achtergrondafbeelding

De nieuwe Yamaha MT-10: koning van de MT-serie

Yamaha MT-10 2022: in detail

9 nov 2021, 15:03  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Yamaha presenteert de nieuwe koning van de MT-Serie: de Yamaha MT-10. Het is de meest geavanceerde Hyper Naked ooit gebouwd door Yamaha. De nieuwste MT-10 is in feite een naked versie van de R1 supersport.

Deltabox-chassis en krachtbron

De nieuwe Yamaha MT-10 is een ware krachtpatser. In het Deltabox-chassis monteert Yamaha een krachtige EU5 CP4 998 cc motor met crossplane-technologie. Het blok heeft een afgestemd inlaatsysteem met grotere inlaatkanalen, een titanium demper en downpipes en op de tank gemonteerde akoestische versterkerroosters zodat een diep gebrul ontstaat. Dat belooft veel goeds!

Yamaha MT-10 2022: 165,9 pk vermogen en 112 Nm koppel

De hoogtoerige vier-in-lijn benzinemotor is goed voor een maximum vermogen van 165,9 pk (122 kW) bij 11.500 tpm en een maximum koppel van 112 Nm bij 9.000 tpm. Uitgebreide specificaties kun je onderaan dit artikel vinden. Denk aan afmetingen, gewicht en meer.

4,2-inch kleuren TFT-display

Op het nieuwe 4,2-inch kleuren TFT-display kun je alles met betrekking tot de technologie in het oog houden. Met de menuschakelaar rechts op het stuur kun je snel schakelen tussen verschillende schermen. De Mode/Select-schakelaar links op het stuur wijzigt de instellingen op de elektronische rijhulpmiddelen afzonderlijk. En met de YRC met 4 standen kun je alle instellingen in één keer wijzigen.

Ook cruisecontrol voor Yamaha MT-10

De nieuwe MT-10 heeft ook cruisecontrol. Zodra je boven de 50 km/u rijdt, kun je eenvoudig de cruisecontrol activeren en even ontspannen. Dit is ook een goede manier om ervoor te zorgen dat je je aan de snelheidslimieten houdt. Dankzij de Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL) kies je eenvoudig de gewenste topsnelheid. Deze stel je in via de Mode/Select-schakelaar.

Ride-by-wire-systeem

Yamaha’s APSG (Accelerator Position Sensor Grip) is het nieuwste ride-by-wire-systeem. Dit systeem biedt volgens de Japanners de meest efficiënte en natuurlijk aanvoelende bediening van de gashendel. De gasrespons kan worden aangepast met het PWR-systeem, dat je een selectie van vier vermogensafgiftemodi biedt, van een zachte respons voor een nat wegdek tot agressief rijden op het circuit.

Quick Shift System

Yamaha rust de MT-10 standaard uit met een Quick Shift System (QSS). Met dit elektronische systeem kun je volgas zonder koppeling opschakelen. Ook kun je soepeler en gecontroleerder zonder koppeling terugschakelen en, in combinatie met de A&S-koppeling, het chassis volledig stabiel houden bij het afremmen.

6-assige IMU

Verborgen in een kleine zwarte doos zit een 6-assige IMU (Inertial Measurement Unit) die als een gyroscoop de versnelling vooruit en achteruit, omhoog en omlaag en naar links en rechts meet. De ECU gebruikt deze gegevens vervolgens om het pakket aan rijhulpmiddelen van de Yamaha MT-10 te activeren, waaronder tractiecontrole, Slide Control (SCS) wheelie-controle (LIF), motorremkracht (EBM) en remcontrole (BC).

Bridgestone Battlax Hypersport S22-banden

Rollen doet de nieuwe MT-10 op Bridgestone Battlax Hypersport S22-banden, met een 120/70-ZR17 voorband en een 190/55-ZR17 achterband. Om het controleren en instellen van de bandenspanning gemakkelijker en handiger te maken, zijn de lichtgewicht 5-spaaks aluminium 17-inch wielen voorzien van 90° ventielen. Dit gemakkelijk toegankelijke ontwerp is beter geschikt voor verschillende soorten luchtpompen.

Remmen Yamaha MT-10 2022

Met een van de R1 afgeleid systeem met dubbele zwevende schijven van 320 mm en radiaal gemonteerde remklauwen met 4 zuigers, is de MT-10 uitgerust met het meest geavanceerde rempakket van iedere productie-Yamaha. Het nieuwe model profiteert van een Brembo radiale hoofdremcilinder vóór.

Styling MT-10

De nieuwe Yamaha MT-10 oogt agressief, geheel in lijn met zijn voorgangers. De compacte nieuwe twin-eye LED-koplampconstructie en de grote inlaatkanalen stralen een krachtige en dominante aanwezigheid uit. En check ook zeker de minimale overhang aan de voorkant. Yamaha levert de MT-10 2022 overigens in drie kleuren, te weten Cyan Storm, Icon Blue en Tech Black.

Technische specificaties Yamaha MT-10 2022

Motortype: EURO5, 4-takt, Vloeistofgekoeld, 4-cilinder, DOHC
Cilinderinhoud: 998 ccm
Boring x slag: 79,0 × 50,9 mm
Compressieverhouding: 12.0:1
Max. vermogen: 122,0 kW (165,9 pk) bij 11.500 tpm
Max. koppel: 112,0 Nm (11,4 kg-m) bij 9.000 tpm
Smeersysteem: Wet sump
Type koppeling: Nat, meervoudige platen
Ontstekingssysteem: TCI
Startsysteem: Elektrisch
Transmissie: Constant mesh, 6 versnellingen
Eindoverbrenging: Ketting
Brandstofverbruik: 6,83 l/100 km
CO2 emissie: CO2: 159 g/km
Type chassis: Diamantvormig
Balhoofdhoek: 24º
Naloop: 102 mm
Wielophanging, voor: Telescoopvork
Wielophanging, achter: (Link-type veersysteem), Achterbrug
Veerweg, voor: 120 mm
Veerweg, achter: 120 mm
Remmen, voor: Hydraulisch bediend remsysteem, twee schijfremmen vóór Ø 320mm
Remmen, achter: Hydraulisch bediend remsysteem, één schijfrem achter Ø 220mm
Bandenmaat, voor: 120/70ZR17M/C (58W) tubeless
Bandenmaat, achter: 190/55ZR17M/C (75W) tubeless
Lengte: 2.100 mm
Breedte: 800 mm
Hoogte: 1.165 mm
Zithoogte: 835 mm
Wielbasis: 1.405 mm
Grondspeling: 135 mm
Rijklaargewicht: 212 kg
Inhoud brandstoftank: 17 liter
Motorolie hoeveelheid: 4,9 liter

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen