Yamaha YZF-R1M 2020: de overtreffende trap
Grondige upgrade voor Yamaha's ultieme Supersport motorfiets
De YZF-R1M is de ultieme Supersport motorfiets van Yamaha. Voor 2020 kreeg de fiets – net als de YZF-R1 – een uitgebreide upgrade. Wat is er nieuw? En wat zijn de kenmerken? Hier de details.
Upgrades Yamaha 2020 YZF-R1M
- De YZF-R1M maakt gebruik van het nieuwste generatie Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS) veersysteem, dat het hoogste aanpassingsniveau biedt voor ultieme controle in combinatie met racewinnende prestaties.
- Het 2020 model profiteert van het nieuwste Öhlins ERS NPX veersysteem. Deze is voorzien van een kleine, geïntegreerde gascilinder. Door 0,6 Mpa interne druk uit te oefenen, vermindert het de vorming van luchtbellen in de voorvorkolie. Dit wordt veroorzaakt door een negatieve druk, die optreedt bij de uitgaande demping
- Het nieuwe Öhlins ERS NPX veersysteem zorgt voor een extreem constante demping, meer feedback, een grotere wendbaarheid en snellere rondetijden.
- Ter aanvulling op de verbeterde prestaties van de nieuwe Öhlins ERS NPX upside-down voorvork, profiteert de elektronische Öhlins achtervering van een gewijzigde veervoorspanning.
- Nieuw en exclusief voor 2020 is een lichtgewicht carbon zitje, dat perfect past bij de nieuwe carbon kuip en het voorspatbord in M1-stijl. Het gebruik van een ultralicht kuipwerk benadrukt de exclusiviteit van de YZF-R1M.
- De YZF-R1M is ongetwijfeld het meest exclusieve Supersport model van Yamaha. Om de trots van het eigendom van deze motorfiets te benadrukken, geeft Yamaha elke machine een eigen nummer bij het verlaten van de productielijn.
- Met de YRC Setting app kunnen YZF-R1M gebruikers hun eigen persoonlijke rijmodi creëren door de zeven elektronische regelsystemen naar eigen inzicht aan te passen. Rijders van alle niveaus kunnen voor elke modus het gewenste ondersteuningsniveau kiezen en in sommige gevallen is het zelfs mogelijk om bepaalde elektronische regelfuncties uit te schakelen. Het systeem is snel en eenvoudig in gebruik en biedt gebruikers de mogelijkheid hun motorfiets zo nauwkeurig af te stellen, zodat deze zich gedraagt op een manier die past bij hun persoonlijke voorkeuren en rijomstandigheden.
- Y-TRAC is de app van Yamaha voor telemetrieregistratie en -analyse, waarmee gebruikers toegang hebben tot de CCU van de YZF-R1M en een scala aan gegevens naar een mobiel apparaat kunnen downloaden. Met Y-TRAC is het mogelijk om logbestanden in ‘real time’ te bekijken en af te spelen op een Google Maps® afbeelding van een circuit en zo alles te analyseren en te vergelijken – van het motortoerental en de hellingshoek tot de acceleratie-G-krachten – en te zien wanneer verschillende elektronische rijdersfuncties zijn geactiveerd.
Nieuwe kenmerken YZF-R1M
- Zeer geavanceerd Öhlins ERS NPX veersysteem
- Lichtgewicht carbon kuipwerk achter
- Agressief uitziende nieuwe carbon kuipdelen in M1-stijl
- Voorzien van een uniek productienummer
- Geoptimalisserde Y-TRAC en YRC app
- Volledig geïntegreerd kuipwerk, hierdoor een betere eenheid van rijder met machine
- Aerodynamische efficiëntie met meer dan 5% verhoogd
- Versterkt gevoel van kwaliteit en M1 DNA
- 2-mode Brake Control (BC) bochten ABS
- 3-mode Engine Brake Management (EBM)
- Geoptimaliseerd Launch Control Systeem (LCS)
- APSG ride-by-wire gasklep
- Verbeterde verbrandingsefficiëntie en prestaties bij hoge toerentallen
- Verbeterde remprestaties
- Nieuwe instellingen voor de stuurdemper
- Bridgestone Battlax RS11 banden
- TFT instrumentenpaneel met BC en EBM indicatoren
- Motor conform Euro 5 voorschriften
Hoofdkenmerken van de YZF-R1M
- Ultramodern Öhlins Electronic Racing Suspension NPX veersysteem
- Exclusief ontwerp met carbon en gepolijste componenten
- Carbon voorspatbord
- Communication Control Unit (CCU) met draadloze remappingfuncties
- 998cc, 200 pk, viercilinder crossplane ‘CP4’ motor
- 6-assige IMU met Gyro/G-sensoren voor 3D-bewegingsgegevens
- Modi voor vermogensafgifte (PWR)
- Quick Shift Systeem (QSS) – Up & Down
- Hellingshoekgevoelige Traction Control Systeem (TCS) en Slide Control Systeem (SCS)
- Wheelie Control (LIF) en geoptimaliseerd Launch Control Systeem (LCS)
- Aluminium Deltabox chassis met korte wielbasis
- Opwaarts gerichte swingarm
- Magnesium subframe
- Exclusieve toegang tot de Europese Yamaha Riding Experience (YRE) evenementen
- Silver Blu Carbon – BWM2/Carbon
Reserveren
Yamaha zal speciaal voor de YZF-R1M een online reserveringssysteem openstellen. Het online reserveringssysteem gaat live op donderdag 25 juli 2019. Hiermee kunnen klanten hun machine reserveren en de Yamaha-dealer van hun voorkeur kiezen. Volledige informatie wordt later in de maand juli bekendgemaakt.
Technische gegevens Yamaha YZF-R1M 2020
- Motortype: Vloeistofgekoeld, 4-takt, 4-kleppen, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-cilinder
- Cilinderinhoud: 998cc
- Boring x slag: 79,0 x 50,9 mm
- Compressieverhouding: 13.0 : 1
- Max. vermogen: 147,1 kW (200,0 pk) bij 13.500 tpm
- Max. koppel: 113,3 Nm (11,6 kg-m) bij 11.500 tpm
- Smeersysteem: Druksmering
- Type koppeling: Nat, meervoudige platen
- Ontstekingssysteem: TCI
- Startsysteem: Elektrisch
- Transmissie: Constant mesh, 6 versnellingen
- Eindoverbrenging: Ketting
- Brandstofsysteem: Brandstofinjectie
- Frame: Diamantvormig
- Veerweg, voor: 120 mm
- Balhoofdhoek: 24º
- Naloop: 102 mm
- Wielophanging, voor: Upside-down voorvork
- Wielophanging, achter: Achterbrug
- Veerweg, achter: 120 mm
- Remmen, voor: Hydraulisch bediend remsysteem, twee remschijven vóór
- Remmen, achter: Hydraulisch bediend remsysteem, één remschijf achter
- Bandenmaat, voor: 120/70 ZR17M/C (58W) Tubeless
- Bandenmaat, achter: 200/55 ZR17M/C (78W) Tubeless
- Totale lengte: 2.055 mm
- Totale breedte: 690 mm
- Totale hoogte: 1.165 mm
- Zithoogte: 860 mm
- Wielbasis: 1.405 mm
- Grondspeling: 130 mm
- Gewicht rijklaar (inclusief alle vloeistoffen en volle brandstoftank): 202 kg
- Inhoud brandstoftank: 17 liter
- Motorolie hoeveelheid: 4,9 liter