achtergrondafbeelding
Honda CBR1000R Limited Edition 2019 - Foto MotorRAI.nl

Is een turbomotor nodig om te voldoen aan de Euro 5-emissienorm?

Werkt Yamaha aan tweecilinder met turbo met oog op emissie?

5 apr 2019, 7:15  •  Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen.

Nieuwe motorfietsen moeten vanaf 1 januari voldoen aan de emissienorm Euro 5. Veel producenten zoeken daarom hun toevlucht tot techniek die je al bij automotoren ziet: zoals variabele klepbediening en turbo.

Tweecilinderblok

Het Duitse Motorrad online weet te melden dat Yamaha bezig is met de ontwikkeling van een tweecilinderblok van 565 cc met turbo. Dat is afgeleid van het driecilinderblok in de Yamaha MT-09. er is een cilinder afgehaald en dan kom je aan de genoemde inhoud. De turbo moet het verlies aan kracht compenseren. Yamaha heeft trouwens in 1982 al een turbomotor gelanceerd, dat was de XJ650T. Toen ging het vooral om meer vermogen uit het blok te halen. Met turbo leverde de 650 85 pk en dat was voor toen echt veel.

Waarom turbo voor Euro 5?

Volgens technici heeft de komst van een turbo ook te maken met voldoen aan de strengere emissienorm Euro 5 die in 2020 van kracht wordt voor motorfietsen. Eerder is dat al gebeurd voor auto’s, die overigens inmiddels al twee emissiestadia verder zijn: Euro 6d-Temp. Euro 5 bespoedigde bij auto’s de komst van motorblokken met een kleine cilinderinhoud en een turbo. Resultaat: lagere uitstoot en behoud van vermogen.

Turbo ook geluiddempend

Turbotechnologie kan dus ook voor motorfietsen soelaas gaan bieden om de emissie te beteugelen. Bovendien is een turbo ook een goede geluiddemper. Ook aan uitlaatgeluid zal Euro 5 stringentere eisen stellen.

Variabele kleptiming

Variabele kleptiming is een andere oplossing om de uitstoot omlaag te krijgen. BMW heeft met de ShiftCam-technologie voor het nieuwe 1250 cc boxerblok (R1250GS, R1250RT, R1250RS. R1250R) een voorschot genomen. Met dit systeem is makkelijker te beantwoorden aan toekomstige eisen.

Verschillen tussen Euro 5 en Euro 4

Euro 5 legt de lat op tal van fronten hoger. Hoe, dat zie je in onderstaand overzicht:

Uitstoot van koolmonoxide: 1.00 gram/km (Euro 4: 1,14 gram/km)

Uitstoot van koolwaterstoffen: 0.10 gram/km (Euro 4: 0,17 gram/km)

Uitstoot van stikstofoxiden: 0,06 gram/km (Euro 4: 0,09 gram/km)

Diagnose-apparatuur: OBD2 verplicht (Euro 4: OBD1 verplicht)

Houdbaarheid lage uitstoot: Gehele levensduur motor (Euro 4: 20.000 km)

Evaporatietest: Verplicht (Euro 4: verplicht)

Share Tweet Share Share E-Mail