Motortest – Piaggio MP3 400 S HPE (2021)
Waarom drie wielen voordeel bieden boven twee wielen?
De Piaggio MP3 350 heeft plaats gemaakt voor een MP3 400. Iets meer cilinderinhoud, iets meer vermogen en veel meer rijplezier op een motorscooter die je met een autorijbewijs mag berijden. En zuinig dat ie is: 1 op 34,1!
Europese wetgeving
Heb je het autorijbewijs B vóór 19 januari 2013 gehaald? Dan mag je daarmee op de driewielige Piaggio MP3. Hoe dat kan? Een oude maas in de Europese wetgeving. We gaan terug naar 2006. Piaggio lanceert in dat jaar een driewielige motorscooter: twee wielen voor en een achter. Dat stuurt veiliger en rijdt stabieler. Het blijkt een hit. Mensen die een gewone scooter niet zagen zitten vanwege het valrisico, durfden wel op de Piaggio MP3 te stappen.
Piaggio MP3 400 HPe (2021), ook geschikt voor autorijbewijs! – REVIEW MotorRAI TV
Waarom geen motorrijbewijs nodig?
Het Italiaanse Piaggio ontdekte ook dat de Europese wetgeving ruimte bood om deze MP3 met een autorijbewijs te mogen rijden. Door de voorwielen vier centimeter verder uit elkaar te zetten en een rempedaal toe te voegen voldeed de motorscooter aan de vereiste voorwaarden. Dus hoefden automobilisten eerst geen motorrijbewijs te halen. Na een korte instructie konden ze zo opstappen.
Stormloop en aanpassing van de wet
Direct in het eerste jaar na de introductie van de Piaggio MP3 ontstond een stormloop. Autorijders kochten hem voor woon-werkverkeer, om vooral files makkelijk te passeren en vlot door druk stadsverkeer te komen. Nu mag je niet zomaar meer met een autorijbewijs op de MP3. Per 19 januari 2013 is de wetgeving in Europa aangepast. Iedereen die daarna een autorijbewijs heeft gehaald, moet voor deze motorscooter apart een motorrijbewijs halen.
Naar het hier en nu
Tot zover de historie. De gewijzigde wet heeft de verkopen iets geremd, maar de Piaggio MP3 is vooral in grote steden nog altijd immens populair. Het is nog altijd een van de beste verkopende motorscooters. De minst krachtige is de MP3 300, de krachtigste is de MP3 500. Daartussen zat de 350, maar die heeft plaatsgemaakt voor de de MP3 400. De geteste versie 400 S HPE is de meest uitgebreide uitvoering met een prijs van 11.399 euro. De ‘gewone’ 400 is er vanaf 10.999 euro.
Nieuwe Piaggio MP3 400 S HPE
De nieuwe, krachtiger versie heeft een watergekoelde eencilinder die 26 kW levert en dat is omgerekend 35,2 pk. De 350 (330 cc) zat op net iets meer dan 30 pk. Tegelijk zijn enkele uiterlijke zaken aangepast, zoals de komst van led-verlichting, smartphone-connectie en nieuwe kleuren. Verder voelt het rijden vertrouwd aan. En het blokje is zeer zuinig. 1 op 34,1 noteerden we tijdens de test.
Verdraaid gemakkelijk te sturen
Het is verdraaid makkelijk om de driewieler tussen krioelende auto’s, tweewielers en lukraak overstekende voetgangers door te sturen. Remmen, optrekken en ontwijken: het gaat vol vertrouwen door de twee voorbanden. Staat er een op een gladde streep, een putdeksel of een tramrails, dan heeft de ander altijd grip. Onderuit glijden is er niet bij.
Gas open en wegwezen
Schakelen hoeft niet, want de transmissie is een automatische cvt. Kwestie van gashendel draaien en wegwezen. Remmen doe je met twee hendels aan het stuur of met het rempedaal. Gaat prima en het is niet nodig om bij stilstand de voeten aan de grond te zetten. Onder de 7 km/uur snelheid kun je met de rechterduim een schakelaar omzetten om de voorwielophanging te vergrendelen (rolling lock). Dan blijft de MP3 rechtop staan. Geef je gas dan ontgrendelt hij automatisch en kun je direct weer scherp en hellend links- of rechtsom door de bocht.
Bagage en navigatie
Bagage kun je kwijt onder het zadel. Daarin passen twee helmen. Piaggio levert nog een topkoffer of zijtassen. Boven in de kuip net onder het schuine windscherm zit onder een klep een groot vak voor bijvoorbeeld je mobiele telefoon. Met een USB-poort is die aan te sluiten en op te laden. In het instrumentarium zie je op de centrale display informatie over snelheid, actieradius, verbruik en temperatuur. Links en rechts daarvan bevinden zich analoge klokken voor snelheid, toerental, tankinhoud en motortemperatuur.
Prestaties
De topsnelheid van de Piaggio MP3 400 S HPE is ruim 140 km/uur. Tot 120 gaat de acceleratie redelijk rap. Bij het stoplicht ben je sowieso vlot uit de startblokken. Je kunt er mee de snelweg op, maar zijn kracht ligt ook hier toch vooral in het gemak waarmee je hem tussen de filerijdende auto’s kunt laveren. Veel makkelijker dan met een motor, stabieler dan met een tweewielige motorscooter en nooit de angst dat je bij een noodstop jezelf onderuit remt. Hij valt niet om. En ABS en ASR zorgen ervoor dat de wielen niet doorslippen als je hard remt of gas geeft.