achtergrondafbeelding
Indian Super Scout

Perfect Blast From The Past

Zweeds duo bouwt Indian Super Scout aangedreven door een Garrett T25 turbo

12 mei 2018, 9:00  •  Nieuws  •  Door Kris Spithout

Anders Lundgren en Lasse Sundberg uit Zweden bouwen als eerbetoon aan de Zweedse medeoprichter van Indian, Oscar Hedström, een Indian Super Scout.

Indian Super Scout

Als we Anders Lundgren vragen hoe de Super Scout rijdt zegt hij: “Het is alsof je met een raket tussen je benen terug wordt geschoten naar 1920”. De Super Scout is voorzien van een watergekoelde Garrett T25 turbo. Hierdoor heeft de Scout afhankelijk van de vuldruk 150 tot 200 pk op het achterwiel.

Indian Super Scout

Anders: “We wilden een Indian bouwen met sterke Boardtrack race (speedway – red.) invloeden van toen maar tegelijkertijd met de huidige technologie van Indian. Het model van de Scout was hiervoor de beste keuze. De naam Super Scout is een ode aan de oude Scout modellen die ooit bijna onverslaanbaar waren op de racebaan”.

Indian Super Scout

Het motorblok, de benzinepomp, de koplamp en het schakelpedaal komen van een moderne Scout. Het frame is compleet met de hand gemaakt en bestaat uit drie gedeeltes. Volgens Lasse Sundberg (van Roth Engineering) was dit het moeilijkste gedeelte van de bouw, zelfs vergeleken met de aanpassingen voor de turbo.

De mooie slanke lijnen van de motor zijn niet verstoord

De Garrett T25 turbo zelf heeft een externe wastegate (wacht tot je hem hoort). De uitlaat- en afvoerpijpen naar de turbo en de wastegate zijn allemaal in RVS en zo dicht mogelijk bij het frame geplaatst om de slanke lijnen van de motor niet te verstoren.

Waarom die turbo? Anders legt uit: “We wilden de Scout extra power geven en laten zien dat old school looks prima zijn te combineren met moderne technologie”.

Indian Super Scout

De Scout is voorzien van een indrukwekkende hoeveelheid elektronica. Zo is er een volledig programmeerbare ECU (Electronic Control Unit) ingebouwd. Motorgegevens kunnen zo via Bluetooth uitgelezen worden (en bijgesteld) via je iPad.

Pobben’s Color & Custom uit Hagfors heeft de Scout voorzien van een Springfield blauwe verflaag.

Anders: “Komende tijd besteed ik aan het testen en finetunen van de motor. Het is de bedoeling dat het echt een daily runner wordt, als hij tegen die tijd nog niet verkocht is”.

Specificaties

Voorwiel: 23 x 3,75-inch 60-spaaks, Pirelli band
Voorrem: Beringer inboard systeem, verborgen K-Tech cilinder
Achterwiel: 23 x 3,75-inch 60-spaaks, Pirelli band
Achterrem: Harrison billet sprocket-brake, K-Tech cilinder
Voorvork: W&W Indian bladveren
Stuur: Roth Engineering Boardtrack style, ingebouwde LED knipperlichten
Dummy benzinetank: Inde vorm van een 1920 Indian Scout. Hides all the electronics, throttle body, front master cylinder, etc
Benzinetank: Roth Engineering (handgemaakt), interne benzine pomp onder het zadel
Zadel: H and F Mesinger boardtrack replica
Achterspatbord: Roth Engineering (handgemaakt)
Koplamp: Indian Scout LED
Achterlicht: LED onder het zadel, combinatie knipper- en remlicht
Motorblok: 1133cc Indian Scout 2016, gezandstraalt voor old-school finish
Radiatoren: Honda CRF450
Benzine: E85 1.600 cc injectie, programmeerbare ECU
Elektrisch systeem: Fob systeem met Bluetooth

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen