achtergrondafbeelding

Nieuwe Bimota Tesi H2 heeft stevig prijskaartje

Orderboeken per direct geopend, productie gelimiteerd op 250 stuks

11 sep 2020, 9:36  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

De in november 2019 onthulde Bimota Tesi H2 is bijna klaar voor productie, dat laat het merk weten. In oktober moet de levering starten. Goedkoop wordt de bijzondere tweewieler niet.

 

Supercharger

De Bimota Tesi H2 is gebaseerd op de Ninja H2 superbike en heeft dus ook een supercharger. Een ding is wel compleet anders: de naafbesturing vooraan (zie foto onder). Dat is een typisch kenmerk van Bimota’s. Het prijskaartje van de Tesi H2 bedraagt 64.000 euro, inclusief BTW. In Nederland komt daar nog een beetje BPM bovenop waardoor de prijs toeneemt naar ongeveer 67.000 euro. Het plaatsen van een order is mogelijk via de website van Bimota.

Supercharged viercilinder

Bimota maakt ook alle technische specificaties van de machine bekend (zie hieronder). De highlights: de supercharged viercilinder levert een piekvermogen van 231 pk (170 kW) en zelfs 242 pk (178 kW) met Ram Air. Het maximale koppel bedraagt 141 Nm en komt vrij bij 11.000 toeren per minuut. Droog weegt de Tesi H2 207 kilogram.

Kawasaki en Bimota

Hoe zit dat ook alweer met Bimota en Kawasaki? Dat leggen we graag even uit. Kawasaki Motors Europe neemt in samenwerking met KHI Group het Italiaanse Bimota over om een revival van Bimota te realiseren. Onder de tijdelijke bedrijfsnaam Italian Motorcycle Investment – kortweg IMI – zal Kawasaki modellen ontwikkelen en deze onder de noemer Bimota verkopen. IMI hoopt er 250 exemplaren van te verkopen. Het hoofdkantoor van IMI is te vinden in Rimini, Emilia-Romagna, Italië. Daar vindt ook de productie plaats.

 Technische specificaties Bimota Tesi H2

Model name: Tesi H2
Frame type: Aluminum alloy plates billet machined, with rear swingarm mounting plate
Engine type / Valve system: 4 stroke, 4-cyl, DOHC, W/C, supercharged / DOHC 4 valve
Displacement: 998 cm³
Bore x Stroke: 76.0 mm × 55.0 mm
Compression ratio: 8.5 : 1
Max. power: 170 kW (231 PS) / 11,500 rpm (with Ram Air) (178 kW (242 PS) /11,500 rpm)
Max. torque: 141N・m (14.4 kgf・m) / 11,000 rpm
Fuel system DFI®: 50 mm throttle bodies (4) with dual injection, Euro 4
Fuel capacity: 17 lt.
Transmission: 6 speed, return, dog-ring, constant mesh
Gear Ratio: 1° 3.188(51/16); 2° 2.526(48/19); 3° 2.045(45/22); 4° 1.727(38/22); 5° 1.524(32/21); 6° 1.348(31/23)
Primary reduction ratio: 1.551 (76/49)
Final reduction ratio: 2.444 (44/18)
Clutch type: Wet, multi-disc
Lubrication system: Forced Lubrication (wet sump)
Engine oil capacity: 5.0 lt.
Overall length: 2.074 mm
Overall width: 770 mm
Overall height: 1.155 mm
Wheelbase: 1.445 mm
Ground clearance: 140 mm
Seat height: 840 mm (+/- 10 mm)
Rake angle / Trail: 21.3° / 117 mm
Front Suspension: Billet aluminum alloy swingarm
Wheel travel: 100 mm
Rear Suspension: Billet aluminum alloy swingarm
Rear wheel travel: 130 mm
Front tire size: 120 / 70Z R17
Front wheel size: J17M/C × MT3.50
Rear tire size: 200 / 55Z R17
Rear wheel size: J17M/C × MT6.00
Front dual: Disc 330 mm
Rear single: Disc 220 mm
Dry weight: 207 kg
Suggested retail price (in Italy): EUR 64.000 incl. VAT 22%
Start of sales: October 2020
Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen