Yamaha introduceert nieuwe Tracer 9 en Tracer 9 GT
Alles wat je moet weten
Lichter, krachtiger, veelzijdiger en nu uitgerust met nieuwe technologie. Maak kennis met de nieuwe Tracer 9 en Tracer 9 GT. Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf maart 2021.
Yamaha Tracer 9 2021
Laten we beginnen met de nieuwe Tracer 9. Hij wordt aangedreven door dezelfde 890 cc CP3-motor met crossplane-technologie die we kennen van de nieuwe MT-09. Deze inline driecilindermotor voldoet volledig aan de EU5-norm en heeft een grotere cilinderinhoud van 890 cc, dankzij een 3 mm grotere boringdiameter. Deze aanzienlijke verhoging van het aantal cc’s draagt bij aan een 7 procent hoger koppel. Een belangrijk kenmerk van de nieuwe motor met grotere capaciteit is dat dit veel hogere koppelvermogen van 93 Nm al wordt geproduceerd bij 7000 toeren; oftewel 1500 toeren eerder dan voorheen. Daardoor leent deze motorfiets zich uitstekend voor vlot accelereren en snel inhalen. Naast deze opmerkelijke toename van het lineaire koppel, is ook het vermogen van de zwaardere 890 cc-motor toegenomen tot 119 pk bij 10.000 toeren, 4 pk meer dan voorheen. Ondanks zijn grotere capaciteit weegt de krachtbron 1.700 gram minder dan het oude ontwerp.
Nieuw CF-gegoten Deltabox-chassis
Het geheel nieuwe CF-gegoten Deltabox-chassis van de Tracer 9 is lichter en compacter. Een andere belangrijke verbetering voor 2021 is de gewijzigde positie van de nieuwe 890 cc CP3-motor, die nu in een meer rechtopstaande hoek van 52,3º is gemonteerd, vergeleken met 47,5º bij het vorige model. Deze wijzigingen verbeteren de algehele balans van het lichtgewicht CF-gegoten chassis, waardoor vooraan een hogere mate van feedback van het wegdek wordt gegeven en een beter gevoel van grip aan de voorkant in bochten.
Langere swingarm met hoge stijfheid
Aansluitend op de grotere stijfheid en het compactere ontwerp van het nieuwe frame, is de Tracer 9 uitgerust met een volledig opnieuw ontworpen lichtgewicht aluminium swingarm die in de buitenste constructie van het frame draait, in tegenstelling tot de externe scharnierpunten van het vorige model. Hoewel het ontwerp qua uiterlijk lijkt op dat van de 2021 MT-09, is de swingarm op de Tracer 9 in feite 60 mm langer, wat een wielbasis van 1.500 mm oplevert: dezelfde als de vorige Tracer 900.
Volledige bagage capaciteit voor 3 koffers
Om zijn veelzijdigheid en mogelijkheden voor toertochten te optimaliseren, is het nieuwe model ontworpen om plaats te bieden aan in totaal drie harde koffers, waardoor de Tracer 9 kan worden gebruikt met elke combinatie van zijkoffers en een topkoffer. De zijkoffers maken gebruik van het ‘Floating Stay’-systeem om de stabiliteit bij hoge snelheden te verbeteren en de beweging van de bagage op de motorfiets te beperken. Een handgreep met wikkelontwerp uit één stuk vergemakkelijkt de bevestiging van een topkoffer. Met zijn lagere gewicht en grotere sterkte kan het geheel nieuwe chassis een totaal laadvermogen van rijder en bagage van 193 kg aan, een toename van 7 procent.
6-assige IMU
Oorspronkelijk ontwikkeld voor de R1 en nog nooit eerder beschikbaar in de Yamaha Sport Touring-categorie: Yamaha’s 6-assige IMU (Inertial Measurement Unit) meet constant de versnelling van de Tracer 9 in de richtingen vooruit-achteruit, omhoog-omlaag en links-rechts, naast de hoeksnelheid waarmee de machine beweegt over de X-as (roll), Y-as (pitch) en Z-as (yaw).
