achtergrondafbeelding

Motortest – Kawasaki Z400 (2019)

Het is gewoon een kleine hooligan

25 aug 2019, 14:03  •  Motortests
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

Meer motorinhoud, de styling van grotere Z-machines, die compleet nieuwe Kawasaki Z400 weet op meer fronten dan ooit te overtuigen.

Lach op het gezicht

Laten we allereerst even kijken naar het gamma van Kawasaki. Binnen dat gamma is deze Z400 de op één na lichtste motorfiets. Alleen de Z125 vormt een nog lichter model, daarna volgt deze Z400 die ook voor A2-rijbewijshouders geschikt is. Denk nu niet zoiets als ‘pfff, das toch veels te licht’, want deze Z400 weet zelfs bij de meer ervaren rijders een lach op het gezicht te toveren.

Kawasaki Z400 (2019) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV

Hier staat wel wat

Kijk allereerst maar eens even naar die looks. De Z400 lijkt meer dan ooit op modellen als de Z650 en Z900. Scherpe hoeken, agressieve looks, fraaie graphics, hier staat wel wat. In het trellisframe hangt een nieuwe 399 cc grote vloeistofgekoelde parallel-twin viertakt benzinemotor met een vermogen van 45 pk bij 10.000 toeren per minuut. Bij 8.000 toeren per minuut levert deze tweepitter 38 Nm aan koppel.

15 kilogram

Dat lijkt weinig, maar vergeet niet dat deze Z400 slechts 167 kilogram weegt. En dat betekent dat je deze Z400 met twee vingers in je neus een bocht in stuurt. Je hebt het gevoel met een fiets van slechts 15 kilogram onderweg te zijn. Overigens moet je niet te groot zijn voor deze Kawasaki. Met een lengte van 1,85 meter is deze Kawasaki al wat aan de krappe kant, al is het vooral sterk afhankelijk van je beenlengte. Kwestie van even proefrijden bij de dealer om te kijken of zo’n Z400 bij jouw past. Let dan ook op het vrij stevige zadel. Mensen met weinig zitvlees kunnen al na 30 minuten een slapende bibs krijgen.

Prijs

En wat moet dat alles kosten? Kawasaki vraagt 5.999 euro voor deze Z400. Tip van het huis: neem voor 599 euro extra altijd het Performance-pakket. Je krijgt dan een Akrapovic titanium uitlaat, Buddyseat Cover en een tankpad. Geeft die fiets toch net wat meer uitstraling. Voor 6.600 euro heb je dan een meer dan complete motorfiets die ten opzichte van concurrentie nog altijd scherp geprijsd is. Een Yamaha MT-03 met 42 pk is er bijvoorbeeld vanaf 6.399 euro en voor een Honda CB300R met 30,8 pk betaal je minimaal 5.958 euro. Je kan deze Kawasaki Z400 voor modeljaar 2019 krijgen in de kleuren Candy Lime green in combinatie met Metallic Spark Black of voor de kleurencombo Candy Cardinal Red met Metallic Flat Spark Black.

Akrapovic

De Akrapovic titanium uitlaat ziet er fraai uit, maar produceert met DB-killer geen opzwepend geluid. Sterker nog: het uitlaatgeluid is boven 100 km/u nog maar nauwelijks hoorbaar. Gebruik je fantasie voor een oplossing. Standaard moet het geluid moet vooral van de tweecilinder zelf komen. Een sterk aspect van de krachtbron is namelijk een zeer verslavend inductiegeluid. Gooi bij ongeveer 4.000 toeren per minuut de gaskraan vol open en deze tweepitter geeft een heerlijke roffel waar je al snel geen genoeg van kan krijgen. Tel daar een subliem schakelende zesbak, een heerlijke gasrespons, en een direct vertrouwd aanvoelende besturing bij op, en je hebt de ingrediënten van een kleine hooliganbike.

Actieradius

En los van al dat spelen in bochten kun je dankzij een 14 liter brandstoftank ook behoorlijke afstanden afleggen. Een actieradius van 300 kilometer is realistisch. Die range wordt overigens weergegeven op het fraaie instrumentarium dat qua styling is gebaseerd op de grotere Z650 en Z900. Het instrumentarium is heel goed afleesbaar. Alles wat je wenst staat in beeld, denk aan een versnellingsindicator, het toerental, de snelheid, de dagteller, tijd, etc. Gewoon prima voor een fiets van deze klasse.

Conclusie

Tja, zo’n Kawasaki Z400 is gewoon een hartstikke leuk ding als je het postuur hebt dat bij deze fiets past. Qua sturen is deze Kawasaki een groot feest. Gebruik hem vooral in stedelijke gebieden, mijd zoveel mogelijk de snelweg en zoek zo nu dan leuke dijkwegen op om het ware potentieel van deze Z400 te ontdekken. Want deze fiets heeft veel in zijn mars. Op meerdere fronten dus een superscherpe fiets: qua besturing, qua styling en wat betreft prijs.

“Zo’n Kawasaki Z400 is een pretmachine. Hij is leuk en frivool gelijnd en een goedzak in de omgang. Door zijn lage gewicht leg je hem makkelijk van oor op oor. De staande twin draait als een naaimachine. Verwacht geen schop tegen je achterste als je plotseling het gas opendraait. Eerder soepel gaat het toerental omhoog en de snelheid. En altijd versnel je rapper dan het verkeer om je heen, maar het wordt nooit intimiderend. Dat maakt het sturen met de Z400 ook zo plezierig. Een lange bocht kun je met het gas erop nemen en de motor vol vertrouwen steeds platter leggen. Je voelt dat je controle hebt, dat de machine stabiel blijft als je plots je lijn toch wat moet verleggen. Maar ook rustig tokkelen door druk verkeer, het gaat prima. Een rotonde in de derde versnelling, het blok doet geen slag verkeerd en bij gas geven reageert het zonder bokken. Mooi voor een tweecilinder! De spiegels geven een wat matig zicht naar achteren. Je ziet een beetje teveel jezelf en ze vibreren wat. En het lukte ons niet om een prettig plekje te vinden op het zadel. Na een uurtje voelt het namelijk wat hard aan. Maar ja na een uur ‘spelen’ is het gewoon tijd voor een koffiebreak.”

Share Tweet Share Share E-Mail