Motortest – Piaggio MP3 motorscooter
Durf jij de auto te laten staan om hiermee tussen de files door te rijden?
Heb je het autorijbewijs B vóór 19 januari 2013 gehaald? Dan mag je daarmee op de driewielige Piaggio MP3 zonder motorrijbewijs. Hoe dat kan? Een oude maas in de Europese wetgeving.
Waarom de Piaggio MP3?
We gaan terug naar 2006. Piaggio lanceert in dat jaar een driewielige motorscooter: twee voor en een achter. Dat stuurt veiliger en rijdt stabieler. Het blijkt een hit. Mensen die een gewone scooter niet zagen zitten vanwege het valrisico, durfden wel op de Piaggio MP3 te stappen.
Waarom geen motorrijbewijs nodig?
Het Italiaanse Piaggio ontdekte ook dat de Europese wetgeving ruimte bood om deze MP3 met een autorijbewijs te mogen rijden. Door de voorwielen vier centimeter verder uit elkaar te zetten en een rempedaal toe te voegen voldeed de motorscooter aan de vereiste voorwaarden. Dus hoefden automobilisten eerst geen motorrijbewijs te halen. Na een korte instructie konden ze zo opstappen.
Stormloop en aanpassing van de wet
Direct in het eerste jaar na de introductie van de Piaggio MP3 ontstond een stormloop. Autorijders kochten hem voor woon-werkverkeer, om vooral files makkelijk te passeren en vlot door druk stadsverkeer te komen.
Nu mag je niet zomaar meer met een autorijbewijs op de MP3. Per 19 januari 2013 is de wetgeving in Europa aangepast. Iedereen die daarna een autorijbewijs heeft gehaald, moet voor deze motorscooter apart een motorrijbewijs halen.
Naar het hier en nu
Tot zover de historie. De gewijzigde wet heeft de verkopen iets geremd, maar de Piaggio MP3 is vooral in grote steden nog altijd immens populair. Kijk in Parijs om je heen en een op de drie motorscooters is een MP3. De verkoopstand staat inmiddels op 170.000 in heel Europa. Daarmee is het een van de beste verkopende motorscooters.
Nieuwe 350 en krachtiger 500 hpe
Piaggio gaat dus vol gas door om het succes vast te houden. En doet dat met de introductie van twee nieuwe, krachtiger versies. Dat is de MP3 350 (330 cc) met net iets meer dan 30 pk en een verbeterde versie van de 500 (493 cc), die nu 4% meer vermogen levert (44,2 pk). Tegelijk zijn enkele uiterlijke zaken aangepast, zoals nieuwe windschermen, verbeterde zadel, gewijzigd front en nieuwe kleuren.
Juiste habitat: hartje Parijs
We pakken de handschoen op middenin Parijs. Om zelf te ervaren hoe verdraaid makkelijk de driewieler is in een volslagen heksenketel van door elkaar krioelende auto’s, tweewielers en lukraak overstekende voetgangers. Slalommend gaan we tussen alles en iedereen door. Remmen, optrekken en ontwijken: het wordt een spel van vertrouwen door de twee voorbanden. Staat er een op een gladde streep, een putdeksel of een tramrails, dan heeft de ander altijd grip. Onderuit glijden is er niet bij.
Automaat standaard
Schakelen hoeft niet, want de transmissie is een automatische cvt. Kwestie van gashendel draaien en wegwezen. Remmen doe je met twee hendels aan het stuur of met het rempedaal. Gaat prima, want het is niet nodig om bij stilstand de voeten aan de grond te zetten. Onder de 7 km/uur snelheid kun je met de rechterduim een schakelaar omzetten om de voorwielophanging te vergrendelen. Dan blijft de MP3 rechtop staan. Geef je gas dan ontgrendelt hij automatisch en kun je direct weer scherp en hellend links- of rechtsom door de bocht.
Bagage en navigatie
Bagage kun je kwijt onder het zadel. Daarin past een forse rugzak of twee helmen. Piaggio levert nog een topkoffer of zijtassen. TomTom Vio navigatie is leverbaar (standaard bij de MP2 500 hpe Business). In het instrumentarium zie je op de centrale display informatie over snelheid, actieradius, verbruik en temperatuur. Links en rechts daarvan bevinden zich analoge klokken voor snelheid, toerental, tankinhoud en motortemperatuur.
Prestaties
De topsnelheid is beperkt. Met de 350 Sport is die maximaal 130 km/uur. De 500 hpe Sport en Business (met hoog windscherm) doet daar nog enkele tientallen kilometers bij. Je kunt er dus mee de snelweg op, maar zijn kracht ligt ook hier toch vooral in het gemak waarmee je hem tussen de filerijdende auto’s kunt laveren. Veel makkelijker dan met een motor, stabieler dan met een tweewielige motorscooter en nooit de angst dat je bij een noodstop jezelf onderuit remt. Hij valt niet om. En ABS en ASR zorgen ervoor dat de wielen niet doorslippen als je hard remt of gas geeft. Wie durft?
Meer weten? kijk op www.piaggio.nl