Motortest – Elektrische Zero SR/F (2021), het overwegen waard?
Met accu-upgrade nu tot aan 365 kilometer rijbereik!
Zero heeft voor zijn SR-modellijn nieuwe ijzers in het vuur gelegd. Meer accucapaciteit, meer rijbereik en online upgrades zijn de jongste wapenfeiten, ook voor de geteste SR/F variant. Een maximaal rijbereik van 365 km is mogelijk en dat is best fors in het wereldje van elektrische motorfietsen.
SR/F stukje lichter ten opzichte van SR/S
De Zero SR is de basisversie met 55 kW (74 pk). De SR/F is eveneens naked maar levert een maximaal vermogen van 82 kW (110 pk). Dat is evenveel als de topversie Zero SR/S met een gestroomlijnde kuip. De Zero SR/F is dus technisch gelijk aan de SR/S, maar je hebt minder windbescherming en de SR/F is wat lichter: 227 kg tegenover 235 kg van topmodel SR/S.
Verbeterd accupakket
Het Amerikaanse Zero Motorcycles was een van de eerste aanbieders van elektrische motorfietsen in ons land. Die pionierende positie houdt de producent vast door nu met innovatie voor de troepen uit te lopen. De jongste stap aan het front is een verbeterd accupakket. Je kunt nu kiezen uit twee standaardcapaciteiten van 14,4+ kWh en 15,6+ kWh. Het plusteken geeft aan de capaciteit optioneel is uit te breiden tot 17,3 kWh. De SR/S is er in beide accuconfiguraties. De SR/F is enkel te verkrijgen met de 15,6+ kWh.
Boost voor rijbereik Zero
Wie de nieuwe accu combineert met de optionele Power Tank (verkrijgbaar in het eerste kwartaal van 2022) krijgt een totale capaciteit van 20,9 kWh. Dat is goed voor een bereik van 365 km in de stad of 182 km bij 113 km/u. Draai je de stroomhendel helemaal open, dan neemt de actieradius uiteraard zienderogen af.
En de prestaties?
De SR/F haalt maximaal 200 km/u, maar dat kan hij niet continu. De elektromotor levert zijn maximale vermogen van 110 pk circa 3 minuten. Bij rustiger gebruik levert de motor 40 kW (54 pk) maximaal. Dat lijkt weinig, maar voelt in de praktijk niet zo. Want het immense koppel van 190 Nm is altijd beschikbaar. Dus ook bij een kleine draai aan de stroomhendel voel je gretigheid om te accelereren. Sterker nog, een superbike met 200 pk benzinepower kun je bij een staande start de eerste tientallen meters het nakijken geven.
ZERO SR/S en ZERO SR/F (2021) – Review – MotorRAI TV
Extra accucapaciteit online kopen
De extra accucapaciteit kun je online ontgrendelen via de Cypher Store, die onderdeel is van Zero’s besturingssysteem Cypher III+ op de SR-varianten. Via de Cypher Store krijg je toegang tot diverse upgrades en dat is meer dan alleen accucapaciteit. De verschillende opties zijn te raadplegen via de Zero Motorcycles smartphone-applicatie of online op www.zeromotorcycles.com/cypherstore.
Sneller laden en meer bereik
Andere upgrade-mogelijkheden via de Cypher Store zijn onder meer sneller laden (Faster Charging), meer bereik (Extended Range), parkeermodus (Park Mode), verwarmde handvatten (Heated Grips) en navigatie via het display (On-Dash Navigation). Al deze verbeteringen kunnen toegevoegd worden aan de 2022 SR/F, SR/S en SR. Voor de reguliere SR is ook een een snelheids- en prestatieboost (Speed & Performance Boost) verkrijgbaar. Sommige upgrades kunnen ook geactiveerd worden op de SR/F en SR/S van vorige modeljaren met assistentie van de dealer.
Speelse sensatie
De Zero SR/F is de meest speelse variant en dat komt door het lagere gewicht en de algehele zitpositie. Op het oog is de bouw gelijk aan die van de topversie SR/S met kuip maar al rijdend voel je wel degelijk een verschil. De SR/F laveer je met meer gemak door druk verkeer. De wendbaarheid is erg goed en samen met de pittige acceleratie is deze elektrische motorfiets een niet te kloppen filekiller en woon-werkridder. Ook is hij geschikt voor langere afstanden met maximale accucapaciteit en Power Tank.
Gierende snerp
Bij vol ‘stroom’ is de acceleratie een sensatie, echt wel. Met een voor omstanders duidelijk te horen gierende snerp van de getande riemaandrijving schiet hij uit de startblokken. Cijfers geeft Zero niet op, maar 0-100 km/uur in 3 seconden lijkt zo maar te kunnen. Het voorwiel komt nog net niet los van het asfalt. Het maximale koppel van 190 Nm wordt de eerste meters gedoseerd om een onbesuisde luchtreis te voorkomen.
Schakelen niet nodig
Schakelen is niet nodig. De elektromotor van 82 kW (110 pk) drijft het achterwiel rechtstreeks aan. Overigens levert de motor zijn topvermogen kortdurend alleen in de rijmodus sport. In de rijmodus eco remt de Zero SR/F sterk af op de elektromotor om dan weer energie terug te winnen. Remmen is bijna niet nodig. In andere rijmodi is de remmende werking minder.
Onderhoudsvrije elektromotor
De permanente magneet elektromotor, dus zonder koolborstels, vergt geen onderhoud. Remmen zal je minder slijten als je afremt op de motor. Je begrijpt: de onderhoudskosten van een elektrische motorfiets zullen lager uitpakken dan bij een benzinemotor. De Z-force krachtbron van Zero is rond met koelribben in een fraaie bronzen kleur en geplaatst bij het scharnierpunt van de achterbrug.
Het opladen, hoe snel kan dat?
Bij gebruik van de standaard on-board lader van 6 kW op de SR/F is de snelst mogelijke laadtijd naar 95% 2,2 uur. Met een upgrade naar 7 kW is dat 1,9 uur. Voeg je vervolgens nog de optionele Rapid Charger toe dan bekort je de laadtijd naar 1 uur voor 95%. Alle waarden geleden voor laden aan een 220 volt stopcontact.
Prijs
De 2022 SR/F is er twee kleurstellingen (Asphalt-Metallic Silver en Red-Coral) met het 15,6+ kWh accupakket. De prijs bedraagt € 23.380. Van de SR/F verschijnt géén standaardversie, zoals die er van de SR/S wel is. De SR/F wordt alleen als Premium geleverd, dus met het grootste accupakket.