achtergrondafbeelding
Yamaha XSR900 SE

Motortest – Yamaha XSR900 SE

Retromotor met wilde haren en een rauw randje

29 jul 2018, 10:19  •  Motortests  •  Door Wim Otten

Uiterlijk zegt niet alles. Neem de Yamaha XSR900 SE: een goedzak om te zien maar ook een dartele spring in het veld.

Retrodesign verkoopt

Elke motorfabrikant spendeert geld en energie in retrodesign. Dat verkoopt. Bij vrijwel alle merken kun je dus terecht voor een caféracer of een scrambler: kortom motorfietsen waarbij design knipoogt naar klassieke machines, maar met de modernste techniek. De Yamaha XSR900 SE (Sport Edition) is er zo eentje.

Yamaha XSR900 SE

Yamaha XSR900 SE met vleugje ‘vintage’

Yamaha noemt het een Sport Heritage model. Een tijdloze motorfiets met hoge prestaties en prima rij-eigenschappen. ‘Voor motorrijders, die een no-nonsense motorfiets willen en niet alleen een machine die gebouwd is voor de ‘looks’. Een lichtgewicht, hoog presterende special voorzien van bijzondere accessoires, waaronder een aluminium seatcover en een flyscreen, die deze XSR900 Sport Edition een extra vintage uitstraling geven’, aldus Yamaha.

Tankstop en afrit lonken

Je zit behoorlijk rechtop door het wat hoge stuur. Zo’n zitpositie als op motorfietsen zonder kuip uit de jaren ’70 en ’80. Destijds floreerde de handel in clipons en halve kuipjes voor een wat sportievere zithouding en wat windbescherming.

Mijd de snelweg!

Het kleine flyscreen op de Yamaha XSR900 SE, vlak boven de ronde koplamp, oogt leuk, maar windsnelheid houdt gelijke tred met rijsnelheid: kortom je zit vol in de wind op de snelweg. Dat is prima bij hoge temperaturen, maar tankstations (want even stoppen) en afritten (want stuurweggetjes opzoeken) oefenen toch een steeds grote aantrekkingskracht uit.

Met de XSR900 SE moet je snelwegen zoveel mogelijk mijden. Daar rijden is geen recht doen aan zijn echte aard. Die van een vlot sturende motor met een laag gewicht een veel power. En dat merk je eigenlijk al bij de eerste draai aan de gashendel. Het driecilinder motorblok van 850 cc reageert direct. De digitale toerentalweergave op de enkele ronde teller schiet omhoog.

Behoorlijk sportieve naked bike

De scherpe gasreactie kun je temmen door de rijmodus rain te kiezen. Dan room je het maximum vermogen van 115 pk met ongeveer dertig procent af. Op droog asfalt geniet je van dat pittige blok. Het karakter sluit aan bij de stuureigenschappen en het remmen. Je legt de Yamaha XSR900 SE soepel van oor tot oor in bochten. De Brembo voorremmen reageren kordaat en vering en demping zijn stevig. Het is kortom een behoorlijke sportieve naked bike, waarop je overigens geen last hebt van pijnlijke polsen door de rechte zitpositie.

Hoogwaardige componenten

We noemden al de Brembo-remmen. De Yamaha XSR900 SE heeft meer hoogwaardig spul. Voorvork en achterdemper zijn op de testmotor van Öhlins en het Akrapovič uitlaatsysteem klinkt stoer, zonder overigens storend hard te zijn. Dat spul van Öhlins is trouwens optie.

Conclusie

Waarom je deze Yamaha XSR900 SE zou willen. Omdat je houdt van sturen over slingerende wegen. Of omdat je een super wendbare motor voor de stad wil die enorm hoge prestaties levert en moderne technologie zoals keuze uit diverse rijmodi, uiteraard ABS en tractiecontrole. Voor een prijs die nog enigszins te behappen valt. Want je hebt deze Sport Edition vanaf 13.499 euro. Die ook door zijn compacte afmetingen makkelijk is te stallen.

Yamaha XSR900 SE

De XSR900 SE is overigens minder geschikt voor lange toertochten met flink wat snelwegkilometers. Daarvoor heeft Yamaha andere modellen. Tip: er is ook een Yamaha XSR700 SE. Zelfde looks, maar met minder vermogen, een tweecilinderblok en een lagere prijs vanaf 10.299 euro. Op deze 700 mag je ook met een A2-rijbewijs.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen