achtergrondafbeelding

De motorscooter, ideaal voor elektrisch rijden?

Voor de fun een motor met benzinemotor, voor woon-werk een elektrische motorscooter?

16 mrt 2020, 12:32  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

De motorscooter wint steeds meer aan populariteit. Niet zonder reden overigens, want het is een uiterst comfortabele manier om te reizen van huis naar werk en weer terug. Een motorscooter is ook bij uitstek geschikt voor elektrische aandrijving. We leggen graag uit waarom.

Discussie

Op de Facebookpagina van MotorRAI.nl zorgt de elektrische motorfiets altijd voor de nodige discussies. De doorgewinterde motorliefhebber zweert bij een verbrandingsmotor, terwijl een nieuwe motorrijder EV-technologie juist omarmt. Elektrisch rijden is hoe dan ook in opkomst, ook in de motor-industrie.

Elektrische aandrijflijn

Waarom leent het concept van een motorscooter zich perfect voor huishouding van een elektrische aandrijflijn? Dat komt door de constructie. Er is ruimte genoeg om het accupakket onder te brengen door de accubehuizing te integreren in het hoofdframe. Het liefst plaats je zo’n accupakket als motorfietsfabrikant zo laag mogelijk om voor een laag zwaartepunt te zorgen. Hoe lager het zwaartepunt, hoe beter de wegligging. Uiteraard gaat er door zo’n accupakket wel opbergruimte verloren, maar dat is met opbergaccessoires weer zo op te lossen. Zolang er een helm onder het zadel past, is het ‘gebrek-aan-bagageruimte’-probleem te overzien.

Compacte elektromotor

Voor de aandrijving van een elektrische motorscooter volstaat een compacte elektromotor, zolang er maar voldoende koppel voorhanden is om de boel vlot te laten accelereren. In een ideale situatie is de elektromotor verwerkt in het achterwiel. Zo ontstaat er nog meer opbergruimte onder het zadel waar doorgaans al één of twee motorhelmen kunnen worden bij de nieuwste motorscooters. Bovendien verlaagt zo’n elektromotor in het achterwiel het zwaartepunt.

Beperkt aanbod

Opvallend genoeg is het aanbod van elektrische motorscooters nog heel beperkt. Elektrische motorfietsen zijn nu vaak nakeds, cruisers of supersportmachines. Denk maar aan de Harley-Davidson LiveWire, Zero SR/F, Zero SR/S en de Energica EsseEsse9. Elektrische motorscooters zijn nog zeer zeldzaam. BMW Motorrad is momenteel de enige met een elektrische motorscooter in het aanbod: de 48 pk en 72 Nm sterke C Evolution. Deze 275 kilogram zware machine kost 15.402 euro, heeft een actieradius van 160 kilometer, haalt een begrensde top van 120 km/u en sprint in 2,8 seconden van 0 naar 50 km/u.

Interessant concept

Kunnen meer motorfabrikanten leren van deze C Evolution? Misschien wel, al is het wel belangrijk dat de prijs van een elektrische motorscooter daalt in de toekomst. Want dik 15 mille blijft veel geld. De techniek van de C Evolution is wel interessant. Kijk allereerst naar het concept. De BMW C Evolution heeft drie batterijmodules, waarvan elke beschikt over twaalf lithium-ion accucellen met 94 Ah (was 60 Ah).

Achteruitrijassistent

Voordeel van een elektrische aandrijflijn is de mogelijk om een achteruitrijassistent te installeren zodat je achteruit kunt rijden. De achteruitrijassistent wordt met een schakelaar op het stuur geactiveerd. De assistent wordt vervolgens in het scherm weergegeven.

Energie terugwinnen

Energie terugwinnen is met een elektrische motorscooter ook mogelijk. Het woord ‘recuperatie’ stamt uit het Latijn en betekent ‘terugwinning’. Als de remmen worden gebruikt, wordt de elektrische motor automatisch een dynamo. De remenergie wordt in de vorm van elektrische energie teruggestuurd naar de accu waardoor je extra kilometers range cadeau krijgt. Fysieke remmen heeft een elektrische motorscooter ook, maar die treden pas in werking als er extra stopkracht gewenst is. De machine remt dus eerst met het zogeheten sleepkoppel als de bekende ‘motorrem’.

Elektrische motorscooter

Het is een kwestie van tijd tot ook andere fabrikanten met een elektrische motorscooter gaan komen. Jawel, ook Honda, Yamaha en Suzuki gaan hier op termijn voor kiezen. Deze merk hebben al wel de nodige motorscooters. Kawasaki heeft bijvoorbeeld een J300, Yamaha een XMax 300, XMax 400 en TMax, Suzuki een Burgman 200A, Burgman 400A en Burgman 650ZA, Honda een X-ADV en Forza 300 en Piaggio een MP3. Stuk voor stuk motorscooters, maar nog wel met benzinemotor. Als motorliefhebbers geven ook wij de voorkeur aan een hoogtoerige verbrandingsmotor waar je kippenvel van krijgt, maar voor het reguliere woon-werk-verkeer kan zo’n elektrische motorscooter best interessant zijn. Zolang zo’n machine maar in je huidige reisschema past en je hem kan opladen thuis en op het werk.

Share Tweet Share Share E-Mail