Yamaha MT-09 2021: Alle details en technische gegevens
Levering start in maart 2021
Yamaha introduceert voor 2021 een gloednieuwe MT-09. Een naked die op meerdere fronten compleet anders is. Wil je alles weten over de nieuwe Yamaha MT-09 2021? We zetten hier alle details op een rij.
Yamaha MT-09 2021
Sinds 2013 zijn er meer dan 250.000 MT-modellen verkocht in Europa. Dat geeft aan dat de aantrekkingskracht van het Hyper Naked-concept vrij groot is. De MT-09 is een van de populairste MT-09-motorfietsen. Yamaha heeft er zelfs al dik 50.000 exemplaren van verkocht in Europa tussen 2013 en 2017. In 2018 onthulde Yamaha de tweede generatie MT-09 met EU4-motor.
EU5-krachtbron
Nu presenteert Yamaha de 2021-versie met een EU5-gehomologeerde krachtbron. Nog steeds een driepitter, maar dan wel eentje met een grotere inhoud. Tijd om in de details van de MT-09 te duiken.
Nieuwe EU5 889 cc CP3-motor
Om een gevoel met meer koppel en wendbaarheid te krijgen, is de EU5-motor voor 2021 volledig opnieuw ontworpen en in gewicht verlaagd. Vrijwel elk belangrijk onderdeel is nieuw, waaronder de zuigers, drijfstangen, nokkenassen en carters. Ondanks zijn grotere capaciteit en hoger vermogen is de motor voor 2021, inclusief de nieuwe uitlaat, 1,7 kilogram gram lichter dan het uitgaande ontwerp.
Meer slagvolume
De cilinderinhoud is vergroot tot 889 cc door de boring met 3 mm te vergroten en de extra 42 cc verhoogt het maximale vermogen met 4 pk tot 119 pk bij 10.000 toeren per minuut. Het maximumkoppel van de nieuwe motor bedraagt 93 Nm en het maximumkoppel wordt al bereikt bij slechts 7.000 toeren. Dat is 1.500 toeren eerder dan voorheen.
Brandstofinjectoren
Terwijl de huidige MT-09 voorzien is van brandstofinjectoren die rechtstreeks op de cilinderkop zijn bevestigd, zijn de brandstofinjectoren op het geheel nieuwe model aan de gasklepzijde gemonteerd. De brandstof wordt op de achterkant van de inlaatklepkoppen ingespoten.
Lager brandstofverbruik
Dit systeem biedt een betere brandstofverneveling en vermindert ook de adhesie van brandstof aan de inlaatpoortwanden. Dit nieuwe systeem draagt bij aan het 9% lagere brandstofverbruik van het nieuwe model.
Yamaha Chip Controlled Throttle
De Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) van de MT-09 is geüpgraded voor 2021 met een nieuwe APSG, wat staat voor Accelerator Position Sensor Grip. Dit lichtgewicht ride-by-wire-systeem is vergelijkbaar met de eenheid op de YZF-R1 en R1M en voorzien van modelspecifieke instellingen voor wrijving en gasklepopening. Het vervangt de poelie-opstelling van het vorige model, voor een uitstekend gevoel en betrouwbaarheid.
Roestvrijstalen uitlaatpijpen
De nieuw ontworpen roestvrijstalen uitlaatpijpen hebben elk een andere kromming om een uitstekend pulserend effect te creëren. Met uitlaatpijpen die zowel aan de linker- als rechterkant uitkomen, ervaart de bestuurder volgens Yamaha een ‘bedwelmend gebrul’.
Nieuw uitlaatsysteem
Het lichtgewicht uitlaatsysteem heeft een nieuw ontwerp met 1,5 kamer en symmetrische uitlaatpijpen links en rechts. Het is 1,4 kilogram lichter dan voorheen en is specifiek afgesteld om een beter gevoel van koppel te creëren wanneer de motorrijder accelereert vanuit stilstand of optrekt na een langzame bocht.
Inlaatgeluid dominanter
Naarmate het motortoerental toeneemt, wordt het inlaatgeluid dominanter en neem het gevoel van acceleratie voor de bestuurder toe. Het nieuwe inlaatsysteem is specifiek ontworpen om het koppelrijke rijgevoel van de MT-09 verder te versterken. Dit is bereikt door het zeer efficiënte luchtfilterhuis uit te rusten met een geheel nieuwe indeling met drie kanalen, waarbij elk kanaal een andere doorsnede en lengte heeft.
A&S-koppeling: soepeler en gemakkelijker
Om de verbeterde motorprestaties van het model 2021 te evenaren, is de transmissie geoptimaliseerd door de overbrengingsverhoudingen iets te verhogen in de eerste en tweede versnelling. Voor een goed schakelgevoel is een nieuw ontworpen schakelvork gemonteerd. Om het verhoogde koppel aan te kunnen, gebruikt de A&S-koppeling nieuw materiaal voor de frictieplaten. Bovendien zorgt de gewijzigde nokkenashoek dat de gashendel lichter te bedienen is, met nog soepeler chassisgedrag tijdens het terugschakelen.
Quick Shift System
De Yamaha MT-09 2021 krijgt een Quick Shift System (QSS) om zonder koppeling vol gas op- en terug te schakelen. Bij het huidige MT-09-model kun je alleen zonder koppeling opschakelen. Terugschakelen moet nog wel met gebruik van de koppeling.
Gegoten aluminium Deltabox-chassis
De 2021 MT-09 is op elk gebied verbeterd en beschikt over een geheel nieuw lichtgewicht CF-gegoten aluminium Deltabox-chassis dat samen met de zwaardere 889 cc-motor met meer koppel ontwikkeld is. Het frame is afgewerkt in een Crystal Graphite-kleur.
Met grotere dubbele balken die rechtstreeks van de stuurinrichting naar het draaipunt van de swingarm lopen om optimale kracht te bieden, zijn het nieuw ontworpen aluminium frame, het subframe en de swingarm 2,3 kilogram lichter dan de vorige constructie.
Voor verbeterde rijeigenschappen zijn de stijfheidsbalans in lengte- en dwarsrichting en de torsiestijfheid verfijnd, met 50 procent meer laterale stijfheid. Dit zorgt voor een hoge mate van rechtuitstabiliteit.
Aansluitend op het compactere frame en de kortere voorvork is de positie van de stuurbuis 30 millometer verlaagd, wat een beter gevoel van voorwielgrip geeft in bochten met meer feedback voor de motorrijder. De wendbaarheid wordt ook verbeterd door het gebruik van een nieuw ontworpen CF-gegoten aluminium subframe dat 1,5 kilogram lichter is dan het stalen ontwerp van het vorige model.
Swingarm
Vergeleken met het huidige ontwerp met een banaanvormig rechterdeel heeft de nieuwe 250 gram lichtere aluminium swingarm een veel rechtere rechterkant. Om een betere stabiliteit te bereiken in bochten en bij het rechtuit rijden, wordt het swingarmscharnierpunt van het model voor 2021 tussen de frameconstructie gemonteerd, in plaats van dat de scharnierpunten aan de buitenkant van het frame worden gemonteerd zoals voorheen. Door het nieuwe ontwerp en de nieuwe indeling van de swingarm is het onafgeveerde gewicht verlaagd, als aanvulling op de herziene stijfheidsbalans van het nieuwe frame.
Zitpositie
De zitpositie is ontworpen om plaats te bieden aan motorrijders met verschillende lichaamsbouw. De bestuurder kan een zitpositie instellen waardoor de motorfiets perfect passend aanvoelt zodra hij of zij erop stapt. Met name de vormen van onderdelen zoals de brandstoftank en het zadel zijn verfijnd door middel van herhaalde Kanno Hyoka (evaluatie van motorfietsprestaties op basis van de percepties en feedback van testrijders) om de rijder het gevoel te geven één te zijn met de machine.
6-assige IMU
De nieuwe MT-09 is het eerste Yamaha Hyper Naked-model dat is uitgerust met een hightech 6-assige IMU. De 6-assige IMU op de nieuwe MT-09 is ontwikkeld op basis van het systeem dat sinds 2015 op de YZF-R1 wordt gebruikt, maar is 50 procent kleiner en 40 procent lichter dankzij een grondige herziening van de sensorlay-out.
Door voortdurend de versnelling te meten in de richtingen vooruit-achteruit, omhoog-omlaag en links-rechts, naast de hoeksnelheid waarmee de machine beweegt over de X-as (roll), Y-as (pitch) en Z-as (yaw), kan de 6-assige IMU in real time gegevens verzenden naar de ECU die de elektronische hulpmiddelen aanstuurt. De toonaangevende verzameling hulpmiddelen voor de bestuurder omvat onder meer het zeer gevoelige Traction Control Systeem (TCS), het Slide Control Systeem (SCS), plus voor het voorwiel het LIFt Control systeem (LIF) en het Brake Control (BC) systeem.
Hellingshoekgevoelige hulpmiddelen
Door het snelheidsverschil tussen de voor- en achterwielen te monitoren, helpt de hellingshoekgevoelige TCS de aandrijfkracht op de achterband tijdens het accelereren te optimaliseren. SCS is ontwikkeld op basis van het systeem dat zo populair is gebleken bij YZF-R1-rijders. Dit systeem past het vermogen aan wanneer wordt voorspeld dat het achterwiel gaat slippen, zodat de motorrijder zich volledig kan concentreren op de weg. Ook LIF stelt op vergelijkbare wijze de motorrijder in staat om zich te concentreren op de weg voor hem. Het systeem past het motorvermogen aan om te voorkomen dat het voorwiel omhoog komt tijdens het wegrijden en accelereren. Het vierde elektronische rijhulpmiddel is de BC, die samenwerkt met de ABS om de remdruk voor en achter onafhankelijk te regelen en te moduleren. Dit helpt om te voorkomen dat het wiel blokkeert wanneer hard wordt geremd, zowel wanneer de motorfiets rechtop rijdt als wanneer deze overhelt in een bocht.
Drie TCS-modi
Het TCS heeft drie wisselbare modi. Elke modus integreert drie van de hulpsystemen voor de rijder. Dat houdt in dat de interventieniveaus allemaal tegelijk worden gewijzigd in modi 1 en 2. modus 1 levert gematigde interventie, terwijl modus 2 sterke interventie biedt. Met modus M kan de bestuurder handmatig instellingen selecteren.
Door te voorkomen dat het wiel blokkeert of doorslipt helpen deze elektronische hulpmiddelen ervoor zorgen dat de motorrijder zich minder hoeft in te spannen. Zo kan de rijder zich beter concentreren op de weg en meer genieten van de rit.
3,5-inch full colour TFT-display
Het nieuwe 3,5-inch TFT-instrumentenpaneel heeft een kleurenscherm dat duidelijke en nauwkeurige informatie weergeeft. De lichtgewicht constructie en middelgrote lay-out is gekozen om naadloos te passen bij de nieuwe LED-koplampconstructie. Zo blijft het compacte en wendbare gevoel vanuit het perspectief van de rijder behouden.
De toerenteller met indicatiebalken verandert van kleur naarmate het toerental stijgt of daalt en het display bevat een klok, schakelindicator, water- en luchttemperatuur en meer. Het nieuwe display is gekoppeld aan de 6-assige IMU en motorrijders kunnen van scherm wisselen. Ze kunnen ook hun voorkeursmodus voor de elektronische hulpmiddelen selecteren via een schakelaar op het stuur.