Sinds de introductie op de R1 in 2015 is deze 6-assige IMU verder ontwikkeld. De eenheid op de nieuwe TRACER 9 is nu 50 procent kleiner en 40 procent lichter. Deze IMU stuurt constant gegevens naar de ECU die alle gegevens in real time berekent en in feite het Traction Control Systeem (TCS) van de nieuwe TRACER aanstuurt, naast het Slide Control Systeem (SCS), het LIFt Control systeem (LIF) voor het voorwiel en het Brake Control (BC) systeem.
Traction Control Systeem (TCS)
Als er tijdens het accelereren mogelijk verlies van grip van de achterband wordt waargenomen, laten de gegevens van de IMU de ECU weten dat de hellingshoekgevoelige TCS moet worden geactiveerd en dat de aandrijfkracht tijdelijk moet worden beperkt totdat het slippen van het achterwiel geëlimineerd is. Dit intelligente systeem grijpt in op drie toenemende niveaus naarmate de hellingshoek toeneemt. Dit biedt de bestuurder van de Tracer 9 meer vertrouwen bij acceleratie op nat of glad wegdek.
Slide Control Systeem (SCS)
Wanneer gegevens van de IMU voorspellen dat de achterband zijwaarts zal verschuiven, past de ECU de vermogensniveaus hierop aan totdat volledige stabiliteit verzekerd is. De SCS kan worden ingesteld op één van drie interventieniveaus en kan indien nodig worden uitgeschakeld.
LIF Control systeem voor het voorwiel
LIF stelt de rijder in staat om een hoge mate van controle over het chassis te behouden tijdens agressieve acceleratie door de snelheid van het voorwiel aan te passen wanneer de acceleratie wordt waargenomen door de IMU. Net als bij de SCS heeft het LIF-systeem drie selecteerbare interventieniveaus en kan de bestuurder er ook voor kiezen om het systeem uit te schakelen.
Drie modusinstellingen voor TCS/SCS/LIF
Om het hele systeem begrijpelijk en gebruiksvriendelijk te houden, zijn er drie modusinstellingen beschikbaar voor de bestuurder van de Tracer 9. In modus 1 zijn de TCS, SCS en LIF allemaal vooraf ingesteld op niveau 1. Dit is het laagste interventieniveau dat ontworpen is voor sportief en agressief rijden. Wanneer modus 2 geselecteerd is, zijn de TCS, SCS en LIF allemaal vooraf ingesteld op niveau 2. Dit biedt gematigde interventie die geschikt is voor een breed scala aan verschillende omstandigheden. Ten slotte is er modus 3, een optie voor handmatige instelling waarmee de rijder elke combinatie kan kiezen uit de 3 TCS-instellingen, 3 SCS-instellingen en uitschakeling, en 3 LIF-instellingen en uitschakeling. In totaal zijn er dus 48 verschillende combinaties mogelijk.
Brake Control (BC) systeem
De Yamaha Tracer 9 is ook uitgerust met een Brake Control (BC) systeem met 2 modi, dat zorgt voor extra chassisstabiliteit tijdens noodremsituaties. De gegevens van de IMU worden constant geanalyseerd en wanneer de bestuurder overmatige druk op de remhendel uitoefent voor de voor- of achterrem, wordt de druk automatisch gemoduleerd door het BC-systeem.
De bestuurder kan uit twee modi kiezen: BC1 is de standaardmodus met actieve ABS, die voorkomt dat het wiel blokkeert tijdens een noodstop in een situatie waar rechtop, rechtuit wordt gereden. Ingesteld op BC2 biedt het systeem een nog hoger interventieniveau door de remdruk te regelen wanneer de IMU merkt dat het chassis waarschijnlijk instabiel wordt in situaties zoals plotseling remmen in het midden van een bocht.
Yamaha D-Mode
Yamaha D-Mode biedt de Tracer 9-rijder in totaal vier rijmodi voor de meest uiteenlopende Sport Touring-rijsituaties, één meer dan het vorige model. Modus 1 geeft een scherpere en agressievere motorrespons, modus 2 is de allroundinstelling voor verschillende situaties, modus 3 levert een zachter karakter op dat ideaal is voor ontspannen rijden en de nieuwe modus 4 is perfect voor rijden in nat weer.
