achtergrondafbeelding

Motortest – Yamaha Tracer 700 (2020)

Agressiever uiterlijk voor vertrouwde multitasker

16 apr 2020, 15:45  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. Rijdt op een sporttoer motorfiets: BMW R 1250 RS.

Zoek je een motor waarop je meteen soepel wegrijdt. Die vertrouwd aanvoelt alsof je er al jaren mee stuurt. Pak dan de Yamaha Tracer 700! De nieuwe 2020-versie staat net bij de dealers en die valt op door een agressiever design.

Sportieve halve kuip

In vergelijking met zijn voorganger is de Yamaha Tracer 700 flink opgefrist. Hier staat echt een pittig ogende motorfiets met een sportieve halve topkuip. Twee kleine priemende koplampen staren je aan vanonder een soort wenkbrauwen in de vorm van stroken led-dagrijverlichting. Leuk is dat wel en de motor komt extra stoer over in deze matte kleurstelling Icon Grey met blauwe stroken op de kuip en blauwe wielen. Zo trekt de Tracer 700 beslist de aandacht.

Yamaha Tracer 700 (2020) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV

Levenslustige voorwaartse drang

Technisch lijkt er op papier nauwelijks wat veranderd in vergelijking met het uit 2016 daterende vorige model. Gevoelsmatig lijkt dat wel zo. Alsof het vertrouwde tweecilinder blok van 54 kW (73 pk) nog lekkerder ‘aan het gas hangt’. Nergens is een dipje in trekkracht te bespeuren. Of je het gas opendraait bij lage of hoge toeren, telkens trakteert het blok van deze sportstourer je op een flinke voorwaartse drang. Zou dat toch te maken hebben met het feit dat de CrossPlane tweepitter nu al aangepast is voor de Euro 5-emissienorm die per 1 januari 2021 van kracht wordt voor motoren?

Veel maar ook betaalbaar motorplezier

Zeker, een dikkere machine met meer cilinders en cilinderinhoud voelt nog daadkrachtiger aan. Waarom echter duizenden euro’s meer neertellen voor een motor die een seconde sneller accelereert van stilstand naar de momenteel geldende limiet van 100 km/uur in ons land. Dat zou je je kunnen afvragen? Is dan een prijs van 9.999 euro (vanaf dat bedrag heb je deze Yamaha momenteel) niet genoeg?

Heel gebruiksvriendelijk

De Yamaha Tracer 700 stuurt opvallend gemakkelijk en is wendbaar. Ook is hij heerlijk stabiel op de snelweg. De zitpositie is licht voorover en daarmee ontspannen genoeg om het lang vol te houden. De koppeling bedient licht en grijpt soepel en gebruiksvriendelijk aan. Remmen gaat al even licht en ook de achterrem doet fijn mee. Het schakelen? Het is een Yamaha en die schakelen eigenlijk altijd prima.

Handig verstelbare ruit

De nieuwe Yamaha Tracer 700 biedt meer comfort. Ronduit super is de in hoogte verstelbare ruit. Onderaan zit een handgreep, die je omhoog kunt kantelen waarna je het ruitje over bijna 10 centimeter van de laagste naar de hoogste positie kunt schuiven. Ook tijdens het rijden! Simpeler kan het niet. Ik prefereer de laagste stand. Met mijn lengte van 1,80 meter zit de helm dan net in de wind zonder hinderlijke wervelingen en heb je toch geen rijwind tegen de borst.

Kleine, informatieve cockpit

De cockpit is overzichtelijk. Het LCD-scherm geeft de snelheid, versnellingsindicatie en tankinhoud groot weer. Bovenin zit een balk voor het toerental. Met een schuifschakelaar op de linker stuurhelft kun je buitentemperatuur, koelvloeistoftemperatuur, dagteller (2x), kilometerstand, actueel verbruik of gemiddeld brandstofverbruik laten zien. In fel zonlicht is de afleesbaarheid enigszins beperkt. Het scherm zou dan wat helderder mogen.

Nu met instelbare voorvering

Ook nieuw is de volledig instelbare voorvering en achter zijn er meer instellingen mogelijk. De geteste Tracer 700 is voorzien van een sportpakket met een kettingbeschermer, tankpads met daarop een slingerende weg in reliëf, een kentekenplaathouder en radiatorbescherming. Komt op 422 euro meerprijs. Evenmin standaard is de uitlaat van Akrapovic. Echt fraai om te zien en je krijgt een wat voller klinkend geluid. De meerprijs van 1.470 euro is flink voor een motor die standaard nog geen tien mille kost. Deze uitlaat geeft het sportieve voorkomen wel een flinke boost. Het geluid blijft bescheiden. Uitlaatgeluid is bij nieuwe motoren stevig aan banden gelegd. Je kunt de DB-killer er niet even simpel uithalen en weer terugplaatsen.

 

Conclusie

Yamaha heeft een keurig staaltje werk afgeleverd met de Tracer 700. Dit is beslist geen kleurloze middenklasser: niet met uiterlijk en evenmin met prestaties. Zelfs als je een krachtiger drie- of viercilinder gewend bent, zul je versteld staan van de power die het tweecilinder blok van 689 cc aan de dag legt. Het gunstige gewicht van 196 kg helpt een handje, zeker, maar de tweepitter reageert bijzonder kwiek op het gas en doet dat ook met heel weinig trillingen. Knap hoor!

De kleurstelling van de geteste Tracer 700, Icon Grey, is weer eens wat anders. Je kunt hem ook met rode kleurvlakken krijgen of kuip en tankzit-combi in de hoofdkleur blauw. Alleen heeft hij dan zwarte wielen. Juist die donkerblauwe wielen maken de Icon Grey apart.

Yamaha ziet de Tracer-modellen als sportstourers: dus op toeren en reizen gerichte motoren met een wat sportievere zithouding, licht voorover. Hou je van toeren, dan heb je een prima motor aan de Tracer 700. Je houdt het lang vol en met een volle tank moet je 350 kilometer kunnen afleggen. 17 liter gaat erin en met een gemiddeld testverbruik van 4,6 l/100 km gaat dat lukken. De zithoogte van 840 mm maakt deze motor ook geschikt voor wat langere rijders. Voor kleinere personen is er als optie een lager zadel. Meer comfort? Kan ook door de optie Touring windscherm aan te vinken. De optionele mogelijkheden zijn groot. Zijkoffers in meerdere formaten, topkoffer, rugsteun voor deze koffer of handvatverwarming? Het kan allemaal. Het is een greep uit de 55 opties. De karakterschets multitasker is dus echt op zijn plaats.

Meer cilinders, meer vermogen of gewoon genoegen nemen met 54 kW? Het is een keuze, die ieder voor zich moet maken. De Tracer 700 levert voor Nederland ruim voldoende prestaties. Als je echter de grens overgaat en in heuvelachtig terrein met bepakte koffers wil genieten van wat reserve in kracht? Ik durf te stellen dat ook dan deze tweecilinder zich verrassend kranig weert en zich staande houdt tussen motoren met meer cilinderinhoud en meer vermogen. Het gaat om bruikbaar vermogen en juist dat heeft deze Yamaha plenty.

 

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen