achtergrondafbeelding

MXGP Pro – Gamereview

Inclusief Compound waar alles mag en kan

2 jul 2018, 15:13  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Regels negeren, soms heb je er gewoon zin in. Tijdens een officiële race liggen de straffen op de loer, maar in de nieuwe motorcrossgame MXGP Pro is er ook ruimte voor vrijheid. En dat alles dankzij de terugkeer van de zogeheten Compound.

Trainingsgebied

Onder Compound verstaan we een trainingsgebied waar alles mag en kan. Ontwikkelaar Milestone heeft er verstandig aan gedaan om deze Compound terug te laten keren, want het is iets waar MXGP-fans veel ‘uithangen’. Hoe ziet zo’n Compound eruit? In het geval van MXGP Pro als een groot bosgebied met een oppervlakte van één vierkante kilometer. De locatie is gebaseerd op Esino del Lario, omringd door het Grigna-gebergte en in het zuiden grenzend aan het Comomeer.

Compound vraagt om uitbreiding

In dit trainingsgebied kun je je racevaardigheden verbeteren, deelnemen aan trainingssessies of rijden op verschillende tracks onder wisselende weersomstandigheden. Een beetje rondcrossen kan ook. We zeiden het al: alles mag en alles kan. Regels zijn er niet. Jij bent in control. Nu kost het verkennen van één vierkante kilometer niet heel veel tijd. Hopelijk breidt Milestone dit gebied in de toekomst verder uit. Hoe meer Compound, hoe beter!

MXGP PRO – Compound Trailer

Voorbereiden op race

Je begrijpt dat ook wij geregeld op de Compound te vinden waren, maar om echt verder te komen in MXGP Pro zul je toch ook echt aan de bak moeten in officiële kampioenschappen. Even trainen en moed verzamelen in de Compound en daarna vol energie starten aan een officiële MXGP-race. En als de race voorbij is, vormt de Compound de ideale locatie om weer even bij te komen. Wat dat betreft is de Compound dus mooie extra content die MXGP Pro ook op de langere termijn interessant houdt.

Nederlanders!

Als officiële game van de MXGP-motorcrossklasse is het geen verrassing dat alle MXGP-coureurs en -motoren in de game aanwezig zijn. Hetzelfde geldt voor alle tracks in binnen- en buitenland (inclusief Assen!). Dat betekent dat je ook kunt rijden met de Nederlanders Jeffrey Herlings en Glenn Coldenhoff en MX2-rijders Davy Pootjes en Brian Bogers.

Feedback van coureurs

Voor de ontwikkeling van MXGP Pro werd de hulp ingeschakeld van MXGP-rijders Tim Gajser, Tony Cairoli en Gautier Paulin. Grote jongens in de motorcrosswereld. Ze gaven feedback en tips om de game nog beter te maken. Onder meer over het rijgedrag van de motoren en de impact van het menselijk lichaam op de tweewieler.

Prijzenkast

Werpt dat zijn vruchten af? Dat is lastig te oordelen. Feit is wel dat MXGP Pro bijzonder prettig lekker speelt. Je hebt soms echt je handen vol om je crossmotor in het mulle zand te houden, maar zodra je het springen, het remmen en de besturing onder de knie hebt, vult de prijzenkast zich in hoog tempo. Rijden met hulpmiddelen kan, maar met alle systemen uitgeschakeld is de speelpret nog groter. Je geniet bovendien van een meer realistischere rijervaring.

MXGP PRO – First full official gameplay

Grafisch dik in orde

En hoe zit het met de graphics? Tja, bij een game anno 2018 is er weinig reden tot klagen meer. Ook MXGP Pro oogt heel fraai. Dat blijkt vooral als je de Photo Mode even probeert en je motorfiets of coureur van dichtbij bekijkt. Het oog voor detail is groot.

Conclusie

De conclusie dan. MXGP Pro is completer en volwassener dan ooit en daardoor ook een erg interessante game voor de liefhebber. Met de nadruk op liefhebber, want Milestone mikt met MXGP Pro wel op een specifieke doelgroep. De racegame speelt in ieder geval lekker weg, biedt genoeg content in de vorm van motorfietsen, tracks en instelmogelijkheden en ziet er ook nog eens fraai uit. Dus ja: MXGP Pro is zeer zeker de moeite waard.

MXGP PRO is sinds 29 juni 2018 verkrijgbaar voor PlayStation 4 en Xbox One voor € 69,99 en voor Windows-pc/STEAM voor € 49,99.

MXGP PRO – Launch Trailer