achtergrondafbeelding
Motortest - Yamaha XSR700 XTribute (2019)

Motortest – Yamaha XSR700 XTribute (2019)

Aan welke iconische motor uit de jaren tachtig doet deze je denken?

21 jul 2019, 9:03  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen.

Genieten van puur motorrijden. Dat kun je met deze Yamaha XSR700 XTribute. En nog een lust voor het oog ook, helemaal voor wie de vermaarde Yamaha XT500 uit de jaren tachtig nog kent. Kijk maar eens goed naar de kleuren!

Stoer en rebels

Heritage is een hype! Bijna ieder motormerk heeft wel een model dat knipoogt naar het verleden. Naar motorfietsen zonder enige windbescherming en met minimale franje en comfort. Stuk voor stuk gericht op de puurheid van het motorrijden, op authentiek motorgeluid en getooid in een eigenwijs ietwat stoer en rebels uiterlijk. Het zijn reïncarnaties van de Café Racers en Scramblers van weleer. Het eerste genre was een van overbodige opsmuk ontdane motorfiets met een laag stuur, waarmee je naar het café scheurde om daar, heel Brits, braaf een kopje thee te drinken. Ja echt, zo ging dat in de sixties. Het tweede genre was een tot crosser omgebouwde machine, waarmee je over de weg naar het onverharde circuit reed. Kenmerken: hoger geplaatste uitlaat, banden met noppen, kort zadel en breed stuur. Precies zoals de geteste Yamaha XSR700 XTribute.

Motortest - Yamaha XSR700 XTribute (2019)

Ode aan Yamaha XT500

De XTribute is een afgeleide van Yamaha’s MT-07, een goed verkopende naked bike met een staande twin van 689 cc van 75 pk. Blok en frame zijn bij beide modellen hetzelfde. De aankleding verschilt en dat geldt ook voor de prijs. De XTribute is twee mille duurder en komt op dit moment op 9.999 euro. De meerprijs zit hem helemaal in de aankleding. Een kenmerkend component is de tank van geborsteld aluminium, die is afgewerkt met blanke lak, en het kleurschema waarmee de Yamaha XT500 crosser in de jaren tachtig was getooid. De vlakke, korte buddyseat is uniek voor de XTribute, ook het spatbord voor, de ronde koplamp en het brede ‘cross’stuur.

Ongekend soepel blok

Maar er is meer leuks voor deze special. Zoals een hoog geplaatste uitlaat van Akrapovic. Daarmee maak je de Scrambler-look compleet. Kost wel dik 1.400 euro, maar hij hoort eigenlijk bij deze motor en hij produceert ook nog eens een lekker klinkende roffel. Een geluid dat zelfs sterk lijkt op dat van de stampende XT500 van destijds. Zeker als je het gas opendraait bij lager toerentallen. Dat tweecilinder motorblok is ongekend soepel. Dat reageert alert op het gas en lijkt sterker dan de cijfers doen vermoeden. De pittige acceleratie is echter mee te danken aan een vrij laag gewicht van de Yamaha XSR700. Rijklaar zit hij op 188 kg. Dat resulteert ook in makkelijk sturen. Met speels gemak slalom je door het verkeer. Sterker nog, je moet oppassen dat de XTribute je niet verleidt tot een rebels rijgedrag.

Motortest - Yamaha XSR700 XTribute (2019)

Epke Zonderland?

Het werkterrein is stad en buitenweg en liefst met veel bochten. Voor de snelweg levert hij genoeg prestaties. Maar het volledig ontbreken van windbescherming en de rechte zithouding maken langere ritten op hogere snelheid niet leuk. Je hangt door de winddruk voor je gevoel op den duur als Epke Zonderland aan een rekstok. Bij harde windvlagen neemt ook de stabiliteit af, simpel door het rukken aan je schouders en armen. De bewegingen worden doorgegeven aan het brede stuur. Een stuurdemper zou hier kunnen helpen.

Een digitaal klokje als instrumentarium

De simpele ronde, volledig digitale teller biedt best wel wat informatie, maar door de kleine omvang en weergave is niet alles even makkelijk afleesbaar. De cijfers van het toerental zijn zo klein dat je die alleen ziet als je ogen nog heel scherp zijn. De zesbak schakelt prima, al is de slag van het schakelpedaal wat aan de lange kant. Het kostte ons ook enige moeite om de neus van de laars eronder te wurmen voor opschakelen. En als je het pedaal daarna niet goed laat terugkeren naar zijn uitgangspositie, krijg je hem niet in de volgende versnelling.

Fijn setje remmen in het voorwiel

Over de remmen niets dan lof. De dubbele remschijven voor zijn subliem en goed te doseren. Meer heb je eigenlijk ook niet nodig. Veel meer is er ook niet, want de achterrem biedt niet veel vertraging. In totaliteit is de remkracht echter meer dan voldoende.

Conclusie

Zoek je een fijn rijdende en alleszins betaalbare motor met klassieke looks dan kun je de Yamaha XSR700 XTribute zeker op je lijstje zetten. Hij presteert meer dan hij op basis van zijn cilinderinhoud doet vermoeden. Hij is wendbaar en stuurt als een malle. Verstellen van de vering en demping is niet mogelijk. Die voelen overigens comfortabel aan. Voor dit model heeft Yamaha een waslijst een extra’s waaronder de eerder genoemde uitlaat. Die zouden wij in elk geval aanvinken.

Motortest - Yamaha XSR700 XTribute (2019)

Je kunt ook de veren in de voorvork laten vervangen door exemplaren van Öhlins en de lijst opties vermeldt een veerelement achter van hetzelfde merk. Of wat denk je van het ronde Vintech led-achterlicht zoals op de testfiets. Of leren Sport Heritage tassen voor op de tank en achter. Je kunt deze motor in hoge mate personaliseren. Kijk daarvoor maar eens op de site van Yamaha. Gewoon erg leuk wat er allemaal is te krijgen. Kies je voor alle 43 opties, dan zal de prijs van deze XSR700 echter verdubbeld zijn! Het ronduit gunstige brandstofverbruik van gemiddeld zo’n 1 op 23 biedt een beetje tegengas.

Share Tweet Share Share E-Mail