Yamaha MT-09 in racepak: de R9
Nieuwe Yamaha supersport vanaf 15.499 euro
De Yamaha R9 nestelt zich tussen vlaggenschip R1 en de handzame R7. Gewapend met het driecilinder 890cc crossplane-blok van de populaire allemansvriend MT-09, maar dan in een scherp gesneden racepak.
De Yamaha R9 heeft hetzelfde design als de R1, dat duidelijk is afgeleid van de MotoGP-racer. Componenten en zithouding zijn sterk op sportief rijden gericht door het laag geplaatste clip on-stuur. Je krijgt niet de bergen vermogen van de R1, maar wel de souplesse van het lekker aan het gas hangende driecilinder blok van de MT-09, met 119 pk bij 10.000 toeren en 93 Nm koppel bij 7.000 toeren.
Aluminium frame voor Yamaha R9
Het Deltabox frame is specifiek ontworpen voor de R9. Het is geheel van aluminium en weegt daardoor slechts 9,7 kg, waarmee een laag rijklaargewicht van 195 kg wordt bereikt. De in de windtunnel gevormde kuip en de winglets genereren extra downforce bij hoge snelheid. De winglets verminderen de opwaartse lift van de voorzijde met zes tot tien procent.
Keuze uit 9 rijmodi
Bij de R9 past Yamaha prima remspul toe van Brembo Stylema, afgeleid van de racerij. De roestvaststalen remleidingen dragen bij aan goede remrespons en remgevoel in remhendel en voetrem. De voorvork is van Kayaba met stevige vorkpoten van 43 mm. Het weggedrag kun je inkleuren met rijmodi Sport, Street en Rain. Verder kun je de ingreepwaarden van de assistentiesystemen zelf bepalen met twee handmatig in te stellen Custom-modi en vier Track-modi.
Elektronische rijhulpen
Die rijhulpen zijn hellingshoekgevoelige traction control, slide control en brake control, allemaal aangestuurd door een zesassige IMU-bewegingssensor. Eigenlijk biedt de Yamaha R9 alle elektronische systemen die nu de norm zijn bij supersporters. Dus ook Powermodes om de vermogensafgifte te bepalen, lift control om het omhoog komen van het voorwiel te beteugelen en launch control voor gecontroleerde staande starts. Engine brake management en back slip regulator voorkomen een blokkerend achterwiel bij gas los en hard remmen.
R9 ook met laptimer
Een 5-inch TFT-kleurendisplay informeert je over instellingen, snelheid, toerental en motorcondities. Er is zelfs een laptimer geïntegreerd. De derde generatie van Yamaha’s quickshifter moet nog directer terug- en opschakelen zonder koppeling mogelijk maken.
Wanneer komt de Yamaha R9?
De R9 is verkrijgbaar vanaf € 15.499,- in de kleuren Icon Blue en Tech Black en wordt vanaf eind april 2025 in de Yamaha showrooms verwacht. De R9 zal ook prijken op de Yamaha stand tijdens MOTORbeurs Utrecht (20 t/m 23 februari 2025, Jaarbeurs Utrecht).