achtergrondafbeelding

Motortest – MASH Scrambler 400

Hoe je een kick kunt krijgen van een 1-cilinder motor

19 okt 2019, 8:45  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen.

Rijden op een motor met een 1-cilinder motorblok, dat is lang geleden. Een oervorm van motorrijden, dat is het. Met slechts 27 pk op jacht naar motorplezier. Kan dat? De MASH Scrambler 400 doet zijn best. Respect wint het na enkele dagen toch van twijfel…

MASH Scrambler 400 Chromium

Je blijft poetsen zo’n verchroomde tank. Voor elke opgedroogde regendruppel grijp je naar een poetslap of je zakdoek. Logisch, want de tank is het fraaiste onderdeel: het kroonjuweel van deze MASH Scrambler 400 Chromium. Een lust voor het oog, vooral ook door die bruine kunstlederen band over het midden en de zwarte kneepads aan de zijkanten. Klassieker kan niet. Dat is het totale beeld van deze motor. De spaakwielen, de vlakke buddyseat, de trommelrem achter en zelfs een heuse kickstarter zijn kenmerken uit een vervlogen motorverleden.

Compact, licht en wendbaar

Het is ook een compact ding, die MASH. De zithoogte bedraagt slechts 790 mm en dat is laag voor een Scrambler. Dat stapt makkelijk op, ook als je wat kleiner bent. Een drooggewicht van slechts 151 kg is evenmin intimiderend. Hij stuurt en rijdt dus makkelijk. De enkele schijfrem voor vertraagt prima en is goed te doseren. De trommelrem achter is zelden nodig. Heb je hem wel nodig, bijvoorbeeld als je even offroad gaat, dan geeft ook die goed thuis. Je hebt er wat aan.

Maar wat is MASH?

MASH is sinds 2018 in Nederland verkrijgbaar. Het Chinese merk levert vooral lichtere motorfietsen met een bescheiden vermogen en voor een bescheiden prijs. Deze Scrambler 400 Chromium kost bijvoorbeeld 5.998 euro. Er zijn ook 125 cc en 250 cc modellen voor rond de vier mille. Qua design zijn het pareltjes. Met technologie blinken ze niet uit. MASH vertrouwt op beproefde technologie met een minimum aan elektronica. Het blok van de Scrambler is een in licentie gebouwd Honda-blok. Voor de ontwikkeling van het frame vertrouwde de producent op de expertise van Harris in Engeland.

Ideaal voor motor rijdende digibeet

Dus op de MASH Scrambler geen instelbare rijmodi of digitale screens. In plaats daarvan twee analoge klokken voor snelheid en toerental. Het blok van 397 cc is gekoppeld aan een vijfbak. Met 27 pk maximaal vermogen kom je prima mee in het verkeer en dan vooral op binnenweg en in de stad. Op de snelweg moet je zijn beperkingen voor lief nemen. Na enig aandringen is 130 km/uur haalbaar. Fijner is 110 in het uur. Dan hoeft het blok niet alles eruit te persen. Leuk wel: 1 op 30 is goed haalbaar en dan kom je best ver met een tankinhoud van 13 liter.

Smeuïg blok en bak

De vijfbak schakelt goed. Het schakelpedaal heeft een wat grote slag en maak die vooral ook helemaal, omdat hij anders niet goed in de versnelling staat en er plots kan uitschieten. Het overkwam ons een paar keer. De koppeling knijpt licht in en laat zich voorbeeldig doseren. Het motorblok levert de meeste power vanaf 4.000 toeren. Doortrekken naar het maximum van bijna 10.000 heeft geen enkele zin. De uitlaat produceert een bescheiden roffel, ook als het gas helemaal opendraait. Dan is het een lekker knorrende motor die niemand tot last zal zijn.

Conclusie

Onbekend maakt onbemind. MASH heeft daarmee te maken. Vrijwel niemand kent het merk en zit vol vragen, ook al vinden velen het uiterlijk trouwens wel erg leuk. Maar als ze dan horen de cilinderinhoud horen en het vermogen, dan slaat de twijfel toe. Motorrijders zijn in de regel merkvast en in Nederland zijn machines met een geringe cilinderinhoud per definitie niet populair. Dan sta je als relatieve nieuwkomer eigenlijk al op achterstand. De prijs stemt echter positief. Voor minder dan 6 mille een nieuwe motor kopen is aantrekkelijk. Eentje met het uiterlijk van en Scrambler is er pas boven de 10 mille. Dan heb je wel meer vermogen, modernere technologie en hogere prestaties. Zijn die echter altijd nodig? Als je gewoon een motor zoekt om in het weekeinde leuk en ontspannen te rijden. Een motor die je snel even pakt en die met de druk op de startknop direct start en waarmee je vlot wegrijdt ook in de stad. Dan scoort MASH toch best wat punten.De bouw en de gebruikte materialen zijn goed. De afwerking is niet overal verfijnd maar kleuren en details zijn dat weer wel. De chromen tank is een juweel en een tank maken toch grotendeels de motor, zeker als het gaat om een Scrambler. Een paar tips nog voor MASH. Ten eerste is de lichtopbrengst van de koplamp matig. Rijden met groot licht, leidt zelfs niet tot tegenliggers die met hun koplampen gaan seinen. En het aflezen van snelheid en toerental is in het donker lastig. De wijzerplaten zijn wel verlicht maar de wijzers niet. Dus zie je niet waar ze staan.

“Wat een tof ding om te zien! Helemaal in deze kleurstelling. Of ja, een kleur kun je het niet echt noemen, want je kijkt hier naar de Chromium-variant met chroom in overvloed. Dat betekent dat je van poetsen moet houden. Als je op deze motor stapt, dan doe je voor je gevoel een stap terug in de tijd. Alles is lekker basic en ook het instrumentarium lijkt al jaren oud. Old school dus. De zitpositie is verrassend comfortabel. Het zadel biedt voldoende comfort en het stuur is lekker hoog geplaatst waardoor je maximale controle hebt over de fiets. Op normale straatbanden zou deze Mash nog beter rijden dan op deze noppenbanden.”

MASH Scrambler 400 (2019) – MotorRAI TV

Share Tweet Share Share E-Mail