Motortest – Yamaha MT-03 (2020)
Heerlijk speel(for)maatje!
Kleine motorfietsen worden steeds volwassener. Neem deze Yamaha MT-03 met een tweecilinder motorblok van 321 cc. Man, wat stuurt dit ding verrassend lekker. Ook voor iemand zoals ik, die gewend is aan en zich verwend voelt met minimaal 1.000 cc en dik 100 pk.
Agressief ogende naked bike
De Yamaha MT-03 is in zijn 2020-outfit een agressief ogende naked bike. Je zou zo maar kunnen denken dat hier zijn grotere broer MT-07 of zelfs MT-09 staat. Zeker als je even snel kijkt. Een stilistisch patsertje, waar je met je A2-rijbewijs op mag om met de grotere jongens mee te spelen.
Epke Zonderland
Zeker, met 42 pk leg je het af tegen de krachtpatsers onder de naked bikes. Helemaal als het aankomt op acceleratie. Wordt het traject bochtiger, dan zul je verbaasd zijn met hoeveel gemak je zwaardere motorfietsen kunt bijhouden. Dan tellen atletische eigenschappen. Dan komt de Epke Zonderland in de MT-03 naar boven. Dan staat hij na een serie korte draaien standvastig op het asfalt.
Wat maakt de Yamaha MT-03 zo atletisch?
Wat maakt de MT-03 zo speels? Dat is naar ons idee de juiste verhouding tussen een stijf frame, gewicht (slechts 168 kg) en een zitpositie waardoor je absoluut zeer goede controle over de motor hebt. Het stuur zit lekker dichtbij en de zit is laag. Tel daarbij een laag zwaartepunt en de redelijk straffe schokdemping en het is duidelijk dat het fijn gooien en smijten is met dit heerlijke speel(for)maatje.
Dark Lightning
De Yamaha MT-03 is de poort naar de grotere MT-modellen. Een instapper in de naked’s van Yamaha met bravoure in het uiterlijk. De MT-klasse die Yamaha aanduidt als Hyper Naked modellen onder de noemer Dark Lightning. Aan bloemlezingen van copywriters is er geen gebrek, maar voor de MT-03 voelt het bijna treffend aan.
Verlichte wenkbrauwen
De kleine priemende LED-koplamp onder twee verlichte wenkbrauwen (contourverlichting) geven de MT-03 letterlijk een gezicht. Aan de voorzijde van de tank (14 liter inhoud) zijn er twee luchthappers waardoor de motor breder oogt. De knieën kun je goed kwijt in de uitsparingen in de tank. Dan moet je echter niet al te lange benen hebben, anders lukt het niet. Dan is de MT-03 toch wat te klein voor je.
Duozitting stuk hoger
De zit is laag (780 mm). Met mijn lengte van 1,80 kan ik buitengewoon goed bij de grond. Met de bovenbenen pas ik precies tussen de tankuitsparingen en het steuntje aan het einde van het berijderszitgedeelte van de buddy. De duozitting is een stuk hoger. De achterzijde oogt massiever dan je voor een dergelijke machine zou verwachten.
Totaal nieuwe voorvork
De voorvork is helemaal gloednieuw en totaal niet vergelijkbaar met het exemplaar op de vorige generatie MT-03. Het gaat om een upside-down voorvork met behoorlijk dikke vorkbuizen voor een dergelijke lichte machine. Ze hebben een diameter van 37 mm en dat voel je aan de stijfheid bij remmen. De enkele schijfrem voor moet wel flink zijn best doen bij hard remmen. Dan is assistentie van de achterrem nodig.
Toeren maken? Graag zelfs!
De tweecilinder van 321 cc draait soepel en met weinig trillingen. De prestaties zijn bij lage toerentallen bescheiden. Dan heb je voldoende vermogen om met het verkeer mee te komen. Het venijn zit hem in de staart. Pas bij 9.000 krukasomwentelingen levert hij zijn maximale trekkracht (29,6 Nm). Dat merk je. Trek je door naar dit toerental en verder (hij mag tot 12.500 toeren) dan zet de MT-03 duidelijk een tandje bij. De zesbak schakelt goed, de koppeling is superlicht te bedienen en de MT-03 remt opvallend sterk af op de motor. Bijremmen is vaak niet eens nodig!
Nog niet de baard in de keel
De tweecilinder klinkt bij hoge toerentallen als een jongen die nog niet de baard in de keel heeft. Dan heeft hij een opvallend hoog stemmetje, dat iets opzwepends heeft. Dat verleidt je om niet direct te schakelen maar even door te trekken. En dan is het oppassen geblazen. Want al gauw zit je door dit gejaag continu in de gevarenzone voor je (A2) rijbewijs. Excuus maken dat je het niet direct door had, is ongeloofwaardig. Het LCD-scherm projecteert de snelheid levensgroot recht voor je neus. De schaal van het toerental heeft daarentegen priegelig kleine cijfers.
Conclusie
321 cc, 42 pk en 168 kg! Een trio getallen dat voor driedubbel genieten staat op de MT-03. Is het dan toch echt zo dat alle het goede in drieën komt? Dat driemaal scheepsrecht is? Enz? Deze Yamaha is de motorfiets voor wie het allemaal niet zo zwaar hoeft te zijn. Voor wie een handelbare en betaalbare motor zoekt met een sportief uiterlijk en frisse kleuren. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de rode wielen. Er zijn ook andere kleurstellingen met blauwe of zwarte wielen.
De MT-03 biedt genoeg vermogen om ook de snelweg goed uit de voeten te kunnen. Op de Duitse Autobahn zul je echter te kort komen. Je kunt deze Yamaha het beste zien als een motor voor wat kortere ritten, op binnenwegen of in de stad. Woon-werkverkeer kan ook. In de file strekt het wendbare karakter in zijn voordeel. Bij die gebruiksomstandigheden kun je rekenen op een laag brandstofverbruik. 1 op 28 is goed mogelijk of zelfs nog zuiniger.
Met een prijs vanaf 6.599 komt deze Yamaha MT-03 binnen bereik van een grote groep rijders. Ook voor de jongeren met een A2-rijbewijs die wat spaarcenten opzij hebben gelegd voor een motor. Die aanvankelijk alleen kijken naar tweedehands, maar nu ook een nieuwe serieus in ogenschouw kunnen nemen. Een alternatief is de Kawasaki Z400.
Yamaha MT-03 (2020) – REVIEW – MotorRAI.nl – MotorRAI TV