achtergrondafbeelding

Yamaha R7 heeft geliefde CP2-motor – ALLE DETAILS

De nieuwe R7 in detail!

19 mei 2021, 10:10  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

De wereld van Supersport is aan het veranderen. Hoewel de extremere modellen een vaste aanhang van prestatiegerichte rijders blijven aantrekken, breidt Yamaha het toonaangevende Supersport-assortiment verder uit met de introductie van de nieuwe R7. Hoewel er altijd plaats zal zijn voor de legendarische R1M, R1 en R6 RACE, maakt de komst van de nieuwe R7 de supersport-wereld van Yamaha toegankelijk voor veel jongere motorrijders. Helemaal omdat Yamaha een versie met volledig vermogen levert, of een 35 kW-uitvoering voor motorrijders met een A2-rijbewijs.

Naamgeving Yamaha R7

De naam R7 verwijst naar de originele Yamaha YZF-R7. Er werden in 1999 slechts 500 van deze fabrieksracemotoren geproduceerd om het model gehomologeerd te krijgen voor het Wereldkampioenschap Superbike en de 8 uur van Suzuka. De YZF-R7 werd gereden door legendarische racers zoals Noriyuki Haga en Wataru Yoshikawa en wordt beschouwd als één van de meest exotische en begeerlijke Japanse motorfietsen ooit gebouwd. De nieuwe Yamaha R7 is in feite dus ook een eerbetoon aan de YZF-R7.

“Met een compacte wielbasis van 1.395 mm en een 51/49 gewichtsverdeling voor/achter is deze nieuwe Supersport gebouwd om hard en snel bochten te nemen.”

689 cc CP2

De Yamaha R7 beschikt over dezelfde krachtbron als de Yamaha Tracer 7 en Yamaha MT-07. In het lichtgewicht stalen ruggengraatframe met aluminium middenbeugel hangt dus een vloeistofgekoelde, 689 cc grote viertakt inline CP2-tweecilinder met DOHC-techniek met vier kleppen. Opvallend is de 270-graden krukas die zorgt voor een onregelmatig ontstekingsinterval. Het blok heeft een maximumvermogen van 73,4 pk (54 kW) bij 8.750 toeren en een maximumkoppel van 67 Nm, beschikbaar bij 6.500 toeren.

Ander karakter

Yamaha geeft de CP2 van de R7 wel een eigen karakter. Yamaha gebruikt bijvoorbeeld een nieuwe ECU-specificatie en geoptimaliseerde luchtinlaatkanalen, evenals een herzien ontwerp van de uitlaat en geoptimaliseerde instellingen voor brandstofinjectie, allemaal conform de EU5-emissienorm. Naast deze speciale aanpassingen heeft de Yamaha R7 ook een iets kleinere reductiefactor van de secundaire set tandwielen voor een sportiever karakter met een krachtigere acceleratie.

Voorvork

Yamaha gebruikt verder radiaal geplaatste voorremmen en een 41 mm upside-down voorvork van KYB. De voorvork van de Yamaha R7 voorzien van zowel een volledig instelbare veervoorspanning als rebound- en compressiedemping. Met compressiedemping in de rechterpoot van de vork en rebound-demping in de linkerpoot van de vork zijn aanpassingen snel en gemakkelijk aan te brengen.

A&S-koppeling

Ook inbegrepen is een A&S-koppeling (Assist en Slipper) om soepeler te schakelen en te voorkomen dat de motor te hoge toerentallen maakt en het achterwiel gaat stuiteren. Nog een voordeel van de A&S-koppeling van de R7 is dat de koppelingshendel veel lichter te bedienen is, ongeveer 33% lichter dan een standaardkoppeling.

Quick Shift Systeem optioneel

Een Quick Shift Systeem (QSS) is optioneel leverbaar. Dit eenvoudige maar effectieve QSS heeft een schakelaar op de schakelpook om opschakelen te detecteren. De ECU onderbreekt dan onmiddellijk de stroomtoevoer naar de transmissie voor een paar milliseconden, zodat de rijder sneller en soepeler vol gas kan geven.

