achtergrondafbeelding

Yamaha werkt aan elektrische MX-machine

Samenwerking tussen Yamaha Europe, KNMV, Dohms Projecten en SPIKE

4 aug 2020, 14:44  •  Nieuws  •  Door Bart Oostvogels

Yamaha Europe, KNMV, Dohms Projecten en SPIKE slaan handen ineen voor uniek project: het ontwikkelen van een elektrische MX-machine. Eind 2020 moet het prototype klaar zijn.

Gezamenlijk project

De elektrische Yamaha MX moet de eerste elektrische crossmotor worden die zich kan meten met de huidige generatie van 250cc crossmotoren. De motor is een gezamenlijk project van SPIKE Technologies en Dohms Projecten, ondersteund door Yamaha Europe N.V. en de KNMV.

Yamaha YZ250F chassis

De nieuwe EMX machine krijgt steeds meer vorm op de tekentafel van startup SPIKE in Helmond. In een bestaand Yamaha YZ250F chassis wordt een elektromotor ingebouwd.

Binnenkort sneller

Bas Verkaik van SPIKE: “Ik ben ervan overtuigd dat de elektrische machine die we bouwen binnenkort sneller zal zijn dan de huidige generatie crossmotoren. Het grote voordeel van een elektrische motor is dat het koppel veel hoger is. Dat geeft meer trekkracht. Je kunt er een snellere ronde mee rijden.”

Haalbaarheidsonderzoek

Het idee voor een competitieve elektrische crossmotor kwam anderhalf jaar geleden van motorcrosser en MX-trainer Elmar Dohms. Hij zegt: “Er zijn veranderingen gaande op het gebied van geluid en milieu, die in het nadeel zijn van crossmotoren. Daarom heb ik samen met mijn bedrijf een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar alternatieven. Hieruit bleek dat er kansen liggen op elektrisch gebied.”

KNMV

Tegelijkertijd keek motorbond KNMV naar duurzaamheid in de motorsport. Patrice Assendelft, directeur van de KNMV: “Ik ben een groot fan van motorcross, de geur van benzine en het geluid van knetterende motoren. Door dit project te ondersteunen, geven we de traditionele verbrandingsmotoren echt niet op. Maar we moeten wel naar de toekomst kijken. Nu kunnen we nog steeds lawaai maken. Maar als circuits met beperkingen te maken krijgen, dan moeten we voorbereid zijn op de toekomst. Een elektrische MX-machine, die geen schadelijke stoffen uitstoot en geen lawaai maakt, maakt het beoefenen van motorcross eenvoudiger.”

Batterij vervangbaar

De accu die de motor van stroom voorziet, is ontwikkeld door SPIKE. Dohms kijkt onder meer naar de aandrijving en de gewichtsverdeling. Doordat de batterij eenvoudig te vervangen is, kan na een manche snel worden deelgenomen aan een tweede sessie.

Motiveren

Yamaha Motor Europe N.V. is enthousiast over het initiatief. Leon Oosterhof van Yamaha Motor Europe’s Product Planning Division: “We ondersteunen dit project van Dohms en SPIKE graag, omdat we het belangrijk vinden om bedrijven en initiatieven als deze te motiveren om de ontwikkelingen in de elektrische technologie een impuls te geven. We kijken er erg naar uit om het prototype te testen en te evalueren om te begrijpen hoe de technologie van Dohms en SPIKE presteert in ons YZF-chassis.”

Share Tweet Share Share E-Mail