achtergrondafbeelding

Motortest – Yamaha MT-125 (2020)

Wat kan er wel en niet met 15 pk?

28 mei 2020, 9:01  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen.

Je bent 18 jaar en met het A1-motorrijbewijs op zak aan het kijken voor een geschikte motor. De Yamaha MT-125 misschien? Het is in elk geval een van de snelste in dit speelveld.

En gaan…

Dus gaan met die 125 cc! Sleutel in het contact en starten maar. De eencilinder krachtbron zet zich in gang. Uit de uitlaat klinkt een bescheiden wat hees klinkend roffeltje. Wegrijdend valt direct op hoe kort de eerste versnelling is. Al bij 20 km/uur draait het blokje hoog in de toeren en wil je alleen maar schakelen. Dat blijft zo. Je jaagt door de versnellingen tot aan de zesde voordat de 80 km/uur is gepasseerd.

Variabele kleptiming, jawel

De provinciale weg opdraaiend gaat het gas open. Helemaal! Het is de enige manier om met optrekkende auto’s mee te komen. Om ze af te schudden (als je dat zou willen) moet je ver doortrekken naar 8.000 toeren. Daar zit de maximale trekkracht (11,5 Nm), dan doet de variabele kleptiming zijn werk.

Levendiger

Een knipperend lampje boven het lcd-display geeft aan dat Variable Valve Actuation actief is. De uitlaat klinkt wat venijniger en het blok voelt net wat levendiger aan. Verwacht geen wereldsprong, maar het is toch leuk. De Yamaha MT-125 levert zijn topvermogen van 15 pk bij 9.000 toeren en vlak daarna schiet hij in de toerenbegrenzer. In motorjargon heet dat een ‘smalle powerband’, zoals vroeger bij de tweetakt racertjes van 125 cc.

De snelweg kan dat?

De snelweg komt in het zicht. Daar ligt de uitdaging. Met een opgegeven top van 118 km/uur moet het kunnen, maar is dat zo? Wel, het wordt vooral continu duelleren met de wind. Met tegenwind zakt de snelheid terug. Om de top te halen is de kin op de tank het advies en geduld een schone zaak. Hou er gewoon rekening mee dat 105 het maximum is. Dan zit je ook safe met je pas verworven rijbewijs.

Caravan als springplank

De volgende uitdaging dient zich aan. Een brug! Die in de A1 over het Amsterdam-Rijn Kanaal en die loopt omhoog. Slip streamend achter een auto met caravan moet de horde te nemen zijn. Elk beetje minder luchtweerstand helpt. De MT-125 loopt in op de caravan, dus inhalen maar! Jammer, het lukt toch niet. Uit de luwte van de caravan remmen tegenwind en hellend vlak de motor af. De handdoek gaat in de ring: inhaaloperatie afgebroken.

Je moet het ermee doen

Het is zo het is. 11 kW (15 pk) vermogen, meer is niet toegestaan met A1-rijbewijs. Dus je moet het ermee doen, of wachten tot je een A2-rijbewijs mag halen op je 20ste of een A-rijbewijs als je 24 bent geworden. Velen doen dat ook. Yamaha biedt voor A2 bijvoorbeeld een MT-07 met 35 kW vermogen, dat je kunt laten opschroeven naar 55 kW zodra je een A-rijbewijs hebt.

Waarom niet met B-rijbewijs?

Toch is het best opvallend dat er zoveel 125 cc motoren zijn van 11 kW (15 pk). Alle Japanse merken, het Italiaanse Aprilia en KTM zijn op dit front actief. Waarom eigenlijk? Is daar wel markt voor. Ja, want in vrijwel alle West-Europese landen is het toegestaan om met een autorijbewijs op een lichte 125 cc motor te rijden. In ons land mag het (nog) niet. Is het echter een idee om het toe te staan, nu mensen voor woon-werkverkeer zoeken naar alternatieven voor het openbaar vervoer? Omdat ze liever niet in bus, metro of trein stappen met mondkapje?

Prima voor korte ritten

De Yamaha MT-125 is zelfs een uitstekende motor voor woon-werkritten over kortere afstanden. Erg makkelijk te sturen, heel wendbaar en door zijn gewicht van 140 kg goed te hanteren. Wie vroeger brommer heeft gereden, rijdt makkelijk weg met de MT-125.

Hoogwaardige componenten

Deze lichte Yamaha is qua constructie heel volwassen. Hij heeft een hoogwaardige upside-down voorvork, een zeer stijf frame en schijfremmen met ABS. Zelfs een zogenaamde assist & slipper koppeling is standaard, zoals bij krachtiger machines. Erg fijn, want de koppeling zorgt voor soepeler terugschakelen bij hoge toerentallen en voorkomt blokkeren van het achterwiel.

Oogt ook pittig

Ook de pittige vormgeving valt op. Kijk maar eens naar de led-koplamp met contourverlichting (de twee schuine verlichte wenkbrauwen). De tank is van flink formaat, waardoor de knieën goed uit de wind komen als je de benen aanklemt. De zitpositie is zoals bij alle MT-varianten: licht voorover gebogen. Dat betekent goede controle, geen te zware belasting van de polsen en een prima houding om rijwind op te vangen.

Conclusie

De Yamaha MT-125 is meer dan een motor voor A1-rijbewijsbezitters. Zeker, het vermogen is te gering om ontspannen op de snelweg te rijden. Dan moeten echt alle registers open en dat rijdt gewoon niet fijn. In de stad en op buitenwegen gaat het prima. De eencilinder knort dan lekker.

Dan kom je ook heel ver met een volle tank van 10 liter. Want een verbruik van 1 op 40 is dan zelfs mogelijk. Pas na 350 km wordt het tijd om weer eens tankstation te bezoeken. Bij vol gas op de snelweg blijft hij spaarzaam. Dan gaat er nog niet meer dan een liter brandstof over 32,3 kilometer door de leidingen.

Die wendbaarheid, lichtheid, speelsheid en het gunstige verbruik maken de Yamaha MT-125 een fijne machine voor woon-werk en kortere ritten in de stad. Geen gedoe om een parkeerplek te vinden en vlot door druk verkeer. En betaalbaar ook, want je hebt hem vanaf 5.999 euro.

Wat is dat toch geinig! Helemaal geinig is het rijden als dat ook mag met een B-rijbewijs. Dat autorijders niet eerst een motorrijbewijs moeten halen. Toch een overweging waard, zeker nu er ook elektrische 11 kW motoren in aantocht zijn. Die passen heel mooi in het streven naar vermindering van uitstoot, juist in steden.

Share Tweet Share Share E-Mail