achtergrondafbeelding

Motortest – Yamaha MT-09, echt zo anders dan de oude? (2021)

Met dit design maakt hij de tongen los

19 mei 2021, 16:54  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. Rijdt op een sporttoer motorfiets: BMW R 1250 RS.

De nieuwe Yamaha MT-09 is spraakmakend anders. Al is het maar door de kleinste koplamp ooit en door het ontbreken van een uitlaat. Dat wil zeggen: je ziet die niet.

Geen uitlaat?

Ontbreken van een uitlaat, hoe dan? De Yamaha MT-09 heeft toch gewoon een benzine verstokend blok? Dat heeft hij, maar een duidelijk zichtbare uitlaatpijp of -demper is er niet. De hele gasafvoer en -reiniging is verwerkt in een grote unit onder het motorblok. Als je op de knieën gaat, dan kun je de opening zien waar de uitlaatgassen richting wegdek worden geblazen.

Yamaha MT-09 2021 vs MT-09 2019 – GROTE VERSCHILLEN? | REVIEW – MotorRAI TV

Koplamp? Bolvormig vergrootglas

Bij de vorige MT-09 zag je aan de rechterkant nog een korte einddemper, nu niets meer. Een zichtbare uitlaat kan wel, maar dan betaal je ruim 1.600 euro extra. Al even ongebruikelijk is de minuscule koplamp. Het is niet meer dan een bolvormig vergrootglas, zo lijkt het. De dubbele, platte lampunits van de vorige MT-09 zijn verdwenen. De lichtopbrengst is niettemin opvallend goed voor zo’n klein led-pitje.

Yamaha MT-09 bepaald geen grijze muis

Toch bepaalt een koplamp of lampunit sterk het gezicht van een motor. Bij de MT-09 krijgt de omgeving rond de lamp nu die nobele taak voor zijn kiezen: een zwarte kunststoffen unit als behuizing voor de lamp die wordt geflankeerd door lichtstrips als dagrijverlichting. Maar is dat mooi? We leggen het oor te luister bij vrienden, kennissen en passanten. Wat vinden ze er van. De reacties zijn divers: sommigen vinden het maar niks, maar evenzoveel vinden het wel apart en kunnen zich wel in die eigenwijze styling vinden. Een ding weet je dus zeker: je nieuwe Yamaha MT-09 gaat direct over de tong bij je motorvrienden. Het is bepaald geen grijze muis.

Hees en rauw klinkend geluid

Rijden is natuurlijk net zo belangrijk als je een motor kiest. De MT-09 heeft een uitstekende reputatie als prima en vooral wendbare stuurfiets. Hoe is dat nu? De sleutel gaat in het contact, we drukken de startknop in en het volledig nieuwe driecilinder blok van 899 cc komt tot leven met een hees en wat rauw klinkend geluid. Dat is volgens Yamaha vooral afkomstig van de inlaat niet zozeer van de uitlaat en dat geluid is niet geheel en al onprettig. Vooral omdat je het vooral zelf hoort als je rijdt. Je belast de omgeving er niet mee.

“Een ding weet je dus zeker: je nieuwe Yamaha MT-09 gaat direct over de tong bij je motorvrienden.”

Meer trekkracht bij lagere toeren

Het flink herziene blok, dat nu voldoet aan Euro 5, reageert kwiek op het gas. Yamaha claimt meer trekkracht bij lage toeren. Dat voelt ook zo. Je kunt de reactie op het gas inkleuren met vier rijmodi. Stand 1 is als door een wesp gestoken, stand vier is een reactie als stroop. Het blok levert bij alle vier de posities zijn maximale vermogen. Je filtert alleen de gasreactie. Verder kun je de traction control in drie standen instellen. Dat gebeurt met schakelaars op de linker bedieningsunit. Standaard zijn ook systemen als Lift Control en Slide Control. Met zo’n pittig blok zijn die zonder meer wenselijk.

Sterker en lichter frame

De driecilinder levert 89,5 kW (119 pk) en perst zijn maximale koppel van 93 Nm er uit bij 7.000 toeren. Ook bij lagere toerentallen heb je al plenty power. Tel daarbij een stijf geheel nieuw aluminium frame en een korte wielbasis en je begrijpt dat je met de Yamaha MT-09 lekker kunt sturen, ook in korte bochten. Het frame is opvallend slank bij het zadel, wat prettig is voor rijders met kortere benen. Ondanks de wat hogere zitpositie van 825 mm kunnen die dan goed met de voeten bij de grond.

Acceleratiedrift en motorsound

Op de snelweg is hij door deze op stuurwerk gericht configuratie wat nerveus in de rechte lijn. De MT-09 reageert vrij direct op elk stuurinput. Devies: ga weg van de snelweg en pak binnenwegen om te genieten van de acceleratiedrift, van de fijne motorsound en van het soepele sturen. Waaraan het opvallend lage gewicht van 189 kg rijklaar! zeker bijdraagt.

Flink lichtere wielen

Dat wendbare schrijft Yamaha ook toe aan nieuwe wielen. Die zijn 700 gram lichter dan bij de vorige MT-09. Kijk, dat scheelt onafgeveerd gewicht. Een lichter wiel laat zich bovendien makkelijker van koers veranderen. De voorvork (Kayaba 41 mm) is instelbaar en dat geldt ook voor de veerunit achter.

En met quick shifter

Het remhendel is verstelbaar, die van de koppeling niet. De voorrem is heerlijk te doseren en ook de achterrem doet meer dan je doorgaans bij andere naked bikes ervaart. De nieuwe quick shifter kun je gebruiken voor op- en terugschakelen zonder gebruik van de koppeling. Werkt op zich goed, maar het gaat niet altijd soepel. Zeker bij lagere toeren is aan een schok niet te ontkomen en van 1 naar 2 kun je beter zelf de koppeling bedienen.

Conclusie

Yamaha heeft de MT-09 flink aangepakt, uiterlijk en technisch. De meest radicale zichtbare veranderingen zijn de koplamp en de uitlaat. De naked bike komt daardoor nog gedrongener over. Op het oog zie je eigenlijk al dat het een bochtenpakker is. Dat maakt hij ook waar als je ermee rijdt dankzij een nieuw frame en een eveneens nieuwe achterbrug. Zet je de nieuwe MT-09 naast de vorige dan zie je heel goed dat de hele opbouw van frame anders is. Het balhoofd is bijvoorbeeld lager geplaatst. Dat is van invloed op het stuurkarakter. Het motorgeluid is daarbij opzwepend als je het gas openzet. Je kunt ook heerlijk afremmen op de motor en met de quick shifter hoor je goed hoe hij tussengas geeft voor het schakelen. Prima als het gaat om de rijbeleving. En dat voor een prijs die toch binnen de perken is gehouden. Vanaf 10.999 euro heb je de nieuwe MT-09. Je kunt kiezen uit drie kleurstellingen, waaronder Icon Blue zoals op dit geteste exemplaar.

Het nieuwe 3,5-inch display is vrij klein. Zeker met druppels op het scherm zijn kleine letters en cijfers niet te lezen. De snelheid wordt wel lekker groot weergegeven. De schaal van de toerenteller bovenin is echter minuscuul. Je kunt je mobiele telefoon met de motor verbinden. Je kunt allerlei informatie zelf oproepen op het scherm en instellingen veranderen. Dat doe je met een scrollwieltje bij de rechter bedieningsunit. Bij het rijden gaat dat niet, want dan geef je gas. Onhandig? kun je vinden maar het is wel zo veilig. Want eigenlijk moet je niet gaan klooien met menu’s en instellingen als je rijdt. Dan is je aandacht van het verkeer. Dus Yamaha: pluim daarvoor, want veiligheid gaat boven alles!

“Als Yamaha MT-09-rijder – model 2019 – was ik natuurlijk reuze benieuwd naar de nieuwe MT-09. Want zijn de verschillen nu echt zo groot? Op het oog lijkt de basis hetzelfde gebleven, maar dat is absoluut niet het geval. Het is een compleet andere motorfiets. Ander blok, ander frame, andere stuurinrichting. Een wereld van verschil. Dat had ik niet verwacht. De MT-09 van 2019 moet je echt een bocht in dwingen, terwijl de nieuwe MT-09 zich kinderlijk eenvoudig in een bocht laat vallen. De nieuwe MT-09 geeft ook veel meer vertrouwen, waardoor je nog meer je persoonlijke grens kunt opzoeken. Over het motorgeluid ben ik echt verbaasd. Een veel diepere sound, zonder dat je omstanders tot last bent. Knap dat Yamaha het voor elkaar heeft gekregen om het driecilinderconcert vooral op de rijder te richten en niet zozeer op de buitenwereld. Een flinke stap voorwaarts dus, die nieuwe Yamaha MT-09. Eigenlijk in geen enkel opzicht te vergelijken met zijn voorganger. Overigens vind ik de blokafwerking van de vorige MT-09 mooier dan bij de nieuwe. Dat is nu wat meer een verzameling van buizen en slangetjes…”

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen