achtergrondafbeelding

Review – Yamaha MT-10 (2022)

Spierballentaal van 'uitgeklede' Yamaha R1

6 mei 2022, 10:59  •  Motortests  •  Door Wim Otten

De Yamaha MT-10 oogt agressief. Een ‘naked bike’ met het blok van de Yamaha R1, maar dan getemd. Niet te verwarren met ’tam’, want ook de nieuwe MT-10 is een brok graniet.

De Yamaha MT-10 heeft de 998 cc CP4-motor van de R1 en dat is volgens de makers de meest opmerkelijke krachtbron die Yamaha ooit voor een naked bike heeft gebruikt. In zijn nieuwe 2022 uitdossing heeft de MT-10 een bijpassend brutaal, bijna intimiderend uiterlijk. Door een uitbreiding van het aantal elektronische regelsystemen is de kracht van de motor echter goed te beheersen.

Nieuwe Yamaha MT-10 brutaler

Zet de jongste MT-10 naast zijn voorganger en je ziet direct de compacte nieuwe koplampen en de bredere tank, geflankeerd door luchtinlaten. Recht van voren oogt hij als een body-builder die zijn spieren aanspant. De ’twin-eye’ led-koplampen staren je boosaardig aan vanonder de verlichte led-dagrijverlichting die als wenkbrauwen het stoere beeld compleet maken.

Hees, opzwepend motorgeluid

Bij het starten van de motor klinkt een hese, ietwat onregelmatige roffel uit de titanium-uitlaat. Hmm, niet echt het standaard geluid van een viercilinder-in-lijn. Eerder dat van een tweecilinder en als je gas geeft klinkt de MT-10 als een V4. Het komt door de CP (Cross Plane) configuratie. Net als bij de R1 en de racers van Yamaha in de MotoGP is sprake van een afwijkende ontstekingsvolgorde dan bij een doorsnee viercilinder. Het ligt lekker in het gehoor.

Bijna even venijnig als Yamaha R1

De motor levert 166 pk en 112 Nm aan koppel. Het maximum vermogen is een stuk lager dan bij de R1 (200 pk) en de CP4 van de MT-10 is ook inwendig afwijkend, onder meer doordat de titanium drijfstangen zijn vervangen door exemplaren van staal. Het vermogen is echter altijd nog meer dan genoeg voor de openbare weg en de gasreactie is nauwelijks minder venijnig.

Veel elektronische assistentie

Sterker nog, je bent blij met de rijdersassistentie als je het gas flink opendraait. Een wheelie, ook in hogere versnellingen, ligt continu op de loer. Met de instelbare wheelie control is vol gas optrekken met gebruik van de standaard quickshifter volledig onder controle. Verder omvat het vangnet tractie control, slide control, motorremkracht controle en regelbare abs. Allemaal meervoudig instelbaar en aangestuurd door een 6-assige IMU, zodat al die systemen ook optimaal werken in bochten.

Gebruiksvriendelijk?

In feite is de nieuwe Yamaha MT-10 daardoor best een gebruiksvriendelijke power naked bike, die messcherp stuurt en ook licht, met dank aan een gewicht van 212 kg, volledig afgetankt. De zitpositie is iets voorover, zodat langer rijden op hoge snelheid behoorlijk is vol te houden. Het kleine schermpje voor de cockpit neemt wat winddruk op de borst weg. Het zadel voelt vrij hard aan.

Rijmodi en powerinstellingen

Over de cockpit gesproken: daar zie je een kleurendisplay van bescheiden omvang (4,2-inch) maar wel goed afleesbaar door de scherpe weergave. Onderin zijn de rij- en powermodi te zien. Rijmodus A is de meest agressieve setting. B en C zorgen voor gematigder systeeminstellingen en bij standje D is het vermogen beperkt tot 100 pk. Die gebruik je bij voorkeur in de regen. De gasreactie is los van de gekozen rijmodus afzonderlijk te bepalen met een van de vier powermodi.

Cruise control en snelheidsbegrenzer

De MT-10 heeft standaard cruise control en een snelheidsbegrenzer, te bedienen met de linkerhand. De remprestaties zijn buitengewoon goed. Vooral de voorrem met de nieuwe radiale rempomp van Brembo overtuigt door remkracht en -dosering. De achterrem heeft een ondersteunende taak zoals eigenlijk verwacht bij een motorfiets van dit kaliber en gewicht.

Conclusie

De MT-10 is de roverhoofdman van de nakes-bikes bij Yamaha. Het uiterlijk is gelijk getrokken met dat van de andere vier MT-versies. Met dit verschil: de MT-10 heeft twee compacte koplampen. De andere stellen het met een enkele schijnwerper. De topper van de range onderscheidt zich ook met zijn prestaties en geluid. Je merkt echt wel dat je met een uitgeklede R1 op stap bent aan de reactie op het gas, het sterke frame, het messcherpe sturen en de remkracht. Oh ja, het motorgeluid maakt de R1-beleving compleet. Tegen dat licht is de prijs vanaf 17.599 euro aantrekkelijk. Zeker als je bedenkt dat de MT-10 gezegend is met elektronische technologie van de R1. Een superbike waarvoor je minstens 22.799 euro moet neertellen. Ten opzichte van de MT-09 vanaf 11.599 euro is de MT-10 een stuk prijziger maar ook veel sterker, stoerder ogend en een feestbeest.

 

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen