Walt Siegl: ultieme mix tussen klassiek en modern
Amerikaanse customizer bouwt motoren met fabriekskwaliteit
Café racers, scramblers, flattrackers. Retro motorfietsen zijn de trend bij motorfabrikanten. De ene na de andere fabrikant presenteert een motorfiets die teruggrijpt op het verleden. Maar wat als je uitgekeken bent op deze fabrieksmachines? Zoek je een custom motorfiets die volgens fabrieksstandaard gebouwd is? Maak kennis met Walt Siegl Motorcycles.
Volgens fabrieksstandaard
Het klinkt misschien Duits, maar Walt Siegl Motorcycles is toch echt een Amerikaans bedrijf. In een kleine werkplaats in New Hampshire bouwt het merk nieuwe motorfietsen met een ‘oud’ uiterlijk. Dat betekent niet dat ze een oud kuipje op een modern frame monteren. Nee, het ontwikkelen van deze kunstobjecten duurt soms drie jaar! Het motorblok komt vaak uit een MV Agusta of een Ducati, maar het frame, de ophanging en de kuip worden op maat gemaakt. Het is dan ook het doel van Walt Siegl om de motoren zo te bouwen dat het net lijkt alsof ze uit de fabriek komen. De lasnaden, kieren, de ophanging: alles lijkt perfect op elkaar afgestemd te zijn.
Moderne techniek met oud uiterlijk
Op dit moment heeft het bedrijf vier motoren in zijn assortiment: WSM SBK, de Leggero, de Bol d’Or en de Adventure. Zoals de namen al doen vermoeden, hebben de vier motoren allemaal een ander doel. De Leggero was de eerste motorfiets van het merk en grijpt duidelijk terug op de café racers van vroeger met zijn ronde kuip, kort zadel en typische handvatten. Vergis je echter niet: de kuip is volledig van kevlar en het zelfontwikkelde frame en de ophanging zijn van topkwaliteit. Hier staat letterlijk een moderne superbike met een oud jasje. Voor de aandrijving zorgt een luchtgekoelde tweecilindermotor van Ducati die volledig opnieuw opgebouwd is.
Klaar voor de woestijn
Van een andere orde is de Adventure. Deze enduro grijpt duidelijk terug op de oude Dakar-motorfietsen van vroeger. Met zijn noppenbanden, hoge neus en ronde koplampen lijkt de Adventure zo de woestijn aan te kunnen. Ook hier ging Walter Siegl grondig te werk. De bekende Ducati tweecilindermotor werd opgevoerd, een frame werd op maat gemaakt en de motor kreeg de finishing touch met twee Hella-koplampen. Het resulteert in een mooie mix tussen klassiek design en moderne techniek.
Lucht- en vloeistofgekoeld
Het laatste project van Walt Siegl overtreft echter de motoren die tot nu toe het atelier uit kwamen rollen. De WSM SBK laat met zijn naam duidelijk zien waarop de motorfiets gebaseerd is. Het design, de ophanging en de wielen grijpen duidelijk terug op de motorfietsen uit de MotoGP. Ook hier ging het Amerikaanse bedrijf grondig te werk. De WSM SBK is nog steeds geïnspireerd door Ducati, maar werkelijk elk onderdeel is onderzocht en verbeterd. Het bijzondere aan de WSM SBK is dat klanten kunnen kiezen voor een luchtgekoelde of een vloeistofgekoelde motorfiets. De luchtgekoelde variant beschikt over een tweecilindermotorblok, terwijl een viercilindermotorblok de vloeistofgekoelde variant aandrijft. Het uiterlijk van de WSM SBK is een duidelijke mix tussen klassiek en modern met het dunne zadel en het hoekige design van de staart. Wie daarentegen de motorfiets vanaf de voorkant bekijkt, ziet duidelijk de invloeden van vroeger door het bolle ruitje en de ronde koplampen.
Prijs op aanvraag..
Heb je interesse in zo’n smetteloze custom? Wees dan voorbereid op een stevig prijskaartje. Walt Siegl noemt geen prijzen op de website, maar reken erop dat je voor hetzelfde bedrag ook een splinternieuwe Ducati Panigale V4 S Corse kan kopen. Of die dezelfde emotie en beleving biedt, is de vraag. Totdat we die vraag kunnen beantwoorden, genieten we nog even van de foto’s.
LEES OOK: DIT BETAAL JE VOOR EEN DUCATI IN 2019