Cruise control
De Tracer 9 is nu standaard uitgerust met cruise control, die vergelijkbaar is met het systeem van het vorige GT-model. De cruise control kan worden geactiveerd wanneer wordt gereden met een snelheid van 50 km/u of meer in de vierde versnelling of hoger. Zodra een snelheid geselecteerd is, kan deze omhoog en omlaag worden aangepast in stappen van 2 km/u met één druk op de schakelaar of door de schakelaar ingedrukt te houden. Het systeem kan onmiddellijk worden gedeactiveerd door de remmen of de koppeling te bedienen of door de handgreep naar voren te draaien bij een gesloten gashendel.
Nieuw brandstofsysteem en grotere actieradius
Een andere belangrijke verandering voor 2021 is het geheel nieuwe brandstoftoevoersysteem van de Yamaha Tracer 9 met brandstofinjectoren die aan de gasklepzijde zijn gemonteerd, terwijl ze voorheen rechtstreeks op de cilinderkop waren bevestigd. Samen met een nieuwe lichtgewicht interne motorconstructie, verhoogt het nieuwe brandstofontwerp het verbrandingsrendement. Dit helpt het brandstofverbruik met 9 procent te verlagen, waardoor deze Sport Touring met een brandstoftank van 18 liter een grotere actieradius heeft van ruim 350 kilometer, zonder het extra gewicht van een grotere brandstoftank.
APSG ride-by-wire gasklep: verbeterd gevoel en betrouwbaarheid
De Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) van de Tracer 9 profiteert van zeer geavanceerde voor de R1M ontwikkelde technologie in de vorm van een nieuwe Accelerator Position Sensor Grip (APSG). Dit ride-by-wire gasklepsysteem draagt bij aan het lagere totale gewicht van de motorfiets en zorgt voor een verbeterd gevoel en meer betrouwbaarheid.
Nieuwe inlaat en uitlaat
De Tracer 9 is uitgerust met een nieuwe uitlaat met 1,5 kamer en dubbele uitlaatpijpen. Samen met opnieuw ontworpen roestvrijstalen uitlaatpijpen weegt de complete uitlaat 1.400 gram minder dan voorheen, wat het zwaartepunt aanzienlijk verbetert.
Verfijnde transmissie
De Yamaha Tracer 9 is uitgerust met iets hogere overbrengingsverhoudingen in de eerste en tweede versnelling die passen bij het hogere koppel van de nieuwe motor bij lagere toerentallen. Voor soepeler schakelgedrag is bovendien de schakelvork opnieuw ontworpen. Ook de Assist & Slipper-koppeling is herzien, door onder meer gebruik te maken van nieuw materiaal voor de frictieplaten. Bovendien zorgt de gewijzigde nokkenashoek dat de gashendel lichter te bedienen is, met nog soepeler chassisgedrag tijdens het terugschakelen.
Modelspecifieke motorsteunen
De modelspecifieke motorsteunen voor de Tracer 9 zijn ontwikkeld door middel van Kanno Hyoka – dat wil zeggen, motorprestaties evalueren op basis van de percepties en feedback van testrijders. Met een dikkere constructie die uniek is voor de Tracer 9, zorgen de linker en rechter motorsteunen en de bovenste motorsteun ervoor dat de rol van de motor als dragend element helpt om een uitstekende stijfheidsbalans te creëren voor optimaal rijgedrag, zelfs met een passagier en drie harde koffers.
Kenmerken van Yamaha Tracer 9
Kenmerken van de nieuwe Yamaha Tracer 9 zijn:
- Nieuwe mono-focus twin-eye LED-koplampen
- Volledige LED-verlichting
- Dubbele TFT-meters
Dubbel 3,5 inch kleuren TFT-instrumentenpaneel
Het geheel nieuwe dubbele, multifunctionele TFT-instrumentenpaneel van 3,5-inch geven gegevens extreem duidelijk weer en beschikken over een intuïtieve gebruikersinterface die de kritieke motorloopinformatie scheidt van de functionele operationele informatie.
