achtergrondafbeelding
Indian Scout Bobber

Motortest – Indian Scout Bobber

De Indian Scout Bobber is op en top bobber

15 sep 2018, 9:00  •  Motortests
Kris Spithout Door Kris Spithout. De motorolie stroomt bij deze "Gas Monkey" letterlijk door zijn aderen. Op jonge leeftijd werd hij al gegrepen door het motorvirus.

De versoberde looks van een kaal gestripte Scout met ingekorte spatborden en brede noppenbanden, maken de Scout Bobber tot hét voorbeeld van een geslaagd bobber-model.

Succesverhaal

Met de introductie van de Indian Scout Bobber in 2017 heeft Indian de lat hoog gelegd voor zijn directe concurrenten. Probeer hier maar eens overheen te gaan. Alles klopt aan dit model.

Indian Motorcycle Scout Bobber

Vloeistof gekoeld V-Twin motorblok

De krachtbron is hetzelfde als de Scout. De Bobber maakt ook gebruik van het 1133 cc, 94 pk (98 Nm) sterke, vloeistofgekoelde V-Twin motorblok. Waar zit dan het verschil? Wat motorblok betreft alleen in de afwerking, bij de Scout Bobber is praktisch alles “blacked-out”. Het motorblok oogt daardoor super bruut en net wat compacter.

De combinatie gewicht en motorinhoud zorgen ervoor dat de bobber behoorlijk goed van zijn plek komt. Binnen de bebouwde kom moet je zelfs oppassen dat je niet overal te hard rijd. Op de snelweg is het heerlijk invoegen en inhalen, het koppel van de motor is super. Doordat je verder geen bescherming hebt zit je midden in de wind, maar dat is een keuze. Door de hoge funfactor ben je dat overigens snel vergeten.

Agressieve uitstraling

De Indian Scout Bobber oog behoorlijk agressiever dan de standaard Scout. De dikke 8-spaaks wielen hebben geen geborstelde randen, maar zijn compleet zwart. De spatborden zijn ingekort waardoor de dikke wielen goed opvallen. Het stuur is kleiner en korter en de koplamp voorzien van een subtiel kuipje. De dikke zwarte uitlaten en het kleine enkel-zits zadel maken het geheel compleet.

Rijeigenschappen

De Scout Bobber is met 247 kg niet heel zwaar, waardoor je er gemakkelijk mee wegrijdt. De geringe zithoogte (649 mm) in combinatie met de grondspeling van 123 mm maken hem zeer handelbaar. De Bobber is stug geveerd, wat in combinatie met het dunne solozadel niet veel comfort biedt. Maar dat weet je als je een bobber koopt, het is allemaal wat spartaans.

De zithouding is iets voorover gebogen waarbij je benen naar voren op de steunen rusten. Schakelen gaat soepel en geluidloos. De bediening en handels zijn goed gepositioneerd en daardoor makkelijk te bedienen. Remmen doen hun werk goed. Aan de voorkant heeft de Scout Bobber een enkele schijf met twee zuigers in de remklauw en achter een enkele schijf met één zuiger remklauw.

De dikke banden met grof profiel plakken goed aan het wegdek en zorgen ervoor dat je hem aardig plat kan leggen.

Indian Motorcycle Scout Bobber

Let there be light

Alle verlichting maakt gebruik van LED-techniek, behalve de koplamp. Achter heeft de Scout Bobber alles verwerkt in de knipperlichten. Deze doen dienst als achterlicht, rem- en knipperlicht. Voor de nummerplaat is een beugel vervaardigd die ze beter achterwegen hadden kunnen laten. Een side-mount was een mooiere oplossing geweest.

Lekker donker geluid

De uitlaten brengen – ondanks de strenge emissieeisen – een redelijk donker geluid voort. Persoonlijk had het wel iets harder gemogen. Indian Motorcycles heeft een uitgebreide lijn onderdelen en accessoires waarmee je je bobber nog meer eigen kunt maken. Ook uitlaten horen daarbij en als je dan toch bezig bent, kijk dan ook eens op de website van Dr. Jekill & Mr. Hyde. Hier vind je uitlaatsystemen die je elektronisch kunt verstellen in drie standen: fluistermodus, beschaafd hard en standje burenruzie.

Specificaties Indian Scout Bobber 2019

Type: DOHC, 4-kleppen per cilinder
Transmissie: 6 versnellingen
Accu: 12 volt
Boring x slag: 99 mm x 74 mm
Compressieverhouding: 10.7:1
Motorinhoud: 1133 cc
Uitlaat: Split dual met cross-over
Aandrijving: Riem
Brandstoftank: 12,5 liter
Maximum vermogen: 94 pk bij 8.000 rpm
Maximum Koppel: 98 Nm bij 5.600 rpm

Vering

Voorvering: Telescopische vork, 41 mm
Achtervering: Verstelbare dual shocks, 76 mm

Frame

Droog gewicht: 247 kg
Bodemvrijheid: 123 mm
Lengte: 2272 mm
Balhoofdhoek: 29° / 120 mm
Zithoogte: 649 mm
Wielbasis: 1562 mm

Remmen

Voor: Enkele 298 mm zwevende schijf met 2-zuiger remklauw
Achter: Enkele 298 mm zwevende schijf met 1-zuiger remklauw

Wielen en banden

Voorband: 761F, 130/90-16 73H
Voorwiel: Cast 16” x 3.5”
Achterband: 761, 150/80-16 71H
Achterwiel: Cast 16” x 3.5”

Kleuren

Thunder Black
Thunder Black Smoke
White Smoke
Bronze Smoke

De testmotor is een 2018 model in de kleur Indian Red.
De Indian Scout Bobber is verkrijgbaar vanaf € 16.290,-.

LEES OOK: Indian Motorcycle 2019 Scout en Scout Bobber

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.