Brixton Motorcycles haalt 1000 cc cruiser uit China
GK 1000 Thor rolt uit fabriek van Gaokin Moto
Brixton Motorcycles timmert flink aan de weg met uitbreiding van zijn aanbod. In 2023 komt een vet ogende V twin-cruiser met de ‘donderende’ naam GK 1000 Thor.
Het aanbod van in China gebouwde motorfietsen groeit. Deels worden ze in onze contreien verkocht onder eigen merknamen, zoals CF Moto en SWM. Je ziet ook dat de Chinese motorindustrie de rechten heeft verworven van Europese merknamen, zoals Benelli en Moto Morini. Een ding staat vast, alle producenten begrijpen dat je met kwalitatief goed spul in Europa moet aankomen, afgemonteerd met eersteklas remmen en wielophanging.
Chinees en Oostenrijks
Het in Engeland gevestigde Brixton Motorcycles doet zaken met de Chinese producent Gaokin Moto. Dat betreft dan alleen de productie, want voor de ontwikkeling maakt Brixton gebruik van de diensten van de Oostenrijke KSR Group. Dat is een van de toonaangevende importeurs van tweewielige voertuigen in Europa, met meer dan 60.000 verkochte exemplaren per jaar onder de merken Brixton Motorcycles, Motron Motorcycles, Malaguti en Lambretta.
Brixton Motorcycles?
Brixton levert al flink wat verschillende retro- en nakedbikes van 125 tot en en met 1200 cc. Ook in Nederland kun je bij een handjevol dealers terecht. Motorradonline meldt nu de komst van de Thor 1000 cruiser. Een stoer ding is het en afgemonteerd met topspul. Volgens de Duitse website kunnen we dit model verwachten in 2023.
Brixton GK 1000 Thor
De Brixton GK 1000 Thor, zoals de naam volledig luidt, is van wiel tot zadel nieuw ontwikkeld. De V twin-motor trekt direct de aandacht en het design van de machine is modern en strak. Het frame en de swingarm zijn gemaakt van aluminium. De veerdemper achter en de upside down-voorvork zijn van Kayaba. Remmen zijn ingekocht bij het Spaanse J.Juan met een schijfdiameter voor van 320 mm en achter van 300 mm.
80 graden V twin van 90 pk
De 80 graden V twin levert 90 pk bij 7.200 toeren en 95 Nm koppel bij 6.000 toeren. De motor drijft het achterwiel aan via een getande riem, dus de aandrijving is redelijk onderhoudsvrij. Verder heeft de GK 1000 Thor verstelbare koppeling- en remhendel, kleurendisplay, cruise control en led-verlichting. De prijs in China bedraagt omgerekend zo’n 8.200 euro. Een prijs voor Europa is er nog niet, maar die zal best eens aantrekkelijk kunnen worden. Wordt vervolgd.