achtergrondafbeelding

Elektrische modellen Honda, KTM, Piaggio en Yamaha stapje dichterbij

Oprichting van Swappable Batteries Motorcycle Consortium (SBMC)

6 sep 2021, 17:17  •  Nieuws  •  Door Bart Oostvogels

Honda, KTM, Piaggio Group en Yamaha Motor hebben officieel de overeenkomst ondertekend voor de oprichting van het Swappable Batteries Motorcycle Consortium (SBMC).

Sleutel tot succes?

De leden van het Consortium zijn van mening dat de beschikbaarheid van een algemeen ontwikkeld verwisselbaar batterijsysteem de sleutel is tot de ontwikkeling van laagspannings-elektromobiliteit. Gezamenlijk ontwikkelen betekent ook goedkoper verkopen en juist dat is nodig om de elektrische motorfiets op grotere schaal aan de man te kunnen brengen. Elektrische motorfietsen zijn nu simpelweg nog duur.

Het Swappable Batteries Motorcycle Consortium (SBMC) is toegewijd aan de bevordering van het gebruik van lichte elektrische voertuigen, zoals bromfietsen, scooters, motorfietsen, driewielers en vierwielers in de transportsector en aan een duurzamer levenscyclusbeheer van batterijen in de context van internationaal klimaatbeleid.

Het achterliggende doel van het Consortium is om oplossingen te vinden voor de zorgen die klanten kunnen hebben over de toekomst van elektromobiliteit, zoals het bereik, de laadtijd en infrastructuur, en de kosten. Dit wordt bereikt in overeenstemming met vier hoofddoelen:

  1. Develop – gemeenschappelijke technische specificaties van de verwisselbare batterijsystemen
  2. Confirm – gemeenschappelijk gebruik van de batterijsystemen
  3. Make, and promote – de gemeenschappelijke specificaties van het Consortium als norm binnen Europese en internationale normalisatie-instellingen
  4. Expand – het gebruik van de gemeenschappelijke specificatie van het consortium uitbreiden naar mondiaal niveau

Samenwerking met overheden

Door nauw samen te werken met geïnteresseerde belanghebbenden en nationale, Europese en internationale normalisatie-instellingen, zullen de stichtende leden van het consortium worden betrokken bij de totstandkoming van internationale technische normen. De beschikbaarheid van laadstations verschilt inderdaad van land tot land en er is nog steeds beperkte informatie voor eindgebruikers. Daarom willen Honda, KTM, Piaggio en Yamaha met dit consortium de besluitvormers betrekken bij de ontwikkeling en implementatie van laadinfrastructuur om de toename van lichte elektrische voertuigen te bevorderen.

Ook toetreden? Dat kan!

De vier stichtende leden moedigen alle geïnteresseerde belanghebbenden aan om zich bij de samenwerking aan te sluiten om de expertise van het Consortium te verrijken om in de toekomst een grote verspreiding van standaard verwisselbare batterijen te garanderen. Partijen die interesse hebben om lid te worden van de SBMC kunnen voor meer informatie contact opnemen met een van de stichtende leden.

De topmannen aan het woord (Engels)

Yoshishige Nomura, Chief Officer, Motorcycle Operations, Honda Motor Co., Ltd.: “Honda believes that the widespread adoption of electric motorcycles can play an important part in realising a more sustainable society. For that purpose, we need to solve several challenges such as extending the range, shortening the charging time and lowering the vehicle and infrastructure costs to enhance convenience for customers. In the Consortium we have created, the founding members from the motorcycle industry and other stakeholders will work together towards standardizing swappable batteries, their charging systems and surrounding infrastructure to create the environment for their use. Our final goal is to ensure that motorcycles will continue to be chosen as a useful method of transportation in future mobility.”

Stefan Pierer, CEO PIERER Mobility AG: “The signing of this Consortium agreement is a key step in ensuring that PIERER Mobility AG, can continue to move forward, deliver innovation at pace, and advance its clear strategic vision for electric powered two-wheelers. Together with our partners, we will work to deliver a swappable battery system for low-voltage vehicles (48V) up to 11kW capacity, based on international technical standards. We very much look forward to ensuring that powered two-wheeler vehicles maintain their role in the future of both urban and non-urban mobility.”

Michele Colaninno, Chief of strategy and product of Piaggio Group: “Urban mobility is going through a delicate moment of transition towards electrification. Thanks to our Consortium, representing four major global players, motorbikes will continue to play a key role in the urban context. Swappable batteries give the right answer to speed up the recharging time of vehicles offering an additional valuable choice for users. Urban mobility is part of the Piaggio DNA and history: our aim is to bring all our technological know-how and attitude for innovation to the Consortium.”

Takuya Kinoshita, Senior Executive Officer, Chief General Manager of Land Mobility Business Operations, Yamaha Motor Co., Ltd.: “The Swappable Batteries Motorcycle Consortium in Europe is finally ready to get to work. I hope that this first step forward will be a beacon that draws like-minded parties to our mission and leads to transformative changes for the future. We at Yamaha Motor are confident that through this initiative, we can help unify the differing technical specs and standards and contribute to maximizing the merits of electric power for customers around the world.”

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen