achtergrondafbeelding
Yamaha Niken GT 2019 - Test MotorRAI.nl

Motortest – Yamaha NIKEN GT (2019)

Een olijf moet je leren eten

6 apr 2019, 8:30  •  Motortests, Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-07.

Zelden kreeg een nieuwe motorfiets zoveel aandacht als de nieuwe Yamaha Niken. Van die Niken is nu ook een GT-variant verschenen met fijne extra’s die de Sport Tourer-kwaliteiten van de Yamaha Niken nog verder moeten versterken. Is dat gelukt? Na een weekje proefrijden hebben we het antwoord.

Nij-ken

Hoe je die naam uitspreekt? In de fabriek in Japan waar deze Niken van de band rolt spreken ze over een ‘nij-ken’, dus niet over een ‘nie-ken’. Bijzonder ding wel toch, die Yamaha Niken GT. Niet alleen om op te rijden, maar ook om te zien. Vooral de brede voorpartij maakt indruk en trekt de nodige aandacht. Tijdens het rijden op de snelweg worden we vrijwel door alle motorrijders nagekeken. Dat betekent in ieder geval dat het concept van de Niken ‘leeft’ in de motorscene.

Yamaha NIKEN GT 2019 – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV

Handvatverwarmers

De Yamaha Niken GT is er vanaf 18.699 euro. Dat komt neer op een meerprijs van 1.000 euro ten opzichte van de standaard Niken. De Niken GT beschikt onder meer over een comfortzadel, handvatverwarmers, een hoger windscherm (nog niet verstelbaar helaas), een bagagedrager met passagiershandgreep en een middenbok met extra 12 volt output. Kortom: best prettige extra’s. Ook niet te missen bij de Niken GT zijn de ruime zijkoffers. Die zijn best bijzonder, want het zijn geen hardcase koffers, maar softcase koffers met een ritssluiting.

Yamaha Niken GT 2019 - Test MotorRAI.nl

Leaning Multi-Wheel

De Niken GT is net als de reguliere Niken voorzien van een zogeheten Leaning Multi-Wheel (LMW) constructie. In tegenstelling tot een Piaggio MP3 – die je met een autorijbewijs mag rijden – valt deze Niken gewoon om als je hem niet op de standaard zet. Een MP3 is een zelfbalancerend voertuig. Deze Niken moet je zien als een volwaardige motorfiets. Het ontwerp heeft iets weg van een sneeuwscooter. Vooral het front – waaronder vernuftige techniek schuilgaat – oogt imposant.

Ackermann-ontwerp

De constructie vóór bestaat uit een zogeheten Ackermann-ontwerp met parallel vierhoekige wieldraagarmen en upside-down voorvorken. De hellingshoek bedraagt maximaal 45 graden. Twee 15-inch voorwielen met 120/70 R15-banden maken de voorwielconstructie compleet. Een voordeel van die twee voorbanden is dat je tot zeventig procent meer grip hebt, maar je krijgt ook een hogere rekening als beide banden aan vervanging toe zijn.

Smeuïge krachtbron

Het achterwerk en de krachtbron kennen we al van de Yamaha MT-09 en de Tracer 900. Ook hier bespeuren we dus een vloeistofgekoelde, 847 cc grote 4-takt driecilinder met dubbel bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder. Een heerlijk smeuïge krachtbron. Yamaha peutert 115 pk (84,6 kW) uit het blok en 87,5 Nm. Al vanaf laag in de toeren heb je lekker veel koppel, maar pas vanaf 8.500 toeren per minuut breekt de hel echt los. Ook het topvermogen van 115 pk is laat beschikbaar, vanaf 10.000 toeren per minuut. Yamaha smeert het vermogen wel heel mooi uit over het complete toerental, waardoor deze Niken moeiteloos accelereert. De optionele Akrapovic-uitlaat verhoogt de pret nog meer.

