Motortest – Yamaha XMAX 400 (2020)
Sportscooter met sprinttalent
Groen en gas! Optrekken bij een verkeerslicht met de Yamaha XMAX 400 is een feest. Hij schiet van de plek als een hardloper uit het startblok. De achterkant wipt bij de start zelfs wat omhoog, net als de hardloper. Het is een sportscooter die alles en iedereen te vlug af is en dat met maar 33 pk!
Populaire motorscooters
Yamaha is sterk vertegenwoordigd in scooterland en doet hier ook al jaren goede zaken. De TMAX is iconisch, een van de meeste populaire motorscooters ook in Nederland.
XMAX vs. TMAX
Minder vaak zie je een Yamaha XMAX op de vaderlandse wegen. Dat is eigenlijk best opmerkelijk. Want voor een beduidend lager bedrag koop je een motorscooter met goede rijeigenschappen en indrukwekkende prestaties. Dat geldt zeker voor de nieuwe 400 cc-versie. Die is verrassend krachtig, maar zit met zijn prijs vanaf 7.999 euro dik vijfduizend euro onder de TMAX.
Nu met 400 cc
Stijlvol en super wendbaar is de Yamaha XMAX. Er is te kiezen uit 300 cc of de nieuwe 400 cc-variant. Een dag of wat sturen maakt al snel duidelijk dat deze meer mans is en ook vermogen genoeg levert om je op de snelweg als een vis in het water te voelen.
Grimmig
De styling is fris en sportief. Voor en achter heeft hij led-verlichting. Yamaha noemt het een sportscooter en als je ernaar kijkt dan klopt die kwalificatie. Helemaal als je hem recht van voren ziet. De spits toelopende dubbele koplampen geven het front een grimmige aanblik. Het zijn lichtende parels in het omlaag gerichte lijnenspel.
Yamaha XMAX 400 (2020) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV
Toefje extra luxe
De versie Techmax, zoals deze in de test, voegt een toefje luxe toe. Voor 300 euro meer krijg je de matte kleur Tech Kamo en een deels met leer afgewerkt comfortzadel met een klein steuntje voor de onderrug. Hoe klein ook, het zit echt prettig ontspannend voor de rug. Opvallend is ook de ruimte voor de voeten. De treeplanken zijn royaal, zodat je ook met wat langere stelten uit de voeten kunt.
Grote bergruimte
Onder het zadel zit een bergruimte die groot genoeg is voor twee helmen of de boodschappen. De ruit is in twee standen te plaatsen. Daarvoor heb je wel gereedschap nodig. Maar goed het kan. En dat is meer dan bij de meeste scooters mogelijk is.
Keyless ignition
De keyless ignition is ook standaard. Met de sleutel op zak kun je de scooter van het stuurslot halen en het contact aanzetten om hem vervolgens te starten met de startknop op het stuur. Contact aanzetten gaat met een draaischakelaar onder het stuur. Met die knop zijn ook tankklepje, zadel en een opbergvak links in het beenschild te ontgrendelen.
33 pk en toch traction control
Ook bijzonder: traction control is standaard. Geef je flink gas op natte klinkers in de stad dan zal de XMAX je dus niet verrassen met een sliding. Een slippend achterwiel wordt getemd. Op droog asfalt lukt die slip niet. Gezien de sprintcapaciteit vanuit stilstand zou het systeem best wel eens zijn nut kunnen bewijzen op nat wegdek.
Uit de veren komen
De sprint vanuit stilstand is echt abrupt. Doordat de achterzijde dan omhoog komt uit de veren, heb je echt het gevoel dat hij uit een startblok komt zoals een hardloper. Het eencilinder blok gooit zich in de strengen en de automatische koppeling zet de kracht direct om in snelheid. Een paar keer knipperen met de ogen en de teller tikt de 50 km/uur aan en de versnelling gaat kordaat door tot aan 100 km/uur. Daarboven zwakt die af.
Twee lange veren
Het meeste gewicht zit gevoelsmatig aan de achterzijde doordat blok met eencilinder en transmissie zich hier bevinden. Het is ook te zien aan de wat brede bouw achter en twee lange veren helemaal achteraan. Dat is anders bij de TMAX, die het blok en transmissie meer in het midden heeft en een achterbrug met een enkel veerelement heeft zoals bij een motor. De XMAX is qua bouw dan ook meer een scooter.
Korte draaicirkel
Dat scootergevoel merk je bij het sturen. Met speels gemak slinger je de XMAX van links naar rechts. Hij is uiterst wendbaar en heeft een zeer korte draaicirkel. Het vertrouwen dat hij wekt als hij schuin door de bocht gaat. Het vertrouwen dat hij wekt door de stabiliteit bij hogere snelheid. En het vertrouwen dat hij wekt dat er ook voor inhalen genoeg pit in zit. Op de XMAX voel je je snel thuis.
Conclusie
Met zijn bijna 33 pk is hij niet zo krachtig en snel als de TMAX 560 met zijn bijna 48 pk. De XMAX stuurt echter even gemakkelijk en hij is iets zuiniger. Met 13 liter in de tank kun je tussen de 250 en 300 kilometer afleggen. In de test kwam het gemiddelde verbruik uit op 1 op 25. Waarom dan duizenden euro’s meer uitgeven? Omdat je bijvoorbeeld cruise control wilt, een elektrische verstelbare ruit, betere prestaties op de snelweg, rijmodi, verwarmbare handvatten en zadelverwarming. Want die zaken heeft een TMAX.
Lees ook: test Yamaha TMAX 560