Belangrijke informatie over de motorloop is op het linkerscherm te zien, waaronder een meerkleurige toerenteller in de vorm van een staaf die van kleur verandert naarmate het toerental stijgt, plus een digitale snelheidsmeter, brandstofmeter, versnellingsindicator en TCS-modusindicator. Het linkerscherm kan worden overgeschakeld naar de TCS-modus en het instellingsdisplay, waarmee de rijder de gewenste interventiemodus voor de elektronische rijhulpsystemen kan selecteren. Het rechterscherm daarentegen is opgesplitst in vier afzonderlijke delen, elk met een variëteit aan informatie, zoals de kilometerteller, dagteller 1 en 2, temperatuur en meer.
Ultralichte Yamaha SpinForged-velgen
De 10-spaaks SpinForged-velgen en assen met grote diameter die op de nieuwe Tracer 9 zijn gemonteerd, zijn 700 gram lichter dan voorheen. Deze aanzienlijke vermindering van het onafgeveerde gewicht levert een positieve bijdrage aan het wendbare rijgedrag, de lichte besturing en de responsieve vering van deze motorfiets.
Vering
De nieuwe 41 mm voorvork van de Tracer 9 is volledig verstelbaar en kan snel worden afgesteld op de rijomstandigheden en belasting. De voorvork is 30 mm korter dan het vorige ontwerp, om te passen bij de onderste stuurbuis van het CF-gegoten frame. De achterwielophanging is voorzien van een instelbare achterschokdemper en beschikt over een nieuw stangenstelsel, dat opnieuw ontworpen is voor meer ruimtebesparing en om te passen bij het herziene ontwerp van het frame en de swingarm.
Zitpositie
Het nieuw ontwikkelde zadel van de bestuurder is 15 mm lager gemonteerd dan het vorige model en is eenvoudig en zonder gereedschap in twee hoogten te verstellen. Verdere wijzigingen in de ergonomie kunnen worden gedaan door de voetsteunen 15 mm omhoog of omlaag te verstellen. Ook de stuurpositie kan 9 mm naar voren en 4 mm omhoog worden verplaatst door de richting van de stuurklemmen om te draaien, wat in totaal acht verschillende zitposities oplevert.
Groter volledig verstelbaar windscherm
Voor betere bescherming tegen de wind en minder vermoeidheid door het zogenaamde ‘beuken van de wind’ tijdens langere ritten, is de Tracer 9 uitgerust met een groot scherm dat in totaal 50 mm kan worden versteld in 10 stappen van 5 mm. Compacte en lichtgewicht beschermkap op het stuur helpen de motorrijder ook beschermen tegen weer en wind.
Remmen
Het geheel nieuwe model voor 2021 is de eerste Yamaha Sport Touring ooit die is uitgerust met een voorrem met een radiale hoofdcilinder zoals op de R1. Dit remsysteem van Nissin heeft een zuiger die evenwijdig aan de slag van de remhendel beweegt. Dit zorgt voor een meer lineair remgevoel en geeft de rijder een grotere mate van controle.
Nieuwe Battlax T32-banden
Yamaha en Bridgestone hebben gezamenlijk de nieuwe Battlax T32 Sport Touring-banden ontwikkeld, speciaal voor de Tracer 9. De ontwikkelingsdoelen waren om een nieuwe band te creëren die uitstekende prestaties op nat en droog wegdek kon bieden, samen met uitstekende duurzaamheid en sterke prestaties op rechte stukken; stuk voor stuk kwaliteiten die passen bij het veelzijdige karakter van deze nieuwe Sport Touring. De combinatie van een 120/70ZR17 voor en een 180/55ZR17 achter zorgt voor goede feedback met een nauwkeurig gevoel.
TRACER 9 2021
Nieuwe kenmerken
|
Berijders voordeel
|
Nieuw 890 cc motorblok | Meer cc zorgt voor een aanzienlijke toename van vermogen en koppel over het hele toerenbereik of een opwindende acceleratie. Lager gewicht voor eenvoudiger gebruik. Conform EU5 |
Geheel nieuw CF-gegoten aluminium Deltabox chassis | Lichtere en sterkere CF-gegoten constructie voor wendbaarder bochtenwerk. Verhoogde wielbasis zorgt voor rechtlijnige stabiliteit bij hogere snelheden en bij volledige belading |
Volledige bagage capciteit voor 3 koffers | Volledig uitgerust voor harde zijkoffers en een topkoffer voor ultieme veelzijdigheid. Het totale laadvermogen inclusief berijder/passagier nam toe met 7% tot 193 kg |
6-assige IMU plus hellings-gevoelige rijhulpmiddelen | Geavanceerde technologie die de hoogste mate van bestuurbaarheid biedt in wisselende weers- en oppervlakteomstandigheden. 3 modi voor elke rijstijl |
Ontwerp en styling van de volgende generatie | Compact en modern ontwerp met uitstekende bescherming tegen weer en wind. Perfecte mix van sportstijl met touringfunctionaliteit |
Volledige LED-verlichting | Verborgen en aparte lage/hoge LED-koplampen met dubbele LED-positielichten om te zien en gezien te worden. Volledig LED-knipperlicht en achter/rem voor een ultramoderne, kenmerkende TRACER-stijl |
Kleuren 3,5-inch TFT instrumentenpaneel | Intuïtief ontwerp met duidelijk weergegeven informatie stelt de berijder in staat om snel te controleren met minimale afleiding |
Lichtgewicht SpinForged-velgen | Ultralichte nieuwe velgen – lager onafgeveerd gewicht voor een wendbaarder rijgedrag en een responsievere vering |
Verstelbare vering | Volledig instelbare 41 mm USD voorvork met hoge specificaties en instelbare achterschokdemper zorgen voor een optimale chassisafstelling voor verschillende rijstijlen en ladingen |
Aanpasbare ergonomie | Nieuw zadel met 2 standen biedt 15 mm gereedschapsloze hoogteverstelling. Voetsteunen berijder 15 mm omhoog / omlaag verstelbaar en stuurklem kan worden omgekeerd om een alternatieve positie te bieden voor verschillende lichaamsbouw en voorkeuren |
Radiale hoofdremcilinder | De radiale hoofdremcilinder van het type R1 levert lineair remvermogen met de hoogste mate van beheersbaarheid |
Technische kenmerken
- Nieuwe 890 cc inline driecilinder met 4 kleppen, vloeistofgekoelde DOHC EU5-motor
- Lager gewicht en meer vermogen bij elk toerental
- 7% meer maximumkoppel bij lagere toerentallen
- 4 pk meer maximaal vermogen
- Lichter en sterker CF-gegoten aluminium Deltabox-chassis
- Totale gewichtsvermindering van 2 kg voor meer wendbaarheid
- Nieuwe lichtgewicht aluminium swingarm
- Styling van de volgende generatie, perfecte mix van sportieve stijl en mogelijkheden voor toertochten
- Volledige LED-verlichting met verborgen koplampen en kenmerkend TRACER-achterlicht
- Verfijnde A&S-koppeling
- Lichte en compacte nieuwe 6-assige IMU: voor het eerst op een Yamaha Sport Touring
- Hellingshoekgevoelige hulpmiddelen voor de bestuurder: TCS, SCS en LIF met drie interventiemodi
- ABS en Brake Control (BC) systeem
- Yamaha D-MODE met 4 schakelbare rijmodi
- Nieuwe ultralichte SpinForged 17-inch 10-spaaks velgen
- Volledig verstelbare KYB® 41 mm upside-down voorvork met geoptimaliseerde instellingen
- Verstelbare KYB®-achterschokdemper met herziene instellingen en nieuw stangenstelsel
- Dubbel kleuren 3,5-inch TFT-instrumentenpaneel met externe stuurschakelaar
- Voorrem met radiale hoofdcilinder, 298 mm dubbele remschijven
Kleuren, beschikbaarheid en prijs van de TRACER 9
De nieuwe TRACER 9 zal verkrijgbaar zijn in twee nieuwe kleuren. Redline is een gedurfde, felrode afwerking die het sportieve karakter van de motorfiets aanvult, terwijl Tech Kamo een groengrijze tint heeft die een krachtige en volwassen uitstraling creëert die de mogelijkheden van de motorfiets op lange afstanden weerspiegelt. Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf maart 2021, hetzelfde geldt voor de GT-variant. Prijzen zijn nog niet bekend.
Yamaha Tracer 9 GT
Naast de nieuwe Yamaha Tracer 9 introduceert Yamaha ook een Tracer 9 GT. Dit model wordt standaard geleverd met nieuwe harde koffers in bijpassende kleuren. Elke koffer is groot genoeg voor een integraalhelm en is gemonteerd op het robuuste stalen subframe van de motorfiets via een volledig zwevend dragersysteem dat wind of door het oppervlak veroorzaakte trillingen absorbeert om een natuurlijk rijgevoel te geven. Dit model heeft ook het elektronisch gestuurde semi-actieve veersysteem KYB. Het veersysteem kan onmiddellijk reageren op wisselende rijomstandigheden om een optimaal rijgedrag te bereiken.
Quick Shift Systeem (QSS)
Om te kunnen schakelen zonder koppeling is de Tracer 9 GT uitgerust met een nieuw Quick Shift Systeem (QSS). Een sensor op de schakelstang detecteert beweging in het schakelpedaal en de ECU vermindert het aandrijfkoppel naar de transmissie om soepel en snel schakelen mogelijk te maken, zowel bij op- als terugschakelen.
LED-bochtverlichting
De Tracer 9 GT is verder uitgerust met een intelligent bochtverlichtingssysteem dat geprogrammeerd is om de weg vooruit te verlichten wanneer de IMU merkt dat de machine meer dan 7 graden overhelt en de snelheid minstens 5 km/u bedraagt. De Tracer 9 GT is pas de tweede Yamaha na de FJR1300AE die bochtverlichting heeft. In tegenstelling tot het systeem van de FJR, dat bestond uit drie LED-lampen aan weerszijden van de voorkuip, bestaat het ontwerp van de Tracer 9 GT uit een enkele LED boven elk van de twee lampen voor contourverlichting.
Handgreepwarmers
De handgreepwarmers van de Tracer 9 GT kunnen met behulp van een scrollwiel nauwkeurig worden afgesteld op één van tien instellingen om de optimale temperatuur te bereiken.
Speciale kleuren en graphics
De premium Tracer 9 GT is niet alleen verkrijgbaar in dezelfde kleuren als het standaardmodel, maar wordt ook aangeboden in een exclusieve Yamaha Icon Performance-afwerking. Deze afwerking is geïnspireerd op de Yamaha R1M.
TRACER 9 GT
Nieuwe kenmerken
|
Berijders voordeel
|
Harde zijkoffers | Extra veelzijdigheid voor elke reis, geschikt voor een integraalhelm. Volledig zwevend dragersysteem zorgt voor een soepele rit bij volle belading |
KYB electronisch geregelde vering | Het semi-actieve KADS-ophangingssysteem levert ultieme chassisprestaties voor sportieve behendigheid en toercomfort |
op- en terugschakelen QSS | Soepeler en sneller schakelen zonder koppeling, op en neer door de transmissie |
LED-bochtverlichting | Krachtige naadloze verlichting voor beter zicht en minder vermoeidheid ’s nachts |
Speciale kleuren en graphics | Premium uiterlijk en verhoogde trots bij bezit |
Historie Yamaha Tracer 900
In 2015 arriveerde de eerste Yamaha Tracer 900 in Europa. De originele Tracer 900 bleek een groot succes te zijn door veel nieuwe klanten van alle leeftijden en met verschillende achtergronden aan te trekken. Gevolgd door een tweede generatie EU4-model in 2018, heeft de Tracer 900 zichzelf bewezen als de nummer één motorfiets in de Sport Touring-klasse, met drie keer zoveel verkochte exemplaren in 2019 als zijn naaste rivaal.