achtergrondafbeelding

Motortest – Yamaha Ténéré 700 (2019)

Opeens weet je het! Je wil een cross-cruiser

22 nov 2019, 12:05  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen.

De Yamaha Ténéré 700 is een buitenbeentje. Een offroader waarmee je ook lange reizen op het asfalt kunt maken. Zoiets als een cross-cruiser?

Yamaha Ténéré als uitkijkpost

Wil je echt hoog zitten? Dan is de Yamaha Ténéré 700 jouw maatje. 875 millimeter zit het zadel boven de grond! Met mijn lengte van 1,80 meter kom ik nog net met de tenen bij de grond, omdat het zadel gelukkig lekker smal is. Maar toch voelt het als een koorddanser op het slappe koord. Het is te danken aan het lage gewicht (204 kg) van de motor dat de hoogte niet intimideert. En hij stuurt zeer gemakkelijk. Je voelt je safe en in control!

Crossen of comfortabel cruisen? Het kan allebei

De Ténéré is verrassend stabiel voor een motor die door zijn bouw sterk op zand en modder gericht is. Perfecte controle heb je in korte draaien, maar bij een gangetje van 130 km/uur op de snelweg blijft hij ook keurig strak op zijn lijn. Dan is het gewoon heerlijk cruisen, rechtop zittend en met subliem comfort dankzij veerwegen van 20 centimeter voor en 21 centimeter achter. Een verkeersdrempel merk je nauwelijks.

Smeuïge tweecilinder

Het tweecilinder Crossplane blok kennen we van de Yamaha MT-07. Met 73,5 pk vermogen en 68 Nm koppel levert de tweepitter power genoeg. Het blok reageert gretig op het gas, ook bij lagere toerentallen, en trekt smeuïg door. De tweecilinder past dus prima bij het karakter van de veelzijdigde Ténéré.

Slanke bouw, smal zadel

De Ténéré is slank gebouwd, zoals dat hoort bij een crosser. Het zadel is daardoor smal en zit dus niet hinderlijk in de weg als je in het zand rijdend op de voetsteunen gaat staan. Door de ronde vorm drukken ook geen randen hinderlijk aan de binnenkant tegen je dijen als je stilstaat met de voeten aan de grond.

Oogt als Dakarmotor

De cockpit is opvallend anders. Het is hoog geplaatst met een LCD-scherm in portretvorm. Het smalle windschermpje staat bijna verticaal en daaronder zit een koplamp met vier led’s. Het is een opzet die je vast kent van die woestijnracers, zoals in de Dakar Rally. De hoge opzet oogt stoer en zorgt ervoor dat je goed uit de wind zit. Alleen rond de helm is er wat werveling van rijwind bij hogere snelheden.

Rally Pack

De Akrapovic-uitlaat is een optie. Oogt en klinkt leuk. De wat krachtiger tweecilinderroffel past bij het karakter van deze motor. De meerprijs is 830 euro. Bij de geteste Yamaha Ténéré 700 is die demper onderdeel van een Rally Pack. Dat bestaat verder uit een smaller en hoger zadel, kettingbeschermer van aluminium, tankpads, kentekenplaathouder, radiateurbescherming  en led-richtingaanwijzers. De meerprijs inclusief Akra-uitlaat is dan bijna 1.700 euro.

Conclusie

De Ténéré 700 is veelzijdig maar geen allemansvriend. De hoge zit, het crossachtige uiterlijk en de koplamp met vier led’s moeten je liggen. Maar dan het rijden. Afgaand op het uiterlijk verwacht je een nerveus sturende crosser waarmee je niks te zoeken hebt op de snelweg. Hoe verrassend is dan zijn stabiele weggedrag bij hogere snelheden. Hoe verrassend is ook de best wel goede windbescherming, afgezien van wat wervelingen rond de helm. Hoe verrassend is ook dan de kracht van de tweecilinder. Kortom crossen kun je, maar je kunt ook heel goed die lange trip met bagage naar de Alpen maken. En Yamaha levert voor de Ténéré een prima kofferset. Je hebt hem vanaf 11.599 euro en dat is eigenlijk een gunstige prijs als je ziet wat je ervoor krijgt.

“Toch knap hoe Yamaha de beproefde CP2 parallel-twin krachtbron totaal andere eigenschappen weet mee te geven op verschillende motoren. Op de Yamaha MT-07 is het een agressief blokje, op de Tracer 700 een aangenaam toerblok. Op deze nieuwe Yamaha Ténéré 700 is de CP2 een koppelmonster met een geheel eigen sound. De motorfiets is hoog, je zit ook hoog, maar door het beperkte gewicht blijft ie wel lekker wendbaar. Kleinere mensen laten hem maar beter staan, voor grotere mensen kan dit weleens een hele goede en betaalbare keuze zijn. Hoge funfactor, soms is meer niet altijd beter.”

Yamaha Ténéré 700 (2019), een cross-cruiser – MotorRAI TV

 

Share Tweet Share Share E-Mail