Terugkeer van Bimota met superbike
Met motor van Kawasaki
Slechts 750 exemplaren komen er van de Bimota KB998 Rimini. Genoeg voor homologatie voor deelname aan het WK Superbike.
De Bimota KB998 Rimini is de nieuwste creatie van dit op kleine schaal opererende Italiaanse merk. Styling, frame en wielophanging zijn in eigen huis ontwikkeld. Het viercilinder motorblok van 998cc stamt van Kawasaki. Primair is de machine bedoeld voor deelname aan het WK Superbike 2025. Maar om je daarvoor te kunnen inschrijven moet een fabrikant wel minimaal 500 straatfietsen produceren.
Bimota KB998 Rimini in productie
Dus is de KB998 Rimini onlangs in productie genomen. 125 zullen er worden gebouwd voor 24 februari 2025. Nog eens 125 exemplaren zullen voor eind december volgend jaar klaar staan en in 2026 zullen er nog eens 500 in elkaar worden gezet. De verkoopprijs is nog niet bepaald, maar die zal ongetwijfeld hoog zijn. Bimota motorfietsen zijn grotendeels handmatig vervaardigde specials. Eerdere exemplaren zaten met hun prijzen ook op bovengemiddelde hoogte.
Zelfstellende winglets
De Bimota KB998 Rimini biedt het nodige. De kuipdelen zijn van carbon. De winglets draaien automatisch om een optimale luchtstroom en downforce te bereiken. De bouw, de gekozen onderdelen en de gemonteerde componenten zijn allemaal gericht op maximale prestaties op het circuit. De straatversie profiteert daarvan.
Racer versus straatversie
Hhet blok van Kawasaki levert 147 kW (200 pk) en een koppel van 111 Nm. Dat zijn de specs voor de straatversie. Voor de racer zullen deze cijfers hoger zijn. 195 kg droog gewicht geeft Bimota op, maar de racer zal ongetwijfeld minder wegen. De voorremmen hebben grote schijven met een diameter van 330 mm. De voorvork en achterdemper zijn van fabrikant Showa. De swingarm van aluminium is te verstellen voor een fractioneel kortere of langere wielbasis. Het frame is gemaakt van ovale chroom-molybdeen buizen, met aluminium componenten.
Collectorsitem?
De Bimota KB998 is in feite ontworpen om mee te racen. De straatversie is een dus racer met kentekenplaat en verlichting. Zo moet je het zien. Alleen is een Bimota exotischer dan bijvoorbeeld een BMW M 1000 RR, een Honda Fireblade of Yamaha R1. De beperkte productie maakt een Bimota meer collectorsitem, zoals vroegere creaties dat ook zijn geworden. De toevoeging Rimini is een ode aan de stad waar Bimota ooit is begonnen.