achtergrondafbeelding
Ducati-XDiavel-S

Motortest – Ducati XDiavel S (2018)

Beauty and the beast in één!

20 okt 2018, 9:00  •  Motortests
Kris Spithout Door Kris Spithout. De motorolie stroomt bij deze "Gas Monkey" letterlijk door zijn aderen. Op jonge leeftijd werd hij al gegrepen door het motorvirus.

De Ducati XDiavel S is niet echt een motor voor iedereen. Dat komt onder meer door het gewaagde Italiaanse design én door de rauwe uitstraling. Daarnaast is het echt een beest! En als klap op de vuurpijl heb je ook altijd veel bekijks. Klinkt dit als muziek in de oren? Lees dan gerust verder.

Geluid

De testmotor halen we op bij Ducati in Zaltbommel. Wat gelijk opvalt als hij wordt gestart en voor komt rijden is het geluid. De meeste testmotoren produceren vanwege Europese emissie-eisen nauwelijks geluid. De XDiavel S niet. Hij heeft een heerlijke, donkere en zelfs brute sound.

City modus

Na een korte uitleg over de motor, het instrumentarium en de verschillende rij-modi gaan we op pad. Om aan de motor te wennen, starten we in de Urban-stand. Hierbij doseert de motor zelf alle systeeminstellingen zodat je binnen de bebouwde kom en in de stad beschaafd voortbeweegt. Het aantal pk’s schroeft het systeem in de stand Urban terug naar 100 pk, DTC (Ducati Traction Control) staat in standje 6 en ABS schakelt over in de modus ‘veilig en stabiel’. DTC fungeert als filter tussen je rechterhand en het achterwiel.

Down the highway!

Na wat rotondes, een stukje B-weg met flauwe bochten en een aantal rechte stukken voelen we de motor al stukken beter aan. Voordat we de snelweg op rijden schakelen we over op de Touring-stand. Het aantal pk’s wordt opgeschroefd naar 152, met een zeer precieze maar relaxte respons op de gashendel. DTC gaat terug van 6 naar 4. Ideaal voor lange comfortabele ritten met of zonder passagier. Alles gaat vlotter maar toch nog redelijk easy going.

Ducati maakt sportief rijden leuker

En dan hebben we de Sport-stand, ofwel de fun-stand. Het aantal pk’s blijft hetzelfde maar de motor reageert veel directer op het gas. DTC gaat nog verder terug naar 2 en ook ABS staat in de sportstand, ‘Forza Ducati’! De verschillende rij-modi zijn individueel aan te passen. Als je denkt dat je echt goed kan rijden, dan kun je ook alles uitschakelen. Veel succes.

Ducati XDiavel-S

Rechtop vol in de wind

De rijeigenschappen van de XDiavel S kun je omschrijven als zeer prettig. De zithouding van de Italiaanse cruiser is prima. Je zit lekker rechtop en je voeten steunen ontspannen op de verstelbare voetsteunen. Normaal zitten de voetsteunen verder naar voren, maar op deze testmotor zijn de voetsteunen naar achter geplaatst voor een sportievere zit. Op de snelweg zit je behoorlijk in de wind door het ontbreken van een windscherm, maar dat past mooi bij het ruige karakter van deze fiets.

Ride-by-Wire

Het stuur zit precies ver genoeg naar achter om er comfortabel bij te kunnen. De bediening van koppeling- en remhendel gaat heel soepel. Het gas reageert door het Ride-by-Wire (RbW) erg direct en het vermogen van het beest is zo perfect te doseren. Bij RbW vervangt elektronica de functie van de oude en minder directe gaskabel(s). In het algemeen pakt dat niet altijd prettig uit, maar bij deze Ducati is er geen reden tot klagen.

