achtergrondafbeelding

Wordt het ooit nog wat met Norton?

Indiase Koper voor noodlijdend iconisch Brits merk

30 apr 2020, 7:30  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Norton zit al tientallen jaren in een soort van wederopstanding. Tientallen motorfietsen zijn er ontwikkeld en gebouwd, maar de serieproductie komt maar niet op gang. Gaat dat de nieuwe koper, het Indiase TVS wel lukken?

Britse soap

Het begint een Britse soap te worden rond Norton. Maandenlang is er gedoe over geld, wat eerder dit jaar leidde tot een faillissement. Daarbij kwamen malversaties aan het licht. CEO Stuart Gartner zou volgens de Britse pers pensioengelden onrechtmatig hebben ingezet om nieuwe producten te ontwikkelen. Feit was dat er begin januari onvoldoende geld in kas zat om verder te kunnen gaan. Er was simpelweg niet genoeg kapitaal om serieproductie van nieuwe en veelbelovende modellen ter hand te nemen, zoals de Norton Atlas 650 Ranger.

Norton Atlas 650 Ranger

Prachtige creaties

Het ontbreken van een een goed plan voor de toekomst en stijgende belastingschuld deed het management van Norton de das om. Het vertrouwen was weg en het faillissement werd uitgesproken. Het was niet nieuw. Prachtige creaties van motorfietsen stuitten de afgelopen tientallen jaren op faillissementen. De belangstelling was er zeker van kopers en die wilden ook best een stevig bedrag op tafel leggen voor de fraaie motoren. Wil je echter als fabrikant in deze wereld echt doorbreken dan is serieproductie van betaalbare machines noodzaak, zoals van de Atlas 650 Ranger.

TVS Motor Company?

De Indianse TVS Motor Company heeft 18,4 miljoen euro neergeteld voor Norton, waarmee in elk geval schulden kunnen worden betaald. In feite begint het nu weer van voren af aan. De producten zijn er, met de hand gebouwd. Die handproductie kan doorgaan, want kopers zijn er ook wel. De hamvraag blijft echter serieproductie en gaat dat TVS lukken? ‘Dit is een veelbetekenende tijd voor ons bij de TVS Motor Company. Norton is een wereldwijd bekend merk en biedt ons immense kansen. Deze transactie past bij onze doelstelling om meer motoren voor liefhebbers te gaan leveren. We zullen Norton ondersteunen om zijn volle roem in het internationale motorlandschap te herwinnen.’

Ook producent van BMW G 310 R en 310 GS

De nieuwe Indiase eigenaar heeft John Russell als interim-CEO aangesteld. Hij is gepokt en gemazeld. Voorheen gaf hij leiding aan Harley-Davidson Europe en daarvoor was hij werkzaam bij Land Rover. Dus aan ervaring geen gebrek. TVS Motor Company maakt deel uit van TVS Group met een jaaromzet van dik 8 miljard euro en 90 bedrijven. Geen kleintje dus. Voor BMW maakt TVS Motor Company de G 310 R en G 310 GS.

BMW G 310 R (2019) - Test MotorRAI.nl

Orde op zaken stellen

De interim-CEO zal eerste orde op zaken stellen met de financiën, zoveel is nu duidelijk. Wanneer het tot productie komt is niet duidelijk. TVS doet daarover geen mededeling, wel dat de ontwikkelingsafdeling in Engeland zal blijven. Met de financiële kracht van dit concern is het goed voor te stellen dat in de toekomst toch weer Norton’s in de showroom zullen verschijnen. Met geen andere reden is de Indiase investeerder het Britse avontuur aangegaan. Zo mag je veronderstellen.

Share Tweet Share Share E-Mail