Yamaha YZF-R1 2020: alle noviteiten en specs op een rij
De 2020 Yamaha YZF-R1 is vanaf september 2019 beschikbaar
Yamaha heeft de YZF-R1 voor modeljaar 2020 grondig herzien. Niet alleen de nieuwe body valt op, ook op technisch gebied is er veel te melden. Hier alle details!
Radicaal nieuwe racelook
Yamaha’s ultieme Supersport motorfiets, dat is de YZF-R1. Voor 2020 kreeg de YZF-R1 een radicaal nieuwe racelook. Ook de krachtbron en het chassis werden verbeterd, maar wat is er allemaal nieuw? Hieronder de highlights per categorie.
LEES OOK: Yamaha YZF-R1M 2020 in detail
Nieuwe kenmerken YZF-R1 2020
- Agressief nieuw design kuipdelen in M1-stijl
- Volledig geïntegreerd kuipwerk, hierdoor een betere eenheid van rijder met machine
- Aerodynamische efficiëntie met meer dan 5% verhoogd
- Versterkt gevoel van kwaliteit en M1 DNA
- Geoptimaliseerd veersysteem voor een verfijnde feedback
- 2-mode Brake Control (BC) bochten ABS
- 3-mode Engine Brake Management (EBM)
- Geoptimaliseerd Launch Control Systeem (LCS)
- APSG ride-by-wire gasklep
- Verbeterde verbrandingsefficiëntie en prestaties bij hoge toerentallen
- Verbeterde remprestaties
- Nieuwe instellingen voor de stuurdemper
- Bridgestone Battlax RS11 banden
- TFT instrumentenpaneel met BC en EBM indicatoren
- Motor conform Euro 5 voorschriften
- 998cc, 200 pk, viercilinder crossplane ‘CP4’ motor
- Lineaire koppelafgifte
- Uiterst geavanceerde elektronische regelsystemen
- 6-assige IMU met Gyro/G-sensoren voor 3D-bewegingsgegevens
- Modi voor vermogensafgifte (PWR)
- Hellingshoekgevoelige Traction Control Systeem (TCS) en Slide Control Systeem (SCS)
- Wheelie Control (LIF) en Launch Control Systeem (LCS)
- Quick Shift Systeem (QSS) – Up & Down
- Aluminium Deltabox chassis met korte wielbasis
- Opwaarts gerichte swingarm en magnesium subframe
- Magnesium velgen en 17 liter aluminium brandstoftank
- Power Mode Selection Systeem (PWR) voor instelbare rijmodi
- TFT (Thin Film Transistor) instrumentenpaneel
- Kleuren
- Yamaha Blue – DPBMC
- Tech Black – SMX/MBL2
Technische specificaties
- Motortype: Vloeistofgekoeld, 4-takt, 4-kleppen, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-cilinder
- Cilinderinhoud: 998cc
- Boring x slag: 79,0 × 50,9 mm
- Compressieverhouding: 13.0:1
- Max. vermogen: 147,1 kW (200 pk) bij 13.500 tpm
- Max. koppel: 113,3 Nm (11,6 kg-m) bij 11.500 tpm
- Smeersysteem: Druksmering
- Type koppeling: Nat, meervoudige platen
- Ontstekingssysteem: TCI
- Startsysteem: Elektrisch
- Transmissie: Constant mesh, 6 versnellingen
- Eindoverbrenging: Ketting
- Brandstofsysteem: Brandstofinjectie
- Frame: Diamantvormig
- Veerweg, voo: 120 mm
- Balhoofdhoek: 24°
- Naloop: 102 mm
- Wielophanging, voor: Upside-down voorvork
- Wielophanging, achter: Achterbrug
- Veerweg, achter: 120 mm
- Remmen, voor: Hydraulisch bediend remsysteem, twee remschijven vóór
- Remmen, achter: Hydraulisch bediend remsysteem, één remschijf achter
- Bandenmaat, voor: 120/70ZR17M/C (58W) tubeless
- Bandenmaat, achter: 190/55ZR17M/C (75W) tubeless
- Totale lengte: 2.055 mm
- Totale breedte: 690 mm
- Totale hoogte: 1.165 mm
- Zithoogte: 855 mm
- Wielbasis: 1.405 mm
- Grondspeling: 130 mm
- Gewicht rijklaar (inclusief alle vloeistoffen en volle brandstoftank): 201 kg
- Inhoud brandstoftank: 17 liter
- Motorolie hoeveelheid: 4,9 liter