Pirelli Diablo Rosso II-banden

De zithoogte (755 mm), de grondspeling (130 mm) en het rijklaargewicht (247 kilogram) zijn een ideale combinatie en zorgen ervoor dat rijden op de XDiavel S een heerlijke ervaring is. Hij is ondanks de wielbasis van 1.615 mm heel wendbaar. Wat je niet zou verwachten van een motor met een dikke 240-achterband. Maar de mooie ronde vorm van de band zorgt voor genoeg grip en heeft geen kantelmoment. Dikke Pirelli Diablo Rosso II-banden zorgen ervoor dat de motor goed op het asfalt blijft plakken.

Ducati-XDiavel-S

Ducati Testastretta DVT

Het vloeistofgekoelde Testastretta DVT 1.262 cc grote L-Twin blok levert 152 pk (112 kW) bij 9.500 toeren per minuut en heeft een koppel van 126 Nm bij 5.000 toeren per minuut. Dit zorgt ervoor dat je in bijna alle rij-modi letterlijk afgeschoten wordt. Met inhalen en invoegen op de snelweg krijg je gegarandeerd een grote grijns op je gezicht en bij stoplichten zijn er maar weinig die je kunnen bij houden, zeker niet met Ducati Power Launch (DPL). De RVS-uitlaten met ovale eindstukken laten goed van zich horen. DVT staat voor Desmodromic Variable Timing.

Ducati Power Launch (DPL)

Wil je er echt zeker van zijn dat je als eerste weg bent bij het stoplicht, dan gebruik je de DPL-knop. Dit systeem heeft drie interventie-modi. De DPL-knop zit aan de rechterkant op de bedieningshendel. Zodra je de knop indrukt kun je een interventie-niveau selecteren via het menu op het dashboard. Je knijpt je koppeling in en draait het gas volledig open. Zodra je de koppeling geleidelijk op laat komen, maak je echt een explosieve start. Het systeem schakelt uit zodra je in de derde versnelling komt of als je boven 120 km/u komt of onder de 5 km/u. Leuk om te doen maar natuurlijk niet zo goed voor de koppeling. Daarom is het ook niet mogelijk het vaak achter elkaar te doen.

Brembo-remsysteem

De XDiavel S is standaard uitgerust met het Brembo-remsysteem met Bosch 9.1ME ABS Cornering als een integraal onderdeel van het Ducati Safety Pack. ABS Cornering maakt gebruik van het IMU-platform (Inertial Measurement Unit) van Bosch om de remkracht van de voor- en achterwielen te optimaliseren in alle omstandigheden. Voor is de XDiavel S uitgerust met dubbele 320 mm remschijven met 4-zuiger Brembo remklauwen. Achter heeft hij een enkele 265 mm grote remschijf met 2-zuiger remklauw. Zo kun je deze brute motor toch nog een beetje in bedwang houden.

Comfort

De Ducati XDiavel S oogt niet alleen spartaans, hij is het ook. Het zadel en de vering zorgen voor precies voldoende comfort voor de rijder. De passagier moet het doen met een minuscuul klein zitje en een even zo kleine rugsteun, beide als optie verkrijgbaar. Voor heeft de motor een verstelbare 50 mm Up-side-down voorvork. Achter zit tussen het mooie trellis-buizenframe en de super dikke single sided swingarm een enkele verstelbare schokdemper. Wat ook gelijk opvalt is de dikke aandrijfriem op de plek waar normaal een ketting zit. De XDiavel S is het enige Ducati-model uitgevoerd met een aandrijfriem. De enkele remschijf is daar weer mooi achter weggewerkt. Door de enkelzijdige swingarm is het dikke, fraai vormgegeven achterwiel aan een kant helemaal vrij. Prachtig!

Conclusie

Donkerbruin uitlaatgeroffel, gewaagd design, sportieve maar toch comfortabele rijeigenschappen en kracht in overvloed. Dat is zo’n beetje de Ducati XDiavel S. Een machtige motorfiets die je mooi of niet mooi vindt. Goedkoop is ie niet, want Ducati brengt dik 28.000 euro in rekening. Maar leuk, dat is ie zeker!

LEES OOK: Ducati XDiavel in nieuwe kleurstelling.

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.