achtergrondafbeelding

Seat gaat in tweewielers

Stedelijke restricties aanjager voor elektrische scooters

21 nov 2019, 18:40  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Seat gaat in de elektrische scooters. Het Spaanse automerk heeft een e-Scooter als concept klaar en wil die volgend jaar op de markt brengen. Tot 115 km kun je op een volle batterij afleggen en de topsnelheid is 100 km/uur.

De markt voor elektrische scooters groeit. Veel steden, zeker in Zuid-Europa, willen scooters met verbrandingsmotoren weren. Een scooter is echter superhandig in de stad. Je komt er makkelijk mee door druk verkeer en ze nemen weinig parkeerruimte in. Dus als je hem elektrisch aangedreven maakt, is ook in een klap de uitstoot aangepakt en dat komt de stedelijke leefomgeving ten goede.

Seat e-Scooter voor deelprojecten

Seat mikt met zijn e-Scooter op deelprojecten. Dus op mensen die niet per se een scooter zelf willen hebben, maar willen gebruiken om makkelijk op de bestemming in de binnenstad te komen. Ook in Nederland staan mobiliteitsprojecten in de startblokken, waar mensen gebruik kunnen maken van meerdere vormen van vervoer. Een voorbeeld is AMAZE op de Zuidas in Amsterdam. De Seat e-Scooter zou daar in kunnen passen.

Praktisch

Seat heeft de e-Scooter robuust geconstrueerd met materialen die een stootje kunnen hebben. De zijpanelen zijn voorzien van rubberen bumpers. Onder het zadel is ruimte voor twee helmen. Er is een vakje voor een mobiele telefoon met USB-aansluiting. Licht weerkaatsende stroken maken de e-Scooter beter zichtbaar. Kortom, er is sterk gelet op praktische zaken.

Prestaties

De centraal geplaatste elektromotor is goed voor 11 kW, dus zo’n 15 pk. Door het hoge koppel trekt de Seat e-Scooter best vlot op. In 3,8 seconden tik je de 50 km/uur aan en in de stad is dat veelal de maximaal toegestane snelheid. Wil je verder, je kunt maximaal 100 km/uur. Dus even een stukje op de ring van Amsterdam is geen probleem.

Share Tweet Share Share E-Mail