureur is het tijd voor een introductieronde, waarbij het spel je laat oefenen met rijden, springen en het nemen van bochten. Tijdens de oefenrondes wordt de game gepauzeerd om tips te geven over de controls, die helaas niet heel duidelijk zijn. Wie echter denkt dat hij zomaar wegrijdt met een crosser heeft het mis.

Weinig controle

Ondanks diverse hulplijnen op het parcours op het parcours hebben wij de grootste moeite om de motorfiets in zijn spoor te houden. De crosser accelereert razendsnel en op hoge snelheden lijk je geen idee te hebben waar het stuur naartoe gaat. Ondanks dat je met de coureur over een modderig en hobbelig parcours dendert, valt de feedback in de controller toch wat tegen. Ook de coureur lijkt – voor iemand die met meer dan 80 km/u over een piste vliegt – vrij relaxt op zijn zadel te zitten. Bij het landen na een flinke jump gaat de coureur kort door zijn knieën, terwijl je zou verwachten dat hij veel krachten te verduren krijgt.

Verrassend tactisch

Wanneer je na een aantal oefenrondes beheerst met de gashendel weet om te gaan, blijkt Monster Energy Supercross 2 een verrassend tactisch spel te zijn. Met behulp van de tweede joystick is het zaak om zo soepel mogelijk een bocht door te ‘driften’ om vervolgens genoeg snelheid te maken voor de jumps. Weet je de jumps perfect te nemen en het juiste momentum te creëren? Dan beloont het spel je met punten. Het is tevens de manier om races te winnen, want na een verkeerde sprong balen wij van de achterstand die we oplopen. Vooral veel oefenen dus. Dan komt de lol vanzelf.

Spectaculair racen in stadion

Is deze game de perfecte motorcross-simulator? Niet helemaal, daarvoor moeten we je toch doorverwijzen naar MXGP. Wil je echter een avond ongestoord racen, jumps maken en circuits maken? Dan kan Monster Energy Supercross 2 een verrassend leuk spel voor je zijn. De game is uitdagend genoeg om je langere tijd te vermaken en je wordt uitgedaagd om zo veel mogelijk punten te scoren tijdens een race. Daarnaast is het racen in een stadion een waar spektakel. De graphics zijn misschien niet top, maar de algehele sfeer zit goed in elkaar. Het leukste onderdeel van de game blijft voor ons de Track Editor waarmee we eindeloos onze eigen parcours kunnen bouwen. En stiekem is de compound ook gewoon heel tof. Lang leve de vrijheid om te doen wat je zelf leuk vindt.

Monster Energy Supercross 2 is verkrijgbaar voor de Playstation 4, XBOX One, Nintendo Switch en PC.