10-spaaks Spin Forged-wielen
De nieuwe Spin Forged voor- en achterwielen zijn 700 gram lichter dan voorheen, waardoor het gyroscopische traagheidsmoment van de wielen is afgenomen. Bij het achterwiel bedraagt deze afname maar liefst 11 procent, wat een grote bijdrage levert aan het wendbare karakter van het nieuwe model.
Volledig verstelbare voorwielophanging
De nieuwe hoogwaardige lichtgewicht KYB-voorvork van 41 mm zorgt voor een soepele vering en behoudt een hoge mate van buigweerstand, zelfs bij zeer harde remingrepen. De voorvork is volledig verstelbaar voor voorspanning, compressie- en rebound-demping. De voorvork werkt met herziene fabrieksinstellingen die passen bij het karakter van het compacte nieuwe, stijvere frame en de neiging tot overhellen verminderd.
Het ontwerp van de achterwielophanging is gewijzigd en de nieuwe verstelbare KYB-achterschokdemper is aangepast aan het compleet nieuwe chassis, dat een aanzienlijk lager onafgeveerd gewicht heeft.
Voorrem met radiale hoofdcilinder
Elk belangrijk onderdeel van de nieuwe MT-09 is in aanzienlijke mate herontworpen en verbeterd voor 2021. Om de hogere motorprestaties en het dynamischere karakter van het chassis te evenaren, is deze hightech Hyper Naked pas het tweede Yamaha-model dat met dit YZF-R1-type voorremsysteem uitgerust is.
Met een Nissin radiale hoofdcilinder waarin de zuiger in een richting beweegt die evenwijdig is aan de slag van de remhendel, geeft deze technologie van Supersport-klasse een meer lineaire toevoer van hydraulische druk naar de dubbele schijfremmen vooraan. Dit biedt uitstekende controle.
Technische kenmerken
- Nieuwe 889 cc inline driecilindermotor met 4 kleppen, vloeistofgekoelde DOHC EU5-motor
- Meer vermogen bij alle toerentallen
- 7% meer maximumkoppel bij lagere toerentallen
- 4 pk meer maximaal vermogen
- Nieuw 2,3 kg lichter CF-gegoten aluminium Deltabox-chassis
- Lager rijklaargewicht van 189 kg – verlaging van 4 kg en de lichtste in de 900 cc Naked-klasse
- Kortere wielbasis voor dynamischer rijgedrag
- Nieuwe lichtgewicht aluminium swingarm
- Pure en mooie nieuwe generatie MT-styling zonder afdekplaten
- Overal premiumkwaliteit, met frame-afwerking in Crystal Graphite
- Volledige LED-verlichting met Y-vormig merkpictogram voor en achter
- Nieuw Quick Shift System (QSS) met op- en terugschakelfuncties
- Verfijnde A&S-koppeling
- Lichte en compacte nieuwe 6-assige IMU
- Hellingshoekgevoelige hulpmiddelen voor de bestuurder: TCS, SCS en LIFt met drie interventiemodi
- ABS en Brake Control (BC) systeem
- Met D-MODE schakelbare rijmodi
- Nieuwe ultralichte Spin Forged 17-inch 10-spaaks velgen
- Grotere 180/70-17 achterband met 120/70-17 voorband
- Volledig verstelbare KYB® 41 mm upside-down voorvork met herziene instellingen
- Verstelbare KYB®-achterschokdemper met herziene instellingen
- Full colour 3,5-inch TFT-instrumentenpaneel met externe stuurschakelaar
- Radiale hoofdcilinder van de voorrem, 298 mm dubbele remschijven voor
Kleuren, beschikbaarheid en prijs
De nieuwe Yamaha MT-09 2021 is verkrijgbaar in drie kleuren: Storm Fluo, Icon Blue en Tech Black. Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf maart 2021. De Nederlandse vanafprijs zal binnenkort worden vrijgegeven. Naar verwachting komt Yamaha opnieuw met een MT-09 SP, maar die wordt later voorgesteld.