achtergrondafbeelding
Motorrijverbod Lekdijk

Opnieuw actie tegen motorrijverbod Lekdijk

KNMV en Motorrijders Actie Groep naar de rechter

12 feb 2019, 14:54  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Wegafsluitingen voor motorrijders zijn de KNMV en de Motorrijders Actie Groep een doorn in het oog. Beide belangenorganisaties stappen dan ook opnieuw naar de rechter. De aanleiding is het motorrijverbod op de Lekdijk bij Lopik, dat per 1 maart ingaat.

De KNMV start samen met de Motorrijders Actie Groep (MAG) een bodemprocedure tegen wegafsluitingen voor motorrijders. “De procedure is een laatste strohalm tegen het verbod op de Lekdijk bij Lopik dat binnenkort ingaat”, zo meldt de KNMV.

Last van herrie

Vorige maand gaf de rechter de gemeente Lopik gelijk. Die wil dat motoren van maart tot en met oktober niet over een deel van de Lekdijk mogen rijden. Omwonenden zeggen last te hebben van de herrie. “Wij denken dat het grootste deel van de motorrijders helemaal geen lawaai maakt”, aldus Arjan Everink (KNMV) bij Radio M Utrecht. “Het is gewoon openbare weg. Een heel mooi stuk weg zelfs. We willen daar gewoon leuk overheen kunnen rijden.”

Motorrijverbod Lekdijk

Duidelijkheid over criteria overlast

De bodemprocedure die de KNMV en de MAG starten, is niet alleen gericht op het voorkomen van een verbod bij Lopik. Het is ook belangrijk uit te zoeken op basis van welke criteria verboden zijn in te stellen. Dat kan volgens beide organisaties van belang zijn voor andere gevallen in Nederland waar gemeentes soortgelijke maatregelen overwegen.

Lees ook: Dijken open of dicht voor motorrijders

Wat betekent een bodemprocedure?

Bij de bodemprocedure wordt bepaald wat een gemeente aan overlast moet aantonen om een verbod te rechtvaardigen. Duidelijkheid hierover betekent dat gemeenten kunnen worden gecontroleerd en teruggefloten als ze een rijverbod invoeren. Het rijverbod bij Lopik is per 1 maart van kracht. De bodemprocedure is dan echter nog lang niet afgerond. De uitspraak kan wel een jaar op zich laten wachten.

 

 

Share Tweet Share Share E-Mail