achtergrondafbeelding

KTM 890 Duke: stoere 115 pk sterke naked bike

The Scalpel

20 jan 2021, 8:02  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

KTM heeft de nieuwe 890 Duke gepresenteerd, de overtreffende trap van de vorige KTM 790 Duke, maar weer een tandje minder extreem dan de KTM 890 Duke R.

Geen onnodige randen

De KTM 890 Duke is overduidelijk een lid van de Duke-familie. De lijnen zijn scherp. Er zijn geen onnodige randen, hoeken, onderdelen of kunststof elementen die niet bijdragen aan de prestaties van de machine. Het verkleinde achterlicht is bijvoorbeeld geïntegreerd in de nummerplaathouder, waardoor de afmetingen worden teruggebracht en er ruimte is voor maatwerk aan de achterkant.

115 pk sterk

Het kloppende hart wordt gevormd door een LC8c-tweecilinder, nu met 889 cc inhoud. Het blok maakt gebruik van geavanceerdere mapping-logica en pompt er nu 115 pk en 92 Nm uit (10 pk meer en 5 Nm meer koppel dan de KTM 790 Duke). De met 20% toegenomen rotatiemassa zorgt voor een betere bochtenstabiliteit en een soepelere motorwerking bij lagere toerentallen en een gedeeltelijk open gashendel. De krachtbron voldoet aan de Euro5-emissienorm.

Vier rijmodi

Andere kenmerken van de machine zijn een aanpasbaar TFT-scherm en vier rijmodi, te weten Rain, Street, Sport en Track.

Rain: soepele gasrespons, maximale tractieregeling, verminderd vermogen en anti-wheelie

Street: standaardgasrespons, normale tractieregeling, vol vermogen, anti-wheelie

Sport: sportieve respons, verminderde tractieregeling, vol vermogen, anti-wheelie

Track (optioneel): de tractieregeling kan worden verhoogd of verlaagd op een schaal van negen, de anti-wheelie kan worden uitgeschakeld en de gasrespons kent drie niveaus

Launch Control

Launch control houdt de tweecilinder op het ideale toerental om een snelle start mogelijk te maken. De 6D-hanghoeksensor zorgt ervoor dat de motorregeleenheid (ECU) een schat aan informatie en input over het gedrag en de positie van de motorfiets filtert voor een optimale terugkoppeling.

Bochten-ABS

Het bochten-ABS helpt de dubbele, zwevende 300mm-remschijven met verbeterde remklauwen en remblokken om het hele circus veilig tot stilstand te brengen. Snel op gang komen is gemakkelijker dankzij de kortere koppelingshendel, lichtere veren en verbeterde Quickshifter+-instellingen (optioneel).

KTM 890 Duke 2021 – Highlights
// Grotere motorinhoud (van 789 cc naar 889 cc) en Euro5-voorbereid
// Verhoogd motorvermogen tot 115 pk en 92 Nm
// Geactualiseerde APEX WP-veringstechnologie met 43 mm omgekeerde vorken met open patroon)en de gasondersteunde achterschokbreker
// Geüpdatet elektronicapakket met een 6D-hanghoeksensor en optionele Track Mode
// Verbeterd rempotentieel dankzij systeemupgrade
// Onderscheidende, functionele en stijlvolle vormgeving
// Nieuwe, hoogwaardige Continental ContiRoad-banden
// Stalen CroMo-buisframe met gegoten aluminium subframe
// Gewicht van 169 kilogram met lege tank (14 liter)
// Subframe is innovatief, de hele eenheid bevat de luchtinlaten en de airbox
// Zadelhoogte van 820 mm
// LED-verlichting rondom
// Tubeless wielen
// KTM myRide app
// Diverse KTM PowerParts verkrijgbaar, denk aan Akrapovič-slip-on-uitlaten tot tandwielkappen

Vanafprijs KTM 890 Duke 2021

De KTM 890 Duke 2021 heeft een vanafprijs van 12.800 euro. De KTM 890 Duke R 2021 kost minimaal 14.300 euro.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen