achtergrondafbeelding

LC8-motorplatform van KTM is voorlopig een blijvertje

Ook in de nabije toekomst LC8-pret

10 nov 2021, 10:09  •  Nieuws  •  Door Bart Oostvogels

Motorfietsfabrikant KTM neemt voorlopig geen afscheid van zijn LC8-motorplatform met V-twin-krachtbron. Adriaan Sinke, Head of Motorcyle Product Management, laat weten dat de LC8 voorlopig een blijvertje is.

LC8 komende jaren blijven gebruiken

Adriaan Sinke, Head of Motorcyle Product Management, zegt: “Nu de LC8 bijna twintig jaar bestaat, vinden we het belangrijk om te benadrukken hoe belangrijk en indrukwekkend dit staaltje techniek is geweest voor onze R&D en natuurlijk voor enkele van de topmotorfietsen in ons assortiment. Het was onze doelstelling om een van de lichtste, maar tegelijk krachtigste V-twins op de markt te hebben en het feit dat we het basisprincipe van de LC8 steeds weer opnieuw hebben kunnen gebruiken, omkeren en toch weer nieuwe grenzen hebben kunnen verleggen, getuigt van zijn genialiteit. De motorrijders maken vooral gebruik van al dat geweldige koppel in het lage toerenbereik dat de LC8 genereert: ook dat is een sterke troef en een typisch voorbeeld van het DNA van KTM. We kijken ernaar uit om motorijders en KTM-motorfanatici nog veel meer inzichten te bieden over hoe we de LC8 de komende jaren kunnen gebruiken.”

Overtuiging

KTM gebruikt het LC8-platform ook voor toekomstige incarnaties van de KTM Super Duke’s en Super Adventure’s. KTM blijft onverminderd overtuigd van de V-twin-architectuur en de voordelen daarvan. Ongeacht de weg, bergpas of parcours, ongeacht de omstandigheden, ongeacht de eisen, de LC8 is er klaar voor.

Terugblik op KTM LC8

Maar wellicht is het ook leuk om even terug te blikken op de geschiedenis van de LC8. Slechts weinig mensen weten dat KTM tegen het einde van de vorige eeuw op de R&D-afdeling van de fabriek iets bijzonders met de krachtmeter aan het doen was. In 2003 ging eindelijk het doek eraf en werd de allereerste KTM 950 Adventure onthuld, met de grommende V-twin LC8 als krachtbron.

In 2005 werd de LC8 met de massaproductie van de karakteristieke KTM 990 Super Duke een begrip en sindsdien is hij verfijnd, verbeterd en opnieuw uitgevonden. Eerst zorgde hij voor de snauwende prestaties van de KTM RC8 en vervolgens voor het enorme vermogen dat nodig was voor de superieure KTM Super Adventure’s en voor het gierende koppel en het plezier van de KTM 1290 Super Duke, beter bekend als ‘The Beast’.

1.301 cc

De LC8 is wellicht het best bekend van de 1301 cm3, op 75 graden staande V-twin in de KTM 1290 Super Duke R, waar de vooruitgang op het gebied van de elektronica er voor heeft weten te zorgen dat de motortractieregeling in bochten (Cornering MTC) en de anti-wheelie een beetje van de 140 Nm aan koppel kan temmen. De hype gaat niet alleen over de momentele 180 pk en de oogverblindende topsnelheid van de LC8. Het gaat om de enorme kracht onderin die elk KTM Street- en Adventure-model zo’n sterk karakter geeft. Ook de onderhoudsintervallen van 15.000 km zijn bijzonder.

2021: evolutie van LC8

2021 was een belangrijk jaar in de evolutie van de LC8, toen de motor werd omgebouwd om te voldoen aan de Euro5-emissienormen. De KTM-technici waren volledig overtuigd van het potentieel van de technologie en hun eigen R&D-vaardigheden om de LC8 opnieuw uit te vinden voor een nieuw tijdperk. De ontwikkeling kwam er door toegewijd gesleutel aan de efficiëntie van de kleppen en het uitlaatsysteem, terwijl de LC8 opnieuw van vorm veranderde. De gelijktijdige gewichtsvermindering van meer dan 1,5 kg heeft de positie van de motor als een van de lichtste en felste motoren in de motorshowroom nog verder versterkt.

Dunnere motorcarters

De nieuwste vorm van de LC8-architectuur omvatte dunnere motorcarters, nieuwe zuigers voor een nog langere levensduur, een nieuwe olieleiding, dubbele vonkontsteking en titanium inlaatwaarden, nieuwe luchtinlaten en nog veel meer, wat allemaal helpt om kilo’s te besparen en de belangrijkste vermogenskarakteristieken te behouden.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen