Met een raket veilig door de bocht
Wat doet de motorindustrie om de veiligheid in de toekomst te garanderen?
Stuwraketten die een straal lucht uit de zijkant van je motor blazen, kunnen gebruikt worden om uitglijders te voorkomen. Het is allemaal mogelijk. Fabrikanten richten zich massaal op het verbeteren van de veiligheid voor motorrijders met hulpmiddelen en systemen die automatische waarschuwen of ingrijpen.
Duitse veiligheid
Toekomstmuziek of niet? Het Duitse technologiebedrijf Bosch is bezig met de ontwikkeling van stuwraketten waarmee je veilig plat door de bocht gaat. Stel je raakt door grind je grip kwijt in een scherpe bocht. Een sensor detecteert dit en activeert een stuwraket die gelijk zorgt voor omgekeerde stuwkracht waardoor je motor extra neerwaartse druk krijgt en de kans dat je onderuit gaat veel kleiner is.
Nee, het is geen 1 april grap. Bosch ziet toekomst in veilige motorfietsen met hulpmiddelen. Ook met systemen die al jaren standaard zijn bij veel nieuwe auto’s zoals adaptieve cruise control en blinde hoek waarschuwing.
Ducati zet in op radar-technologie
Het Italiaanse Ducati wil in 2020 motoren kunnen voorzien van sensoren, voor en achter, met een gebruikersinterface om de rijder te waarschuwen voor gevaren. Ducati noemt het systeem ARAS wat staat voor Advanced Rider Assistance System.
Ducati heeft in Amerika al patent aangevraagd voor de achterste sensor die een snel naderbij komend voertuig van achteren moet detecteren. Nu is er een radarsensor aan de voorkant toegevoegd om adaptieve cruise control te beheren die automatisch een veilige afstand houdt tot de voorligger. Waarschijnlijk zal de Ducati Multistrada een van de eerste modellen zijn met dit soort veiligheidssystemen.
Samenwerking met Bosch
Ducati werkt nauw samen met Bosch en Cohda Wireless – een bedrijf uit Australië – voor het ontwikkelen van radartechnologie die de berijder waarschuwt voor risicovolle situaties. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de openbare WLAN-standaard (ITS G5), oorspronkelijk ontwikkeld voor autonoom rijden bij auto’s. De radar verstuurt 10 keer per seconde informatie over o.a. voertuigtype, snelheid, positie en richting. De rijder kan de informatie aflezen op een 3-D scherm en ontvangt ook waarschuwingssignalen via Bluetooth.
Safety Road Map
Dit en meer veiligheidstechnologie is onderdeel van Ducati’s “Safety Road Map 2025” strategie. Hieronder valt ook Hill Hold Control en een uitbreiding op het Bosch ABS Cornering systeem. ABS Cornering werd geïntroduceerd op de Scrambler 1100 en maakt volledige controle van de remgrip mogelijk, zelfs in bochten.
Lees ook: Hoe ziet de helm van de toekomst eruit