Olijf

Tijdens het rijden valt op dat je uitstekend zicht rondom hebt. De zijspiegels zijn namelijk gepositioneerd op de hoeken van de fiets en dat geeft prachtig overzicht. Het rijden zelf is een bijzondere gewaarwording. Je moet rijden op de Niken of Niken GT om een oordeel te kunnen vellen over zijn rijkwaliteiten. Vergelijk het daarom met een olijf. De eerste olijf die je eet is waarschijnlijk ontzettend smerig, maar naarmate je er meer van proeft, krijg je de smaak te pakken en komt er steeds meer waardering. Je groeit mee met deze machine.

Yamaha Niken GT 2019 - Test MotorRAI.nl

Zware jongen

In het begin is het allemaal wat onwennig, want met een gewicht van 267 kilogram is het best een zware jongen. Dat maakt de langzamere manoeuvres wat lastiger. Ook iets simpels als de Niken in de garage parkeren vraagt om wat extra aandacht. Als de boel eenmaal rolt, dan rijdt de Niken echt heel erg prettig. Wel valt op dat de bredere neus wat gevoeliger is voor rijwind. Als het vertrouwen er is, dan begint de pret pas. Bochten aanvallen is met deze Niken namelijk ontzettend leuk. De fiets geeft ook veel vertrouwen om daadwerkelijk een bocht in te duiken. Daarbij heb je bovendien echt het motorgevoel.

Yamaha Niken GT 2019 - Test MotorRAI.nl

Quick Shifter Systeem

Uiteraard is de Niken voorzien van diverse hulpsystemen die in actie komen als je het te bont maakt, denk aan Traction Control Systeem met twee interventieniveaus en een Assist & Slipper Clutch. Ook heeft de Niken een Quick Shifter Systeem. Met dit systeem kan vanaf 4.000 toeren per minuut opgeschakeld worden. Terugschakelen dient met de koppeling te gebeuren. Opschakelen gaat ontzettend soepel en snel. Eenmaal op tempo? Dan activeer je met een druk op de knop de cruise control. Dan is het heerlijk cruisen op de Niken GT. Helemaal omdat Yamaha een bijzonder zacht en breed zadel monteert. Genieten voor je achterwerk. De rijervaring zou nog beter zijn met een in hoogte verstelbare voorruit. Nu zit je nog redelijk in de wind. Het gemiddelde testverbruik kwam uit op 6,2 l/100 km. Met de 18 liter in de tank moet je dus ongeveer 300 kilometer kunnen afleggen.

Yamaha Niken GT 2019 - Test MotorRAI.nl

Testnotitie Wim Otten

Testnotitie Wim Otten: “Bijzonder om te ervaren dat je er zo makkelijk mee wegrijdt. Je voelt dat er wat extra gewicht zit voorin, en dat merk je vooral bij kort draaien, maar met een beetje meer snelheid stuurt hij voortreffelijk. Vooral de rust in de voorpartij over hobbels en verschillende soorten plaveisel valt op. De driecilinder blijft een juweeltje. De achterkant voelt wat onrustiger maar dat komt, denk ik, doordat de voorzijde zo stabiel is. En ach, de achterkant kun je beter controleren dan een voorpartij die wat instabiliteit vertoont. Indrukwekkend is de vertraging met alleen de voorremmen. Logisch, want twee banden hebben meer grip dan een. Nog wensen? Het ruitje zou wat hoger mogen zijn, of verstelbaar. Maar al met al echt indrukwekkend, ook de blik op de voorzijde natuurlijk. Je maakt echt indruk, in de file gaan auto’s merkbaarder sneller aan de kant!”

Yamaha Niken GT 2019 - Test MotorRAI.nl

Conclusie

De Yamaha Niken is zonder meer een bijzondere motorfiets. Alleen al voor het lef om de Niken uit te brengen, verdient het Japanse Yamaha een dikke pluim. Het merk trekt zijn eigen plan in zijn streven naar verbetering en vooruitgang. En dat moet je gewoon waarderen. Het concept van de Niken biedt extra grip en vertrouwen in bochten, met de kanttekening dat je bandenkosten hoger uitvallen en dat langzamere manoeuvres om extra aandacht vragen. Dat alles neemt niet weg dat de Niken een heerlijke Sport Tourer is, helemaal als Niken GT. Een prachtig stukje techniek waarover je pas kunt oordelen als je er zelf van hebt geproefd.

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.