50 miljoen voor ‘motorvriendelijke’ bermen
Bomen weg, lantaarnpalen naar binnenbocht en grindbak in plaats van vangrail
Vallen met je motor wil je niet. Helemaal niet op tweebaanswegen met bomen en andere obstakels in de bermen. De overheid heeft echter 50 miljoen euro gereserveerd om bermen veiliger te maken. De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) juicht het toe.
Veiligheid verbeteren
Het veiliger maken van de bermen van tweebaans N-wegen is nodig volgens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, omdat er relatief veel (dodelijke) ongevallen plaatsvinden op dit soort wegen. Daarom wil het ministerie vooral geleiderails plaatsen en bomen verwijderen om de veiligheid te verbeteren.
Helft motorongelukken op N-wegen
Voor motorrijders is het goed nieuws volgens de KNMV. ‘Relatief veel ongelukken met motorrijders gebeuren op N-wegen. Bijna de helft van de motorfietsslachtoffers valt bij ongevallen op dit soort wegen buiten de bebouwde kom.’
Objecten binnen 5 meter van rijbaan
Volgens de motorrijdersvereniging gaat het in 8 procent van de ongevallen om gaten in de weg, hobbels op de weg, lantaarnpalen in de buitenbocht of gevaarlijke vangrails. Op grote stukken van het wegennet zijn allerlei objecten aanwezig binnen 5 meter van de rijbaan. En de afscheiding tussen rijrichtingen is – zeker op N-wegen – beperkt. ‘Eén verkeerde stuurbeweging van een tegenligger en je kunt als motorrijder geen kant meer op’, aldus de KNMV op zijn website.
Motorvriendelijke vangrails
De overheid is acht jaar geleden begonnen met een actieplan om de verkeersveiligheid voor motorrijders te verbeteren. Inmiddels zijn veel vangrails op bochten in snelwegen aan de onderzijde van geleiderails voorzien zodat je bij een val niet met je motor onder de vangrail schiet. Ook zijn er toen richtlijnen opgesteld voor het motorvriendelijk inrichten en onderhouden van wegen.
Wensenlijstje pleit ook voor grindbakken
‘Het feit dat het ministerie nu 50 miljoen euro uittrekt voor het verder verbeteren van de veiligheid van N-wegen kunnen wij alleen maar toejuichen. Wij denken daar graag over mee’, aldus de KNMV. De belangenorganisatie heeft al wat wensen/ideeën:
- De wegen moeten zo worden ingericht dat je aan de omgeving kunt zien/merken wat de max. snelheid ter plaatste is. Nu zie je nog regelmatig grote brede wegen waar een bord voor een snelheidsbeperking is neergezet, wat absoluut niet klopt met het gevoel van hoe snel je daar veilig zou kunnen rijden. Hierbij kun je denken aan de weg smaller maken door fietssuggestiestroken of dubbele middenas-lijnen zodat de weg smaller lijkt.
- Straatverlichting op N-wegen in de binnenbocht plaatsen in plaats van in de buitenbocht, zoals nu veelal gebeurt.
- Vangrails in bochten plaatsen, maar dan wel met onderplanken.
- Grindbakken in plaats van vangrails zouden bij bochten een nog betere oplossing kunnen zijn, net als op circuits.
- Geen verhoogde rijbaanscheidingen aanbrengen; die zijn vooral in de nachtelijke uren gevaarlijk voor motorrijders.
- Geen onnodige belijning of andere verkeerstekens op het wegdek aanbrengen (denk aan de zogeheten regenboog oversteekpaden, blauwe cirkels enzovoort); die maken het wegdek glad voor motorrijders.
- Zo min mogelijk borden en dergelijke langs de weg in de berm (obstakelvrije zones)