achtergrondafbeelding

Motortest – Yamaha TMAX Tech Max (2020)

Het is een scooter, maar hij rijdt en stuurt bijna als een motorfiets

29 apr 2020, 14:46  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen.

Is een motorscooter niet jouw ding als diehard motorrijder? Dat kan, maar niets staat je in de weg er eens een te proberen. Neem dan de Yamaha TMAX, maar pas op! In zijn nieuwste uitmonstering en met meer power palmt hij je heel snel in.

Krachtige motorscooters

De Yamaha TMAX is een van de zware motorscooters, zoals de Suzuki Burgman 650, de Honda X-ADV of de BMW C 650 GT. Het gaat om scooters met sterke tweecilinder blokken onder het plaatwerk die veelal meer dan 45 pk vermogen leveren. De TMAX is samen met de Burgman een oudgediende in dit genre. Ze draaien al bijna twintig jaar mee en houden zich goed staande tegenover de jongere Honda en BMW. Die zijn beide overigens wel krachtiger met respectievelijk 54,5 en 60 pk.

Agressiever

Yamaha heeft de TMAX een stevige upgrade gegeven, zowel uiterlijk als technisch. Voor modeljaar 2020 is het design duidelijk agressiever en uitdagender van snit. De scherp gesneden en kleinere koplampen zijn helemaal in lijn met de styling die Yamaha ook bij zijn motorfietsen heeft uitgerold.

Tech Max of Max Adrenaline

De nieuwe kuip zorgt voor een stoerdere uitstraling en de scooter heeft nu LED-knipperlichten. Je kunt overigens kiezen uit de TMAX Tech Max van 14.999 euro of voor de versie Max Adrenaline van 13.299 euro. De Tech Max is rijker uitgerust met een elektrisch verstelbaar scherm, cruisecontrol en verwarming van handvatten en zadel.

Krachtiger blok

Het tweecilinder blok van de TMAX is vergroot naar 560 cc en levert meer kracht, 35 kW (47,6 pk) om precies te zijn. Dat betekent dat deze motorscooter nog met een A2 rijbewijs mag worden bereden. De TMAX ging al vlot van de plek en dat doet hij nog indrukwekkender. Knappe motorrijder die hem bij weet te houden bij de spurt vanaf stilstand naar 100 km/u.

Niks schakelen: groen licht en gas!

De motorscooter schiet je af, zo voelt het althans. Je bent op zeker altijd als eerste weg bij een op groen springend verkeerslicht. Niks schakelen: groen licht en gas. Pk’s, trekkracht en een CVT-automaat zorgen voor een snelle reactie en een naadloos optrekken. Scooters zijn daarnaast populair omdat je goed beschermd tegen wind achter kuip en ruit zit. En ze zijn praktisch. Onder het zadel kun je met gemak je helm kwijt. Bij de TMAX passen in de ruimte zelfs twee helmen. Verder zijn er nog kleine opbergvakken in de kuip.

Gretiger dan je op basis van cijfers verwacht

Met het nieuwe 560 cc blok is de TMAX echter ook op de snelweg heel wat mans. Ook bij hogere snelheden reageert hij veel gretiger dan je op basis van de prestatiecijfers verwacht. Ben je een motor gewend, dan voel je je niet meteen ‘tekort’ gedaan.

En hoe zit het met comfort?

Het is comfortabel zitten. De ruit houdt je meer dan uitstekend uit de rijwind. Bij de Tech Max is die elektrisch in hoogte verstelbaar. In de hoogste stand zit je helemaal uit de wind. Dan kun je volstaan met een helm zonder vizier. Het zadel is heel breed. De voeten kun je kwijt op de treeplanken. Helemaal ontspannen is het, als je de voeten naar voren zet tegen het schuine gedeelte van de treeplank. Dat is de cruiserzit. Voeten verplaatsen voor remmen hoeft niet. Want zoals gebruikelijk bij scooters rem je met de hendels op het stuur.

En met het sturen?

De Yamaha TMAX stuurt heel gemakkelijk. Dat komt door het lage zwaartepunt en doordat het motorblok in een aluminium frame hangt en niet deel uitmaakt van de aandrijving zoals je wel eens ziet bij minder krachtige scooters. Het onafgeveerd gewicht is daardoor geringer. De TMAX heeft een lichte achterbrug, zoals bij een motorfiets en is daardoor ook meer motor dan pure scooter.

Je legt hem in de bocht

Je legt hem schier moeiteloos in de bocht en al gauw schuiner dan je direct op een motorfiets zou doen. Omkantelen naar een volgende bocht gaat al even licht. De wendbaarheid is perfect. Alleen op de snelweg met flink wat wind wordt hij wat onrustig. Dan werkt dat speelse stuurgedrag wat in zijn nadeel.

Smart Key

Doordacht is de beveiliging. In de eerste plaats is een Smart Key bediening standaard. De sleutel hou je op zak. Starten en afzetten doe je met een knop. Wil je echter voorkomen dat anderen dat doen als je in de buurt staat van de TMAX? Dan kun je de draadloze communicatie op de sleutel uitschakelen. Voor het geval iemand op je scooter zou springen, als je net bezig bent je helm op te zetten, en hem zou stelen.

Vergrendeling van middenstandaard

Behalve een stuurslot is er ook een elektronisch inschakelbare vergrendeling van de middenstandaard. Is die actief, dan krijgt niemand hem van de standaard. Dan kan een onverlaat er dus niet zomaar mee weglopen als bijvoorbeeld het stuurslot niet is ingeschakeld. Eerlijk gezegd zou die blokkeerbare standaard ook voor motorfietsen een idee zijn.

Conclusie

Voor de prijs van de Yamaha TMAX koop je ook een prima en vaak krachtiger motor. Dat zul je zeggen als motorrijder. Een (motor)scooter moet je door een andere bril bekijken. Wil je een uiterst makkelijk bestuurbare tweewieler met veel bergruimte, comfort en bescherming tegen weer en wind dan komt de Yamaha TMAX in beeld. Met als voordeel dat je hiermee ook nog lekker sportief kunt rijden en knoerthard kunt remmen. Want de dubbele remschijven voor en de enkele achter vertragen geweldig. Traction Control voorkomt doorslippen op glad wegdek en met de D-Mode knop kun je kiezen voor Touring (rustige gasreactie) of Sport (felle gasreactie). Bij de Tech Max krijg je veel extra comfort met het verstelbare windscherm, handvat- en zadelverwarming en cruisecontrol. De functies kun je allemaal bedienen met schakelaars aan de linkerkant op het stuur. Die cruisecontrol is trouwens erg fijn om te hard rijden te voorkomen. Door de CVT-transmissie en het dus niet hoeven schakelen kan het zomaar voorkomen dat je ongemerkt maximum snelheden overschrijdt. Wij gebruikten hem in elk geval geregeld. Een bijkomend voordeel is dan het gunstige brandstofverbruik. Na een aantal dagen daalde het gemiddelde verbruik naar een keurige 1 op 21,5 en dat is exact het gemiddelde dat Yamaha opgeeft. Dan kom je nog best ver met de tankinhoud van 15 liter.

 

Share Tweet Share Share E-Mail