Monocross-achterwielophanging

De R7 heeft een nieuw ontworpen link-type Monocross-achterwielophanging met dempingseigenschappen en een veerconstante die zijn afgestemd op het sportieve karakter van de motorfiets. De schokbreker is horizontaal geplaatst om het zwaartepunt naar het midden te verplaatsen voor een grotere wendbaarheid en is voorzien van instelmechanismen voor de veervoorspanning en rebound-demping, waardoor het R7-chassis snel kan worden aangepast aan gebruik op het circuit of op de weg.

Zadel

Het solozadel beschikt over een bump stop en heeft een passagierskussen op de achterkant. De optionele zadelkap uit het Yamaha Genuine-accessories assortiment kan eenvoudig op de R7 worden gemonteerd voor rijders die alleen solo rijden. De Yamaha R7 weegt rijklaar 188 kilogram.

“Yamaha levert de R7 in twee kleuren, blauw of zwart.”

LCD-instrumentenpaneel

De compacte Supersport-cockpit is uitgerust met een nieuw ontworpen lichtgewicht LCD-instrumentenpaneel met hoog contrast en een negatieve weergave. Het instrumentenpaneel van de Yamaha R7 bevat een versnellings- en een schakelindicator plus een QSS-lampje als deze optionele functie wordt gebruikt.

Tienspaaks gegoten lichtmetalen velgen

Voor optimaal stuurgemak, goede wendbaarheid en responsieve vering is de R7 voorzien van lichtgewicht tienspaaks gegoten lichtmetalen velgen. De machine staat voor op 120/70ZR17-rubber en achter op 180/55ZR17.

Twee kleuren Yamaha R7

Yamaha levert de R7 in twee kleuren. De eerste kleuroptie is Icon Blue dat wordt gebruikt op de bovenste kuipdelen en op de onderste aluminium panelen en wielen. De zijkanten van de kuip krijgen een contrasterende donkere matblauwe tint. Het motorblok, de chassispanelen en de swingarm zijn afgewerkt in Crystal Graphite. De Yamaha R7 is ook verkrijgbaar in de kleuroptie Yamaha Black met minimale graphics en accenten. Het motorblok en chassis kleuren hier ook Crystal Graphite.

Start levering

Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf oktober 2021.

Uitgebreide fotoreeks staat onder technische specificaties

Technische specificaties Yamaha R7

Motortype: 2-cilinder, vloeistofgekoeld, EURO5, 4-takt, 4-kleppen, DOHC
Cilinderinhoud: 689 cc
Boring x slag: 80,0 x 68,6 mm
Compressieverhouding: 11,5:1
Maximum vermogen: 54,0 kW (73,4 pk) bij 8.750 tpm
35 kW-versie: 35,0 kW (47,6 pk) bij 7.750 tpm
Maximum koppel: 67,0 Nm (6,8 kg-m) bij 6.500 tpm
Smeersysteem: Wet sump
Type koppeling: Nat, meervoudige platen
Ontstekingssysteem: TCI
Startsysteem: Elektrisch
Transmissie: Constant mesh, 6 versnellingen
Eindoverbrenging: Ketting
Carburator: Brandstofinjectie
Type chassis: Diamantvormig
Balhoofdhoek: 23°40′
Naloop: 90 mm
Wielophanging, voor: Telescopische voorvork
Wielophanging, achter: Achterbrug (Link-type veersysteem)
Veerweg, voor: 130 mm
Veerweg, achter: 130 mm
Remmen, voor: Hydraulische dubbele remschijf, Ø 298 mm
Remmen, achter: Hydraulische enkele remschijf, Ø 245 mm
Bandenmaat, voor: 120/70ZR17M/C (58W) Tubeless
Bandenmaat, achter: 180/55ZR17M/C (73W) Tubeless
Lengte: 2.070 mm
Breedte: 705 mm
Hoogte: 1.160 mm
Zithoogte: 835 mm
Wielbasis: 1.395 mm
Grondspeling: 135 mm
Rijklaargewicht: 188 kg
Inhoud brandstoftank: 13,0 liter
Motorolie hoeveelheid: 3,0 liter

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen