Nieuwe Bimota Tesi H2 heeft stevig prijskaartje
Orderboeken per direct geopend, productie gelimiteerd op 250 stuks
De in november 2019 onthulde Bimota Tesi H2 is bijna klaar voor productie, dat laat het merk weten. In oktober moet de levering starten. Goedkoop wordt de bijzondere tweewieler niet.
Supercharger
De Bimota Tesi H2 is gebaseerd op de Ninja H2 superbike en heeft dus ook een supercharger. Een ding is wel compleet anders: de naafbesturing vooraan (zie foto onder). Dat is een typisch kenmerk van Bimota’s. Het prijskaartje van de Tesi H2 bedraagt 64.000 euro, inclusief BTW. In Nederland komt daar nog een beetje BPM bovenop waardoor de prijs toeneemt naar ongeveer 67.000 euro. Het plaatsen van een order is mogelijk via de website van Bimota.
Supercharged viercilinder
Bimota maakt ook alle technische specificaties van de machine bekend (zie hieronder). De highlights: de supercharged viercilinder levert een piekvermogen van 231 pk (170 kW) en zelfs 242 pk (178 kW) met Ram Air. Het maximale koppel bedraagt 141 Nm en komt vrij bij 11.000 toeren per minuut. Droog weegt de Tesi H2 207 kilogram.
Kawasaki en Bimota
Hoe zit dat ook alweer met Bimota en Kawasaki? Dat leggen we graag even uit. Kawasaki Motors Europe neemt in samenwerking met KHI Group het Italiaanse Bimota over om een revival van Bimota te realiseren. Onder de tijdelijke bedrijfsnaam Italian Motorcycle Investment – kortweg IMI – zal Kawasaki modellen ontwikkelen en deze onder de noemer Bimota verkopen. IMI hoopt er 250 exemplaren van te verkopen. Het hoofdkantoor van IMI is te vinden in Rimini, Emilia-Romagna, Italië. Daar vindt ook de productie plaats.
Technische specificaties Bimota Tesi H2
Model name: | Tesi H2 |
Frame type: | Aluminum alloy plates billet machined, with rear swingarm mounting plate |
Engine type / Valve system: | 4 stroke, 4-cyl, DOHC, W/C, supercharged / DOHC 4 valve |
Displacement: | 998 cm³ |
Bore x Stroke: | 76.0 mm × 55.0 mm |
Compression ratio: | 8.5 : 1 |
Max. power: | 170 kW (231 PS) / 11,500 rpm (with Ram Air) (178 kW (242 PS) /11,500 rpm) |
Max. torque: | 141N・m (14.4 kgf・m) / 11,000 rpm |
Fuel system | DFI®: 50 mm throttle bodies (4) with dual injection, Euro 4 |
Fuel capacity: | 17 lt. |
Transmission: | 6 speed, return, dog-ring, constant mesh |
Gear Ratio: | 1° 3.188(51/16); 2° 2.526(48/19); 3° 2.045(45/22); 4° 1.727(38/22); 5° 1.524(32/21); 6° 1.348(31/23) |
Primary reduction ratio: | 1.551 (76/49) |
Final reduction ratio: | 2.444 (44/18) |
Clutch type: | Wet, multi-disc |
Lubrication system: | Forced Lubrication (wet sump) |
Engine oil capacity: | 5.0 lt. |
Overall length: | 2.074 mm |
Overall width: | 770 mm |
Overall height: | 1.155 mm |
Wheelbase: | 1.445 mm |
Ground clearance: | 140 mm |
Seat height: | 840 mm (+/- 10 mm) |
Rake angle / Trail: | 21.3° / 117 mm |
Front Suspension: | Billet aluminum alloy swingarm |
Wheel travel: | 100 mm |
Rear Suspension: | Billet aluminum alloy swingarm |
Rear wheel travel: | 130 mm |
Front tire size: | 120 / 70Z R17 |
Front wheel size: | J17M/C × MT3.50 |
Rear tire size: | 200 / 55Z R17 |
Rear wheel size: | J17M/C × MT6.00 |
Front dual: | Disc 330 mm |
Rear single: | Disc 220 mm |
Dry weight: | 207 kg |
Suggested retail price (in Italy): | EUR 64.000 incl. VAT 22% |
Start of sales: | October 2020 |