achtergrondafbeelding
Yamaha FJR1300AS 2019 - Test MotorRAI.nl

Motortest – Yamaha FJR1300AS (2019)

Waarom deze 'evergreen' niet bepaald voor 'groentjes' is

3 aug 2019, 9:21  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen.

Ze zijn bijna op de vingers van een hand te tellen: zware toermotoren met een kingsize kuip en cardanaandrijving. In dit genre is de Yamaha FJR1300 een ‘evergreen’. We reden de AS-versie, zonder koppelingshendel. Want koppelen doet hij zelf. Hoe hij dat doet?

Concurrentie? Welke dan?

Stel: je hebt zo’n 20.000 euro te besteden aan een toermotor. Eentje waarmee je lange vakantietochten kunt maken en waarmee je ook de nodige kilometers in Nederland gaat rijden. Omdat de motor je dagelijks vervoer is. Dan is te kiezen uit een BMW R 1250 RT of een Yamaha FJR1300. Meer smaken zijn er niet, of je moet meer dan 30 mille te besteden hebben. Dan komen een Honda Goldwing 1800 in beeld of een Harley Davidson Road Glide of Electra Glide.

Yamaha FJR1300AS 2019 - Test MotorRAI.nl

Fast Journey and Ride

De Yamaha FJR1300 is sinds 2001 op de markt. FJR is een afkorting van Fast Journey and Ride. Een machine waarmee de Japanners het vizier richtten op Europese motorrijders met een Honda Pan European of een BMW RT. De liefhebbers van een toermotor met koffers en een onderhoudsvrije cardan. Waarmee je uren achtereen op hoge snelheid kilometers kunt vreten op de Autobahn, maar waarmee je ook soepel door druk stadsverkeer laveert en sportief kunt sturen over slingerende bergweggetjes.

Vele concurrenten stilletjes van het toneel

Veel zware sportieve toermotoren met cardan zijn de afgelopen jaren stilletjes van het toneel verdwenen. De genoemde Pan European, de Kawasaki 1400 GTR, de Moto Guzzi Norge en de Triumph Trophy SE hebben het veld geruimd. Toerlustige motorrijders zijn overgestapt naar allroaders, een genre waarin de BMW GS sinds jaar en dag heer en meester is. Dat succes heeft ook andere fabrikanten verleid om in dit segment te stappen en uit dat van de zware toermotoren.

Yamaha FJR1300AS 2019 - Test MotorRAI.nl

Innovatie is: geen koppelingshendel

De Yamaha FJR1300 is een blijver. De Japanners zijn ook telkens met innovatieve snufjes gekomen. De automatische koppeling is een voorbeeld. Je kunt schakelen zonder gebruik van een koppelingshendel. Nu zul je zeggen: dan is het toch een quickshifter, zoals je die tegenwoordig bij veel motoren ziet? Niet helemaal, want de Yamaha FJR rijdt ook vanuit stilstand weg zonder dat je een hendel hoeft te bedienen. Sterker nog: dat koppelingshendel ontbreekt gewoon.

Schakelen met de voet of de hand

Hoe werkt dat zonder koppeling? Na het starten van de motor, druk je het het schakelpedaal in de eerste versnelling. Je hoort een ‘klak’ en verder gebeurt er (nog) niets. Pas als je aan het gas draait, komt de motor in beweging. Dat gaat soepel en zonder schokken. Schakelen kun je zonder koppeling met het voetpedaal, maar ook met een tuimelschakelaar onderaan het linker handvat. Het wisselen van versnellingen gaat heel vloeiend. Bij lage toeren gaat dat gepaard met enig mechanisch geluid, bij wat hogere toeren ontbreekt ook dat zelfs. Menig quickshifter doet dat niet zo goed.

De FJR rolt als op rails

Met bijna 300 kg rijklaar is de Yamaha FJR1300 best zwaar. Achteruitbenend in het zadel merk je dat zeker en ook als je hem met de hand verplaatst. Met lage snelheid manoeuvreren gaat overigens goed, maar echt superieur is de stabiliteit bij hogere snelheden. Niets lijkt hem van koers te brengen. Zijwind op de snelweg? Hij snijdt er doorheen. Hobbels of spoorvorming in bochten? Ze hebben nauwelijks invloed op de stabiliteit. De FJR rolt als op rails. Als een blok op de weg en dat komt met name door het opvallend stijve aluminium frame.

Yamaha FJR1300AS (2019) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV

Elektronische vering en elektrisch verstelbaar windscherm

De elektronisch verstelbare en geregelde vering draagt bij aan comfort. Je kunt kiezen uit soft, standaard en hard. In de praktijk beviel standaard ons het best. Verder kun je de vering instellen op bagage, duopassagier of duopassagier en bagage. Twee zijkoffers zijn standaard, een topkoffer is er als optie. De koffers hangen stevig aan de motor. Ze zijn niet overdreven groot, maar wel gestroomlijnd, waardoor ze geen last hebben van wind. Het windscherm is elektrisch in hoogte verstelbaar. Fijn dus, maar wij zouden kiezen voor het optionele hogere windscherm. Het standaard exemplaar zorgt voor wat windvlagen rond de helm, zelfs als de ruit in de hoogste stand staat. Zak je iets, dan is de wind echt goed weg. Dat rijdt net wat plezieriger bij hogere snelheid.

Gretig en toch zuinig

Het viercilinder motorblok (146 pk) is door de jaren heen steeds verder verbeterd. Het is mechanisch mooi stil en uit de uitlaten klinkt een robuuste roffel. Dankzij elektronische aansturing reageert het blok messcherp op het gas. In de sportieve rijmodus (Yamaha D-MODE) directer dan in de normale rijmodus. De eerste had beslist ons voorkeur, de tweede lijkt een wat gunstiger brandstofverbruik in de hand te werken. Dat verbruik is trouwens heel netjes voor zo’n zware machine. In de praktijk lukte het ons moeiteloos om een gemiddelde van 1 op 20 te bereiken.

Missen we nog wat?

Andere zaken die de FJR zo fijn maken zijn: prima te bedienen cruise control, een grote tank van 25 liter inhoud, handvatverwarming en verstelbaar stuur en zadel. Zelfs kuipdelen zijn op je lijf aan te passen. Eigenlijk ontbreekt het je aan weinig bij deze toerbuffel van Yamaha. Of toch? Een hillholder zouden wij nog wel graag zien, zeker op deze AS. Dan blijft ie staan op een helling als je het gas sluit en de motor automatisch ontkoppelt. Natuurlijk je kunt zelf je rem inknijpen om de machine op zijn plek te houden, maar met een hillholder gaat dat net wat comfortabeler.

Conclusie

Die kan kort zijn. Dit is een bijzondere fijne toermotor, waarmee je moeiteloos lange afstanden aflegt. Door de jaren heen uitgerijpt en daarmee een onverwoestbare ‘evergreen’ in zijn segment. Net als zijn momenteel enige, echte opponent en dat is de BMW R 1250 RT. De FJR1300 is net wat sportiever en dat merk je ook aan de zitpositie. Door het vrij hoge gewicht is deze ‘evergreen’ geen motor voor ‘groentjes’. Enige ervaring met een motor van dit formaat en gewicht maakt de omgang net even makkelijker. De JFR1300 is er vanaf 18.999 euro (2019). De AS met onder meer elektronische vering, automatische koppeling en bochtenverlichting is er vanaf 23.399 euro.

Yamaha FJR1300AS 2019 - Test MotorRAI.nl

Share Tweet Share Share E-Mail